Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@20:50:49 GMT

فارغ‌التحصیلان اینجا بیکار نمی‌مانند

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۹۵۰۱

فارغ‌التحصیلان اینجا بیکار نمی‌مانند

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   کارگاه‌های فیلم آموزشی هم هست که دانشجویان با شرایط ویژه و در تعداد کم و با حفظ فاصله اجتماعی از آن استفاده می‌کنند. اینکه دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، تنها مرکز آموزش عالی منطقه ۱۸ است و از نقاط مختلف تهران و کشور دانشجو دارد، بهانه خوبی است تا بیشتر با این مرکز آموزشی آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اردشیرعبدی/ رئیس دانشگاه دانشگاه فنی انقلاب

دانشگاه فنی انقلاب اسلامی از لحاظ دسترسی و تسهیل رفت‌وآمد ویژگی‌های ممتازی دارد و به همین دلیل دانشجویان به راحتی می‌توانند از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی برای دستیابی به آن استفاده کنند. میدان معلم نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مرکز دانشگاهی است که اتوبوس‌های خط ابراهیم‌آباد – آزادی، شهرک ولی‌عصر(عج) ‌ـ آذری و شهرک ولی‌عصر(عج) – آزادی در آنجا توقف می‌کنند. ایستگاه مترو نعمت‌آباد نیز بهترین ایستگاه برای دسترسی دانشجویان مناطق دیگر است. در پیاده‌رو بیرونی این مرکز چند نیمکت آهنی نصب شده که در روزهای غیرکرونایی مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گرفت و این روزها تک و توک از آنها استفاده می‌شود. برای ورود به دانشگاه از قبل هماهنگ کرده‌ایم و با کسب مجوز لازم وارد محوطه می‌شویم.
مسجد باصفایی که به نام شهدا مزین شده، سالن اجتماعات مرکزی، پایگاه بسیج، کتابخانه، ۲ سالن آمفی‌تئاتر، بوفه دانشجویی، سالن ورزشی سرپوشیده، واحد انتشارات دانشجویی، پیرایشگاه، آشپزخانه، سالن‌های غذاخوری و ساختمان قدیمی خوابگاه دانشجویی، امکانات و تجهیزات این دانشگاه هستند که خدمات لازم را به دانشجویان می‌دهند.

باید به دانشجویان میدان داد

«اردشیرعبدی» از دانشجویان سابق مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی است که تحصیلات خود را در رشته معماری چوب در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانده و اکنون سکان‌دار این دانشگاه است. او کاملاً با حال و هوای زندگی دانشجویی و مشکلات آنها آشناست و این موضوع باعث شده تا ارتباط صمیمانه و مناسبی بین او و دانشجویان ایجاد شود. حالا هم که دانشجویان بیشتر به‌طور مجازی آموزش می‌بینند، خواسته‌ها و مشکلات خود را با او در میان می‌گذارند. عبدی عقیده دارد فضای دانشگاه باید مملو از انرژی، نشاط و پویایی باشد تا دانشجویان بتوانند پیشرفت کنند. رئیس دانشگاه فنی انقلاب اسلامی می‌داند که این دانشجویان باید فردا و آینده کشور را بسازند. برای همین است که همواره مشوق و حامی آنهاست و تا آنجا که می‌تواند موانع را از جلو پایشان برمی‌دارد و اصرار دارد که باید به جوانان به‌ویژه دانشجویان نخبه و صاحب ایده میدان داد و راه برای آنها باز گذاشت.

مسجد شهدا؛ قلب تپنده دانشگاه

در روزهایی که از شیوع ویروس کرونا خبری نبود، مسجد دانشگاه پاتوق اصلی دانشجویان بود و بخشی از اوقات فراغت خود را در آن پر می‌کردند. این روزها هم استادان و دانشجویان بیشتر از فضای مسجد برای اقامه نماز البته با مهر و سجاده شخصی استفاده می‌کنند. با تدبیر مسئولان دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، شرایطی فراهم شده تا هیچ کارگاه و کلاس درس مجازی یا غیرمجازی در وقت اذان برگزار نشود تا شرکت‌کنندگان با آرامش وظایف شرعی خود را به جا آورند. عبدی از مسجد دانشگاه به‌عنوان قلب تپنده آن یاد می‌کند که انسان‌ساز است و باعث می‌شود انسان رشد معنوی پیدا کند.
در کنار این مسائل چگونگی پرکردن اوقات فراغت دانشجویان از جمله دغدغه اصلی مسئولان این دانشگاه است. به گفته رئیس دانشگاه فنی انقلاب اسلامی، مدیران بخش‌های مختلف این مرکز برای خدمت‌رسانی مطلوب و بهینه به دانشجویان برنامه فصلی و سالانه دارند و در طول سال طرح‌های متنوعی اجرا می‌کنند تا رضایت دانشجویان را بیش از پیش جلب کنند. یکی از این برنامه‌های جالب در زمان اوقات فراغت دانشجویان، تماشا و نقد فیلم‌های سینمایی در پردیس سینمایی تماشاست. طبق توافق مسئولان این دانشگاه با مدیریت پردیس سینمایی تماشا، دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی از ۵۰ درصد تخفیف در خرید بلیت سینما بهره‌مند می‌شوند. از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی، ازدواج دانشجویی، راه‌اندازی تورهای زیارتی و گردشگری، اهدای بسته‌های کمک تحصیلی به دانشجویان نیازمند و... اشاره کرد.

رضا فرح بخش/ مسئول روابط‌عمومی دانشگاه فنی انقلاب نگاه ویژه مدیریت شهری به سلامت دانشجویان

یکی از موضوعات قابل توجه در دانشگاه فنی انقلاب، ارتقا و حفظ سلامت دانشجویان است. دانشجویان به‌عنوان بخشی از جامعه نیازمند استفاده از برنامه‌های سلامت محور هستند.   «رضا فرح بخش» مسئول واحد روابط‌عمومی دانشگاه فنی انقلاب اسلامی می‌گوید: «دانشجویان مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی در فهرست استفاده‌کنندگان خدمات رفاهی قرار دارند.»  وی یادآوری می‌کند که این واحد دانشگاهی ۴۰ مترمربع فضای مستقل با عنوان خانه بهداشت دارد که طرح غربالگری برای انجام تست سلامت جسم و روان دانشجویان با حضور کارشناسان مرکز بهداشت جنوب غرب تهران و مرکز بهداشت منطقه ۱۸ در آن انجام می‌شود.
این‌طور که فرح بخش توضیح می‌دهد، مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی در زمینی به مساحت ۵ هکتار و در ۳ طبقه بنا شده است. در سال تحصیلی جدید حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی انقلاب اسلامی در حال تحصیل هستند که ۶۵۰ نفر شبانه‌روز در این محل زندگی می‌کنند.
فرح بخش با قدردانی از اقدامات و حمایت‌های شهرداری منطقه ۱۸ عنوان می‌کند که در این مدت با تلاش و همکاری مسئولان شهرداری، بسیاری ازمشکلات عمرانی، خدمات شهری، زیباسازی، فضای سبز و حتی ورزشی این مجموعه آموزشی برطرف شده است. مدیر روابط‌عمومی مرکز آموزش فنی انقلاب می‌گوید: «بازپیرایی فضای سبز و محوطه دانشگاه، نصب نیمکت و ۴ آلاچیق در محوطه، رنگ‌آمیزی دیوارها و... از کارهایی است که به همت شهرداری منطقه ۱۸ در این دانشگاه انجام شده و نشان می‌دهد که مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به دانشجویان و آینده‌سازان دارد.»

خوابگاه، خانه دوم دانشجویان

۶۴۰ دانشجو از شهرها و استان‌های مختلف کشور از جمله اصفهان، شیراز، قم، یزد، گیلان، یاسوج و همدان دانشجوی دانشگاه فنی انقلاب اسلامی هستند. آنها در شرایط غیرکرونایی ساکن خوابگاه می‌شوند و زندگی دانشجویی را تجربه می‌کنند. به عقیده عبدی، خوابگاه خانه دوم دانشجویان است و آنها مسائلی همچون پاکیزگی و نظافت، ساعت خواب و بیداری، تنظیم برنامه غذایی و حتی استفاده از وسایل داخل خوابگاه مثل رادیو، تلویزیون و... را با هم تجربه و به عبارتی مدیریت می‌کنند. جدا از این گاهی وقت‌ها دانشجویان با هم درددل می‌کنند و برای حل مشکلات یکدیگر قدم برمی‌دارند. در شرایط کرونایی هم که بیشتر کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری و مجازی برپا می‌شود، دانشجویان در گروه‌هایی که تشکیل می‌دهند، با هم در ارتباطند و ضمن گپ‌وگفت با یکدیگر و طرح مسائل درسی با دوستان خود مطالبی را به اشتراک می‌گذارند که بعضی وقت‌ها درددل و دغدغه‌شان است و گاهی نیز تجربه‌هایی کسب می‌کنند که به کارشان می‌آید.

برگزاری مجازی یادواره شهدای دانشجو

 رئیس دانشگاه فنی انقلاب اسلامی می‌گوید: «دانشگاه آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی در دوران دفاع‌مقدس ۵۸ شهید تقدیم این آب و خاک کرده است. شهدایی که برای نسل امروز الگوی ایمان، اخلاص، پاکی، شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی هستند. هرسال در روز دانشجو و مناسبت‌های خاص یادواره شهدای دانشجوی این مرکز برگزار می‌شد. امسال همزمان با روز دانشجو، این برنامه به‌صورت مجازی با خواندن زیارت عاشورا برگزار خواهد شد. یکی از شهدای گرانقدر این مرکز شهید «حسن تهرانی‌مقدم» است که در سال‌های بین ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ جزو دانشجویان ممتاز دانشگاه فنی انقلاب اسلامی و از دانش‌آموختگان مقطع کاردانی رشته ریخته‌گری بوده است.

همه مقام‌آوران و تلاشگران یک دانشگاه

عبدی از بسترسازی و تلاش برای ارتقای سطح آموزشی و علمی دانشگاه صحبت می‌کند و با بیان اینکه تعداد بسیاری از دانشجویان فنی این مرکز دانشگاهی در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کشوری مقام‌آور بوده‌اند، می‌افزاید: «دانشجویان مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی در رشته‌هایی همچون حفظ و قرائت قرآن کریم، خوشنویسی، کاریکاتور و... حائز رتبه‌های ممتاز کشوری هستند. علاوه بر این دانشجویان در اردوهای جهادی برای کمک به محرومان و آسیب‌دیدگان پیشگام هستند.» به گفته عبدی بیش از ۹۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، خیلی زود وارد بازار کار می‌شوند.   او از دانشجویان کانون هلال‌احمر به دبیری «محمدرضا جباری» یاد می‌کند و می‌گوید: «این کانون مقام دوم کشوری در جشنواره رویش را کسب کرد و در فعالیت‌های خیرخواهانه دانشجویان شرکت کرد.»  عبدی واحد بسیج دانشجویی را یکی از بخش‌های نمونه مرکز آموزش فنی انقلاب اسلامی معرفی می‌کند که با اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های گوناگون برای افزایش روحیه معنوی و اسلامی، حتی به‌صورت مجازی در این شرایط شیوع ویروس کرونایی تلاش کرده است.

شکل‌گیری دانشگاه فنی انقلاب اسلامی

کلنگ ساخت مرکز آموزش‌های عالی فنی انقلاب اسلامی در زمین بایر محدوده بلوار معلم در روزهایی که این محدوده از کمترین امکانات برخوردار بود به زمین زده شد. این مرکز سال ۱۳۶۴ راه‌اندازی شد و به مرور زمان فعالیت و برنامه‌های آن توسعه پیدا کرد. اکنون در دل مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی ۴ دانشکده فنی یعنی برق، عمران و معماری، مکانیک و کامپیوتر فعالیت دارند که به‌طور جداگانه مدیریت می‌شوند. دانشجویان در شیفت روزانه و شبانه درس می‌خوانند. گروهی از دانشجویان بومی و بخشی نیز از دیگر شهرها هستند. طبق آمار بخش رفاه دانشجویی ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این مرکز به محض پایان تحصیل کار مناسب پیدا می‌کنند. این دانشگاه یک خوابگاه دانشجویی با ۷۴ اتاق ۵۰ مترمربعی دارد که دراختیار دانشجویان دوره شبانه است. از دیگر امکانات این دانشگاه می‌توان به کتابخانه فنی با ظرفیت ۱۰ هزار جلد کتاب، سالن قرائتخانه با ظرفیت ۴۰۰ نفر و سالن غذاخوری با ظرفیت ۲۸۰ نفر اشاره کرد.

بزرگ‌ترین دانشکده فنی دخترانه در خاورمیانه

دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه دکتر شریعتی، از مراکز آموزشی و مهم جنوب تهران است که در منطقه ۱۹ قرار دارد. این دانشکده با مساحت تقریبی ۲۸ هکتار، بزرگ‌ترین دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه در خاورمیانه است.   دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه دکتر شریعتی با ۶ انستیتو به نام‌های فنی، هنر و معماری، علوم اداری، طراحی پارچه و لباس، تربیت‌بدنی و علوم پایه و نیز با ۲۱ عنوان رشته مقطع و ۴۵ رشته گرایش به دانشجویان دختر تهرانی و استان‌های مختلف کشور خدمات می‌دهد.   ۹۹درصد از دانشجویان این مرکز پس از اتمام دوران تحصیلی خود جذب بازار کار می‌شوند و در این بین نمی‌توان از سهم ۱۵درصدی دختران دانشجوی منطقه ۱۹ غافل بود چراکه هرسال ۵ تا ۱۰درصد پذیرفته‌شدگان این دانشکده را افراد بومی تشکیل می‌دهند.   قرارگیری در مسیر بزرگراهی، خطوط مترو، پایانه‌های مسافربری و اتوبوس‌های شهری در نزدیکی این دانشکده باعث شده تا دانشجویان مهمان از نقاط مختلف کشور به راحتی خود را به این مرکز برسانند.

گزینه اول تا سوم دانش‌آموزان

پیشرفت علمی دانشکده فنی شریعتی و موفقیت دانشجویان این مرکز باعث شده تا دبیران آموزشگاه‌ها و مدارس دخترانه دوره دبیرستان، دانش‌آموزان را به تلاش برای قبولی و ثبت‌نام در این دانشکده تشویق کنند. به همین دلیل گزینه اول تا سوم دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل، اینجاست.   یکی از امتیازات ویژه دانشکده فنی شریعتی تمرکز امکانات در داخل آن است. به‌عنوان مثال در این دانشکده، ۶ خوابگاه دانشجویی با ظرفیت بیش از ۱۲۰۰ نفر وجود دارد و همه نوع امکانات در آن می‌توان یافت که می‌توان به سالن غذاخوری، آمفی‌تئاتر، نمازخانه، نگارخانه، کتابخانه، زمین فوتبال، نانوایی، استخر، بوفه و... اشاره کرد.   سایت‌های مختلف رایانه در دانشکده شریعتی وجود دارد تا دانشجویان بتوانند از طریق پایگاه‌های اینترنتی در جریان آخرین اخبار و رویدادهای علمی قرار گیرند. ۲سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت کلی ۶۰۰نفر در دانشکده شریعتی وجود دارد که در طول سال و مناسبت‌های مختلف، محل برگزاری جشن‌ها، جلسات، هم‌اندیشی‌ها و جشنواره‌هاست.

پیشرفت قدم به قدم

هرسال نزدیک به ۶ هزار دانشجو در گرایش‌ها و رشته‌های مختلف فنی، هنر، معماری، تربیت‌بدنی و علوم اداری در این دانشکده شریعتی تحصیل می‌کنند که سال۱۳۶۱ با عنوان «آموزشکده فنی سمیه» با چند رشته تحصیلی از جمله راه و ساختمان، معماری، طراحی، الکترونیک، علوم آزمایشگاهی، آمار و کامپیوتر شروع به کار کرد. اسفند سال ۱۳۶۲ آموزش رشته‌های خیاطی و دوخت تجاری هم به مجموع رشته‌های تحصیلی آموزشکده سمیه اضافه شد و در  سال۱۳۶۴ رشته آمار، بهمن همان سال انیستیتو الکترونیک و در سال۱۳۶۶ رشته حسابداری به مجموع رشته‌های آموزشکده اضافه شد. تغییر نام دانشکده سمیه به دانشکده فنی دخترانه دکتر شریعتی هم در سال ۱۳۷۷ انجام شد. این دانشکده در خانی‌آبادنو جنوبی، خیابان میثاق جنوبی، خیابان دانشگاه قرار دارد.

کد خبر 565837 برچسب‌ها دانشگاه‌های ایران كروناويروس همشهری محله منطقه ۱۸

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه های ایران كروناويروس همشهری محله منطقه ۱۸ دانشگاه فنی انقلاب اسلامی رئیس دانشگاه دانشکده فنی مختلف کشور برنامه ها منطقه ۱۸ فرح بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ اهمیت علوم انسانی به بعد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می‌شود. هر چه این بعد از انسان بودن و نیاز‌های مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد، علوم انسانی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر علوم انسانی را به معنای دیگر علوم فرهنگی بنامیم؛ زیرا فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می‌شود، پس علوم انسانی به‌طور عام کلمه، علومی هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارند؛ بنابراین به میزانی که این امور در زندگی انسان اهمیت دارد، به همان میزان علوم انسانی نیز اهمیت می‌یابد این بخش از علوم انسانی با روان و ذهن و فکر انسان و یا به عبارتی دیگر با نیاز‌های معنوی انسان سروکار دارد.

روند کنونی پیشرفت کشور نشان می‌دهد نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه تمرکز علمی کشور به‌زودی به رشته‌های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک شاهد مطالبه و توجه جدی همه حوزه‌های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصان و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف علوم انسانی خواهیم بود.

این امر موجب تخصصی شدن رشته‌های علوم انسانی و توسعه حوزه‌های میان‌رشته‌ای در فضای دانشگاهی بوده و دانش‌آموزانی که در چند سال آتی در این رشته‌ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.

اگر کمی به فضای تحولات علمی ایران توجه کنیم و ساختار سیاست‌های کلانی که در فضای علمی در مراکز مدیریتی ایران در حال تصویب هستند را مورد بررسی قرار دهیم به‌وضوح می‌توان نشان داد که کشور، به شکلی همه جانبه به سمت تمرکز بر علوم انسانی و تلاش برای جنبش و تحول علمی در این حوزه پیش می‌رود؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که در بازه ده ساله آینده، جایگاه این علوم در فضای علمی کشور کاملاً متحول شده و طبعاً شاهد فضایی بسیار پرشور در حوزه علوم انسانی باشیم.

بر همین اساس به سراغ رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد رفتیم و درباره فعالیت‌های دانشکده علوم انسانی این واحد دانشگاهی به گفت‌وگو نشستیم.

رؤیا افراسیابی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و رئیس دانشکده علوم انسانی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به سؤال دانشکده علوم انسانی شامل چه رشته‌های می‌شود، بیان کرد: در دانشکده علوم انسانی بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۷ رشته مختلف در مقاطع گوناگون از کاردانی تا دکتری مشغول تحصیل هستند. رشته‌های پرطرفدار این دانشکده شامل روانشناسی در همه مقاطع تحصیلی (در مقطع دکتری شامل رشته‌های روانشاسی تربیتی، روانشناسی عمومی و مشاوره)، رشته علوم تربیتی در همه مقاطع (گرایش ارشد برنامه‌ریزی درسی و گرایش ارشد و دکتری مدیریت آموزشی)، رشته آموزش ابتدایی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در همه مقاطع (گرایش ارشد و دکتری فیزیولوژی ورزشی و ارشد حرکات اصلاحی)، رشته حقوق، رشته مدیریت بازرگانی در همه مقاطع تحصیلی (ارشد مدیریت بازرگانی و دکتری مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی)، علوم قضایی، حسابداری و. است.

آنا: دانشجوی دختر از رشته‌های علوم انسانی بیشتر استقبال می‌کند یا دانشجوی پسر؟

افراسیابی: با توجه به شرایط عمومی جامعه، وضعیت اشتغال عموماً بیشتر دانشجویان دختر جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و این امر در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم انسانی هم مستثنی نیست.

آنا:‌ امکانات آموزشی و کمک‌آموزشی در دانشکده در چه سطحی است؟

افراسیابی:  کلاس‌های دانشکده مجهز به دیتا پروژکتور هستند از دیگر امکانات می‌توان به کتابخانه، لابراتوار زبان برای استفاده دانشجویان زبان انگلیسی، سالن اجتماعات دانشکده برای برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها، اتاق دفاع برای برگزاری جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سوله‌های ورزشی و همچنین کارگاه روانشناسی برای دانشجویان رشته روانشناسی اشاره کرد.

این دانشکده دارای دو فصلنامه علوم تربیتی و تاریخ است. همچنین انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی در رشته‌های مختلف توسط دانشجویان و با مساعدت و مشارکت استادان شکل گرفته و دانشجویان در آنها مشغول فعالیت هستند که این امر منجر به پویایی و نشاط در دانشجویان می‌شود.

آنا:‌ اکنون چگونه از پایان‌نامه‌های تحقیقاتی یا ایده‌های کارآفرینی حمایت می‌شود؟

افراسیابی:  برای انجام بهینه پایان‌نامه‌ها و استفاده از نتایج کاربردی آنها، ارتباطات خوبی با نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد و برخی از پایان‌نامه‌ها در قالب طرح‌های پژوهشی به حل مشکلات سازمان‌ها کمک می‌کنند.

آنا:‌ تعداد استادان عضو هیئت علمی دانشکده شما چقدر است؟

افراسیابی:  تعداد ۳۰ عضو هیئت علمی در دانشکده علوم انسانی مشغول به فعالیت و تدریس هستند.

