Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:30:43 GMT

هفت هکتار چغندرقند پاییزه در خراسان شمالی کشت شد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۲۷۹۷

هفت هکتار چغندرقند پاییزه در خراسان شمالی کشت شد

فاطمه ستایش‌مهر  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چند سال گذشته نیز کشت پاییزه چغندر قند به صورت آزمایشی در استان کشت شده بود و بعضا مورد استقبال نیز قرار گرفت اما پس از سرمای سال زراعی ۹۶-۹۵ کشاورزان دیگر رغبتی برای کشت نداشتند امسال دوباره به صورت آزمایشی کشت کرده ایم و امید وار هستیم در سال آینده مورد استقبال کشاورزان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا چغندرکاران خراسان شمالی در سال زراعی گذشته علیرغم توصیه کارشناسان کشاورزی به کشت پاییزه چغندر قند روی خوش نشان ندادند که علت این بی‌رغبتی را سرمازدگی محصول در سال های گذشته بوده است.

ستایش مهر اظهار داشت: کشت پاییزه چغندر قند با هدف صرفه جویی در مصرف آب در سالیان اخیر در بین کشاورزان ترویج می شود و امسال تنها سطح محدودی از کشتزارهای شهرستان مانه و سملقان به صورت آزمایشی زیر کشت پاییزه این محصول رفته است، با توجه به شرایط آب و هوایی این خطه مناسب برای کشت پاییزه چغندر قند است.

وی گفت:  در چند سال گذشته محصول حدود ۴۰۰ هکتار از کشتزارهای چغندر استان به علت سرمازدگی از بین رفت اما این سرما در آن سال بی سابقه بوده است.

کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت پاییزه چغندر قند با هدف کاهش مصرف آب مبتنی است، میزان مصرف آب چغندرقند در کشت پاییزه نسبت به کشت بهاره ۶۰ درصد کاهش می یابد که این روش در سطح کشور ترویج داده شده است. 

بهار امسال ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندر قند قرار گرفت که هم اکنون در حال برداشت است.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.
کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

برچسب‌ها بجنورد چغندر خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد چغندر خراسان شمالی بجنورد چغندر خراسان شمالی اخبار کنکور کشت پاییزه چغندر قند خراسان شمالی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید