Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@05:53:03 GMT

طرز تهیه بورانی کدو حلوایی به ۲ روش

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۳۳۶۴

طرز تهیه بورانی کدو حلوایی به ۲ روش

بورانی خوراکی است که می‌توان آن را یکی از غذا‌های سنتی ایرانی نامید، چراکه از مدت‌ها قبل انواع بورانی در سفره‌های ایرانی وجود داشته است. بورانی از ترکیب ماست و ادویه با صیفی و سبزیجاتی مانند خیار، کدو سبز، اسفناج، بادمجان و… تهیه می‌شود و به عنوان یک پیش غذا یا همراه با غذا مصرف می‌شود. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه‌ی بورانی کدو حلوایی یا بورانی کدو تنبل به دو روش مختلف را به شما آموزش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کدو حلوایی نوعی کدو است که در فصل پاییز برداشت می‌شود و با آن انواع خوراک‌ها مثل کوکو کدو حلوایی، ترشی کدو حلوایی، مربای کدو حلوایی و شیرینی‌های مختلف با کدو حلوایی تهیه می‌شود. این کدو بیشتر در شمال ایران و به خصوص مازندران محبوب است و انواع غذا‌هایی هم که با آن پخته می‌شود، بیشتر از این خطه می‌آیند. بورانی کدو حلوایی یک پیش غذای محبوب در منطقه مازندران است. طرز تهیه بورانی کدو حلوایی به دو روش مازندرانی و تبریزی را در ادامه بخوانید.

این طرز تهیه برای تهیه بورانی‌ای است که مانند تمام بورانی‌ها با ماست و ادویه درست می‌شود.

مواد لازم

پوره‌ی کدوحلوایی: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

ماست: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دا

روغن: ۱ قاشق مرباخوری

دانه خردل: ۱ قاشق مرباخوری

پودر زیره: ۱ قاشق مرباخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه بورانی کدو حلوایی با ماست ابتدا کدو حلوایی را خوب بشویید و بعد آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس آن در قابلمه‌ای همراه با آب بریزید و اجازه دهید خوب بپزد.

کدو حلوایی‌های پخته شده را با قاشق از پوست جدا کنید و آن‌ها را در دستگاه غذاساز بریزید یا با استفاده از چنگال آن را له کنید تا تبدیل به پوره شود.

حالا در ظرف بزرگی ماست را بریزید و پوره‌ی کدو حلوایی را به آن اضافه کنید.

روغن را یک در تابه بریزید. بعد از داغ شدن روغن روی حرارت، دانه‌های خردل را هم آن اضافه کنید و حدود ۴ تا پنج دقیقه تفت دهید.

دانه‌ی خردل را به همراه پودر زیر و نمک و فلفل به ظرف ماست و کدو حلوایی اضافه کنید و خوب هم بزنید.

بورانی کدو حلوایی شما آماده است.

به این نکات توجه کنید

*بهتر است بعد از تهیه بورانی آن را در ظرف در داری بریزید و به مدت حداقل نیم ساعت در بخچال بگذارید تا طعم‌های آن به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و جا بیفتند.

*برای اینکه کدو حلوایی طعم بهتری بگیرد، می‌توانید آن را به جای آب‌پز کردن، کبابی کنید.

*اگر طعم دانه‌ی خردل را دوست ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید و از دارچین برای طعم‌دار کردن این بورانی استفاده کنید.


طرز تهیه بورانی کدو حلوایی مجلسی با کشک

این نوع بورانی کدو حلوایی مجلسی برخلاف معمول به جای ماست، با کشک تهیه می‌شود.

مواد لازم:

عدس: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

کدو حلوایی: ۱ کیلوگرم

کشک غلیظ: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد متوسط

نعناع خشک، سیر، روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

عدس را پس از چند ساعت خیس کردن، بپزید. سپس آب آن را بگیرید و کنار بگذارید.

کدو حلوایی را همانطور که در دستور بالا گفتیم، بپزید و تبدیل به پوره کنید.

عدس، کدو حلوایی و کشک را در کاسه‌ای با هم ترکیب کنید.

حالا پیاز را نگینی خورد کنید و آن را سرخ کنید.

سیر را هم خورد کنید و آن را در روغن تفت دهید. یکی دو دقیقه قبل از آنکه آن را از روی حرارت بردارید، نعناع را اضافه کنید تا با هم تفت بخورند.

پیاز، سیر و نعناع داغ را روی ترکیب عدس، کدو حلوایی و کشک بریزید و سرو کنید. نوش جان.

خواص بورانی کدو حلوایی

*کدو حلوایی مانند هویج و دیگر سبزیجات نارنجی رنگ، منبع خوبی از ویتامین A است. ویتامین A برای تقویت بینایی، جلوگیری از پیری و ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

*کدو حلوایی سرشار از فیبر است. فیبر برای کم کردن اشتها و ایجاد احساس سیری بسیار موثر است؛ بنابراین با مصرف آن در طول روز کمتر احساس گرسنگی می‌کنید و کالری کمتر می‌خورید و در نهایت کاهش وزن خواهید داشت.

*کدو حلوایی حاوی آنتی اکسیدانی به نام بتا کاروتن است که از شما در برابر ابتلا به انواع مختلف سرطان محافظت می‌کند.

*کدو حلوایی حاوی کارتنوئید است که خاصیت خنثی سازی رادیکال‌های آزاد را دارند؛ بنابراین مصرف آن از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می‌کند.

*اگر دوست دارید خوراکی‌های مختلف را با کدو حلوایی یا کدو تنبل امتحان کنید پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه مربای کدو حلوایی، پنکیک کدو حلوایی، کوکوی کدو حلوایی، تارت و کیک کدو حلوایی و سوپ کدو حلوایی را در مجله کوروش بخوانید. با کدو حلوایی ترشی کدو حلوایی خوشمزه هم می‌توانید درست کنید.

 

منبع: مجله کوروش

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بورانی پیش غذا بورانی پیش غذا سبک زندگی پارسی خبر بورانی کدو حلوایی تهیه بورانی کدو حلوایی کدو حلوایی ی کدو حلوایی کدو حلوایی اضافه کنید طرز تهیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۳۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط کشی ۳۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان، ایوب کرد با بیان اینکه به منظور افزایش ایمنی راه‌های استان اقدامات مؤثری اجرا شده که یکی از آنها خط کشی محورها است، افزود: در این راستا، در یکسال گذشته، خط کشی سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان با ظرفیت اکیپ امانی این اداره کل انجام شده که موجب صرفه جویی حدود ۲۱۰ میلیارد ریالی شده است.

وی تهیه و نصب ۷۰۰ متر مربع معادل ۳۲۰ عدد تابلو اطلاعاتی در محورهای حوزه استحفاظی را برای تأمین ایمنی عبور و مرور جاده‌ای اعلام کرد و گفت: تهیه ونصب ۲۰۰ عدد چراغ چشمک زن و سولار در استان از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای افزایش ایمنی محورهای استان است.

کرد گفت: تهیه، نصب و تعمیر ۱۸ هزار عدد علائم و تجهیزات ایمنی در محورهای شمال استان طی این بازه زمانی اجرا شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: کاربران جاده‌ای و مردم شریف می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مشکل در محورهای مواصلاتی استان از طریق تماس با سامانه ۱۴۱ همکاران ما را مطلع کرده تا در اسرع وقت رفع شود.

کد خبر 6089672

دیگر خبرها

  • ۳ فیلم در راه اکران
  • پیش‌بینی ۲۱۷ هزار تن آسفالت برای سطح معابر قم در سال ۱۴۰۳
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • خط کشی ۳۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان
  • (ویدیو) طرز تهیه جوجه کباب زغالی توسط ذوج جوان غارنشین