آنا:‌ با توجه به اهمیت رشته‌های علوم انسانی در سطح کشور وضعیت این رشته را در سطح استان و دانشگاه آزاد استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افراسیابی:  دانشجویی که به درستی در فضای آموزش علوم انسانی تربیت شده باشد، دارای ذهنی چندبعدی و توانمند در حوزه‌های مختلف خواهد بود که با ورود به هریک از رشته‌های دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی، می‌تواند موفق و منشأ اثر باشد. به‌ویژه برای بانوان که حضور اجتماعی آنان در حوزه‌های کلان و زیربنایی بیشتر مثمر ثمر است، ورود به علوم انسانی، بسیار راهگشا خواهد بود.

با توجه به رشته‌های پر متقاضی و ارائه خدمات مناسب، امکانات آموزشی و پژوهشی و استادان توانمند رشته‌های دانشکده علوم انسانی از مقبولیت شایسته‌ای در سطح استان برخوردار بوده و افزایش آمار ثبت‌نام در رشته‌ها خود گویای جایگاه عالی این دانشکده در سطح استان است.

آنا:‌ درباره طرح‌های پژوهشی، کتاب، مقالات و پایان‌نامه‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده و جایگاه پژوهشی آن در دانشگاه توضیحی ارائه فرمایید؟

افراسیابی: هر ساله اعضای هیئت علمی این دانشکده قرارداد‌هایی را در قالب طرح‌های پژوهشی با سازمان‌های مختلف منعقد می‌کنند و ارتباط خوبی بین اعضای هیئت علمی و بخش تحقیق و توسعه سازمان‌های مختلف استان وجود دارد.

درباره ظرفیت همکاران و دانشجویان این دانشکده همین بس که اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد هر ساله در زمره پژوهشگران برتر استان قرار می‌گیرند و هر ساله مقالات علمی و علمی پژوهشی توسط استادان در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ می‌شوند که خود در معرفی توان علمی همکاران و دانشجویان نقش مؤثری دارد.

آنا:‌ آیا به نظر شما دانشگاه توانسته در رسالت خود مبنی بر تأثیرگذاری علمی و فرهنگی در سطح استان موفق باشد و در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟

افراسیابی: یکی از مهم‌ترین پیامد‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سازمان اجتماعی، تغییر در بافت اجتماعی و فرهنگی شهر‌هایی است که دانشگاه در آن تأسیس شده این دانشگاه توانسته در افزایش مشارکت زنان در جامعه، بهبود روابط اجتماعی بین مردم و افزایش گرایش به ادامه تحصیل بین دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

به‌طور کلی امید به بهبود وضعیت زندگی بین مردم افزایش یافته و به نظر می‌رسد که این عامل موجب کاهش مهاجرت شهروندان به شهر‌های دیگر به امید زندگی بهتر، شده است. دانشگاه باعث ارتباط بهتر بین افرادی که زبان و گویش‌های مختلفی دارند، شده و دانشجویان این دانشگاه به‌عنوان سفیران فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و علمی در سطح جامعه توانسته‌اند نقش مؤثری در حفظ آداب‌ورسوم، ورزش‌های سنتی و باستانی، همسو شدن با تغییرات فرهنگی با حفظ سنت‌ها، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی در قالب جهاد سازندگی، مددکاری اجتماعی و فعالیت‌های خیرخواهانه، برگزاری مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی داشته باشند.

آنا: سخن آخر...

افراسیابی: انجمن‌های ورزشی در زمره انجمن‌های فعال دانشجویی هستند که توسط خود دانشجویان اداره می‌شود و برنامه‌های مفرح ورزشی در قالب طبیعت‌گردی و مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف را برنامه‌ریزی و برگزار می‌کنند. تعدادی از دانشجویان این رشته تحصیلی عضو تیم‌های مختلف ورزشی استان و تیم ملی کشور در رشته‌های مختلف هستند که حائز مقام‌های قهرمانی در سطح ملی و بین‌المللی در رشته‌های مورد فعالیت خود هستند که خود برگ زرینی در عملکرد بهینه رشته‌ها و گرایش‌های مختلف دانشکده علوم انسانی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد باشد.

گفت‌وگو از لادن لنگری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند
  • لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند
  • تداوم اعتراضات و سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ لغو مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • تداوم اعتراضات در آمریکا | لغو مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا؛ با وجود بازداشت‌ها، دانشجویان به تحصن ادامه می‌دهند
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی