Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، سعدالله زارعی استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل بین‌الملل در ششمین نشست از سلسه نشست‌های جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که با موضوع « بررسی بُعد سیاسی نظام سلطه» برگزار شد، گفت: نظام سلسله ای از قواعد، اصول، دستور العمل و سازکارهایی است که مورد توافق عده ای از کسانی که توانایی اجرای آن را دارند، پدید می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام را یک گروه فعال به وجود می آورد که به یک مقصودی برسند.

وی افزود: سلطه به معنای تسلط، سیطره و هژمون است. انسان، مجموعه و دولتی که به این صفت خوانده می شود به دنبال سیطره است و آن را به عنوان هدف والا در نظر می گیرد. و در این نظام، سلطه پیدا کردن نشانه ی موفقیت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نظام سلطه منطقاً نظام بی قانونی است. نه هنجاری است و  نه فطری و بر مبنای عقل و منطق استوار نیست. سازمان های بین المللی و نهاد های حقوقی بین المللی در پیدایش و ادامه نظام سلطه نقش داشته اند و در خصوص آینده نظام سلطه هم بسیار نقش خواهند داشت.

وی درباره مواجهه ایران با قوانین بین المللی، افزود: ایران قوانین بین المللی را نه یکجا قبول می کند و نه رد. در خصوص قوانین بین المللی ما قائل به تحقیق و بررسی و تفحص هستیم. اگر با قوانین ما در تضاد نبود، اجرا می کنیم؛ اگر نیاز به وارد شدن در کنوانسیون باشد، وارد می شویم و یا تعهد نامه باشد، آن را امضا می کنیم.

زارعی تاکید کرد: همه کشورهای دنیا و حتی کشورهایی که علی الظاهر بیشتر از دیگران در تاسیس نظام کنونی بین الملل نقش ایفا کرده اند هم نسبت به قوانین بین المللی، تفحص دارند. یک تعداد قوانینی هم وجود دارد که آمریکایی ها زیر بار آن نرفته اند و نمی روند.

وی گفت: وضع ما با سایر کشورها که برخی قوانین بین الملل را کنار می گذاریم، متفاوت است. عدم قبول قوانین بین الملل که توسط سایر کشورها مانند آمریکا صورت می گیرد اقداماتی در راستای منافع ملی خوشان محسوب می شود در حالی که این اقدام توسط ایران، اقدام علیه نظام بین المللی است!

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: جبهه مقاومت تعصب ندارد که اگر هنجاری در سطح بین الملل وجود داشت و ضد انسانی و اسلامی بود، آن هنجارها را قبول نکند. در کنار اینها هنجارها و منطق خود را دارد و بر اساس آنها پیش می رود.

زارعی یادآور شد: ما از هنجارهای بین الملل استفاده می کنیم و از آنها رویگردان نیستیم، اما پذیرنده مطلق آنها هم نیستیم. در عین حال هم متوقف بر اینها نیستیم و در حال طراحی هنجارهای حقوقی هستیم. یعنی دنیا در کنار هنجارهای نظام سلطه با یکسری هنجارهای نظام مقاومت نیز آشنا می شود.

وی افزود: ما در حال شکل دهی به یک تمدن نوین هستیم و آن چیزی که نظام سلطه را تهدید می کند، تمدن جدید است. این موضوع برای آمریکایی ها به طور خاص نگران کننده است. زیرا اگر آنها صرفاً با یک نظام سیاسی درگیر بودند، با یکسری اقدامات سیاسی می توانند به آن خاتمه دهند. در حالی که صحبت از یک نظام نیست بلکه تمدن اسلامی مطرح است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصل مقاومت، اصل منطقی، اصولی و فطری است، اظهار داشت: اسلام بیان می دارد که در مقابل جبهه ای که نمی خواهد شما هویت خود را داشته باشید و به هویت او برگردید؛ اگر می توانید، جهاد کنید. اگر هم توان جهاد را نداشتید، حق تسلیم شدن را ندارید و به جای جهاد، هجرت کنید. رهبر معظم انقلاب نیز بیان می کنند که آنجایی که نمی توانید هجرت کنید، آنجایی که هستید را هجرت کده کنید.

وی گفت: نظام سلطه بر مبنای توسعه طلبی است و نظام مقاومت بر مبنای تفاهم و همکاری است و اعتقادمان این است که انسانی را نمی توان به بردگی و تسلیم گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سعدالله زارعی سلطه سازمان های بین المللی تمدن اسلامی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران قوانین بین المللی قوانین بین الملل نظام سلطه بر مبنای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۰۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت:با وجود اینکه اعتراضات دانشجویی در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز پیرامون مسئله غزه در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

علی اصغر بهجتی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین در جهان گفت: از شروع اولین حمله و غصب خاک فلسطین توسط رژیم صهیهونیستی بیش از ۷ دهه می‌گذرد و تا به امروز محور‌های مقاومت منطقه با همراهی و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران به ایستادگی و مقابله با این رژیم کودک کش پرداخته اند.

وی افزود: حال برای ما دیدگاه فراملی امام خمینی (ره) که فرمودند: «باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» با اوج گرفتن آرمان و گفتمان مقاومت و آزادی خواهی غزه در مرکز و قلب فتنه، در آمریکا و در مهمترین بستر روشنفکری و جریان سازی، در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان و اساتیدی که با ایمان و باور قلبی به تجمع و اعتراض نسبت به سیاست‌ها و اقدامات ضد انسانی و ددمنشانه اسرائیل پرداختند، بیش از پیش آشکارتر می‌شود.

او تاکید کرد: این رخداد بیانگر گوشه‌ای از بلند نظری و وسعت دید امام عظیم الشأن است.

 بهجتی تصریح کرد: اینک که مسئله آزادی فلسطین و جلوگیری از نسل کشی در غزه به مهمترین خواسته عمومی جهانیان تبدیل شده، شاهد این هستیم که سرکوب وحشیانه آزادی بیان در جایی اتفاق می‌افتد که خود را مهد آزادی بیان و مصلح بین المللی می‌داند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت: با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

او افزود: با این حال تمام مجامع جهانی در نقطه‌ای که جریان بین المللی ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگر به حد مطلوب و گستردگی وسیعی رسیده، باید با یکپارچگی و حمایت قاطعانه از جریان دانشجویی در برابر سرکوب‌ها در صحنه حاضر شوند.

وی اظهار کرد:، اما در آخر با به میدان آمدن جدی جنبش‌های حامی فلسطین در جوامع غربی تکلیف کشور‌های منطقه من جمله کشور‌های عرب نشین و حکامشان در عرصه مقابله با رژیم منحوس اشغالگر روشن‌تر از گذشته می‌شود؛ و دیپلمات‌های بین المللی باید علاوه بر حمایت کردن جریان مقاومت در سراسر جهان، به فشار نسبت به کشور‌های سکوت کرده و وادار کردن آنان نسبت به تعیین موضع عملی و صحیح، روی بیاورند.

دیگر خبرها

  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای اشغالی
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم