Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تجلیل از شخصیت بزرگ بانو مجتهده امین، به ارائه مطالبی در ارتباط با دیدار خود با ایشان پرداخت و تأکید کرد که بانوان نیز می‌توانند در مسیر فقه و اجتهاد گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله العظمی «حسین نوری همدانی» در پیام تصویری به مراسم اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 29 آبان) در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار داشت: امروز برای بنده توفیق حاصل شده تا در اجلاسیه کتاب سال بانوان شرکت داشته باشم، خداوند را شاکرم و این حضور را برای خودم توفیقی از جانب خداوند تلقی می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مرجع تقلید ضمن تجلیل از خدمات گسترده جامعه الزهرا(س) افزود: جامعه الزهرا(س) یک مرکز بزرگ حوزوی است و یک شجره طیبه ای است که پس از انقلاب تأسیس شد و در این مرکز بانوان با سعی و کوشش خودشان توانستند گام های برجسته ای بردارند و عظمت و شایستگی خودشان را ثابت کنند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: راه های برداشتن چنین گام هایی پیش از انقلاب به روی خانم ها بسته بود، در گذشته بانوان دو دسته بودند دسته ای غرب گرا و دسته ای در گوشه خانه ها بودند و  میدان برای برداشتن گام هایی به سوی شایستگی و عظمت شان بسته بود ولی با شروع انقلاب تعداد آنها در دانشگاه ها و حوزه های علمیه چندین هزار شده است که مشغول تحقیق و تصنیف و گام برداشتن در راه رسیدن به قله های بالا فضیلت و علم هستند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه دین خاطرنشان کرد: از آغاز، فقهای شیعه در راه تحقیق و پژوهش و تألیف و تصنیف گام برداشته اند چون متن قرآن کریم ما را به این مسأله رهنمون می‌شود؛ اصولی که تشیع بر آن استوار شده است همین حکمت است که روشن ترین ویژگی آن علم فقه شیعه است و فقهای ما از ابتدا در این راه گام ها برداشته اند.

 

وی بیان داشت: برادران اهل سنت در گذشته کتاب و یادداشتی نداشتند و می گفتند «حسبنا کتاب الله» ولی شیعیان از همان صدر اسلام گام هایی برداشتند و علم فقه ما که دارای انشعابات مختلف است را به پویایی رساندند، برخی در راه مبارزه و مناظره کار کردند که سید شرف الدین، میرحامد حسین و علامه امینی از جمله آنهاست و عده ای در راه های دیگر به طوری که سید حسن صدر کتاب تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام را نوشته و تأکید کرده است که همه علوم اسلامی را شیعه تأسیس کرده و نمونه های فراوانی در هر فنی که مربوط به فقه شیعه است را ذکر کرده است.

 

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فقها برای ما نیز راه را باز کرده اند و خودشان در یک عصری فقط سعی می کردند روایات را باب بندی کنند، در عصر دیگری هم آمدند به مسأله فقه پرداختند؛ فقه را همان اخبار اهل بیت(ع) به عنوان فتوای خود ذکر می کردند مثل مقنعه شیخ مفید و کم کم این فقه وسعت پیدا کرد تا به جواهر رسید تا در دوره بعدی به فقه مقارن رسیدیم که فقه اهل سنت را هم ذکر کردند و مزیت فقه اهل بیت(ع) را نسبت به آن پیدا کردند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی یادآور شد: به همین دلیل برخی از فقهای ما علاوه بر آیات و روایات، نگاه کردند که عامه و اهل سنت چه می‌گویند، که اولین شخص در این موضوع سید مرتضی صاحب ناصریات است. بعد هم شاگردان ایشان وارد این عرصه شدند تا می رسیم به شیخ طوسی که کتاب خلاف را نوشته و دأب ایشان این بود که بعد از بیان نظرات خودشان که استنباط از آیات و روایات بوده، به ذکر فقه اهل سنت بپردازند تا مزیت فقه شیعه را مطرح کنند.

 

وی یادآور شد: چند سال پیش در سفر به اصفهان، با بانو مجتهده امین دیدار داشتم که از آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری اجازه اجتهاد داشت، ایشان در زمانی که هیچ حوزه علمیه ای برای بانوان وجود نداشت، با زحمت و تلاش درس خوانده بود، پشت پرده می‌نشست و به تحصیل می‌پرداخت تا به این درجه رسید.

 

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: بانو مجتهده امین خدمات بسیاری در اصفهان داشته است، جلسات پرجمعیت برای بانوان برگزار می‌کرد، کتاب‌هایی در حوزه تفسیر قرآن و اخلاق تألیف کرده و عملا نشان داده که خانم‌ها می‌توانند فقیه باشند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: اجتهاد یک اصولی دارد که در شرح لمعه چندین شرط برای آن بیان شده است؛ اول ادبیات از جمله صرف و نحو و حتی ادبیات فارسی پایه مهمی است که طلاب ما بایستی در آن کامل باشند یعنی هم بتوانند بنویسند و هم بیان کنند، دوم 500 آیه قرآن که مرتبط با فقه و اجتهاد دارد باید آنها را بلد باشد، سوم اخبار و روایات اهل بیت(ع) است چون حدیث ثقلین اقتضاء می‌کند هم به قرآن و هم به روایات توجه کنیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: امروز این سؤال مطرح است که چرا زنان را در جرگه مرجعیت قرار ندادند و مرجع تقلید را بر زنان ممنوع کردند؛ بانوان اهل تحقیق و پژوهش در سطح بالا هستند که می‌توانند جواب کاملی به این سؤال بدهند و فعالیت‌های پژوهشی در سطح بالا داشته باشند تا به دنیا اعلام کنیم که در نتیجه انقلاب اسلامی، این شجره طیبه، بانوانی را تربیت کرده که در حد فقهای بزرگ ما کتاب می‌نویسند و به علاوه از لحاظ جرئت، شناخت زمان و گام برداشتن در راه عظمت اسلام و مسلمانان می‌توانند شایستگی خود را چنانچه در تحصیل ثابت کردند، در این مسیر ثابت کنند.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: همایش کتاب سال بانوان آیت الله حسین نوری همدانی بانو مجتهده امین آیت الله العظمی نوری همدانی اهل سنت گام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۰۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش

به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»

کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:

خواجه درباره این کتاب نوشته است:

«مجموعه‌ مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده‌ است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیک‌های گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیک‌های گسترش‌یافته و ۱۵ قطعه‌ ضربی است. تمرین‌ها و قطعات مجموعه‌ مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشته‌شده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته‌ نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.

لازم به ذکر است که برای بهره‌گیری از این مجموعه، داشتن مهارت‌های پایه‌ نوازندگی قانون ضروری است و از این‌ رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد می‌شود.»

«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد

یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

سراجی درباره این اثر نوشته است:

«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، به‌ویژه مساله‌ نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه‌ موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.

دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی‌ شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقی‌دانان ایرانی موج می‌زد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته‌ آهنگسازی کم‌کم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه می‌توانیم به سوال نخست نیز راحت‌تر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصل‌های دانش و فنی بزرگ‌تر، یعنی آهنگسازی، محسوب می‌شود.

بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسش‌ها به‌جای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»

خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»

کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جی‌همیلتون و ترجمه‌ حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در توضیح این کتاب آمده است:

«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.

او باید قادر باشد که نقشه معمار را به‌ خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.

به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.

همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.

در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»

کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • هم افزایی فعالیت‌های سپاه با دانشگاه برکت دارد
  • رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی: هم افزایی فعالیت‌های سپاه با دانشگاه برکت دارد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند