Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:58:29 GMT

خدمت در خط مقدم سلامت کشور یک توفیق الهی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۴۵۷۴

خدمت در خط مقدم سلامت کشور یک توفیق الهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی عصر امروز در یازدهمین گردهمایی مجازی استادان علوم عقلی که به مناسبت ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه آیت الله سید محمدحسین طباطبایی (ره) برگزار شد با اشاره به برخی ویژگی های علامه طباطبایی اظهار کرد: علامه طباطبایی فرهیخته ای در اوج تقوا، تواضع، ادب، قناعت، رأفت و صمیمیت بود که عُمری در خدمت به قرآن و عترت تعلیم داد و تربیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تواضع مرحوم علامه طباطبایی را از ویژگی های بسیار برجسته آن عالم ربانی خواند و افزود: حضرت استاد نسبت به همگان متواضع بود، امّا تواضع و عطوفت ایشان نسبت به شاگردان جلوه و ظهور دیگری داشت، طوری که شاگردان را مانند فرزندان خویش می دانست.

این استاد و مفسّر قرآن کریم، تواضع مرحوم علامه طباطبایی را نوعی درس اخلاق عملی عنوان کرد و گفت: البته تواضع عُلمای ما در برابر استادانشان امری است که در تاریخ تعلیم و تربیت زبانزد بوده و هست.

این مرجع تقلید وجود مضجع نورانی کریمه اهل بیت (س) را در قم یک برکت خواند و ادامه داد: برکت دیگر برای این شهر آن است که آرامگاه بسیاری از عُلمای بزرگ در قم قرار دارد.

آیت الله جوادی آملی یکی از برکات مرقد کریمه اهل بیت (س) و علمای أعلام را کسب فیض شاگردان علوم آل محمد (ص) از این مضجع نورانی دانست و گفت: در تاریخ نقل است که حتی شاگردان ارسطو هم وقتی مشکلی برایشان پیش می آمد، کنار قبر او جمع می شدند و به مطالعه و مباحثه می پرداختند و با همین اقدام، مشکلات علمی شان حل می شد.

وی سپس به اهمیت علوم عقلی اشاره و اضافه کرد: صاحبان عقل با استفاده از این نعمت الهی تلاش دارند تا از غفلت دوری کنند و حتی در خواب نیز از این نعمت بهره می گیرند، در حالی که برخی دیگر حتی در زمان بیداری ظاهری خود نیز غافل و خوابند.

استاد دروس عالی حوزه های علمیه با قدردانی از تلاش های استادان و محققان مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: رسالت ما در دانستن اصطلاحات علمی و فلسفی نیست، بلکه همه این تلاش ها برای آن است که انسان با شناخت علوم الهی و توحیدی بتواند به معرفت نفس دست پیدا کند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به تأثیر دانشگاه های کشور از علوم غربی خاطرنشان کرد: البته دانشگاه های ما به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت های خوبی داشته اند، اما همچنان متأثر از غرب هستند و این یک آسیب و آفت است.

وی اضافه کرد: علم در غرب با هدف رسیدن به زندگی بهتر دنبال می شود، در حالی که اصل علم و تعلیم برای فهم واقعیت و هدف حقیقی زندگی است.  

این مرجع تقلید دوری علم غربی را از دین یک آفت خواند و گفت: آن ها دین را به کناری نهاده اند و تنها به این می اندیشند که چگونه به لذت های بیشتری از زندگی دست یابند، چراکه مرگ را پوسیدن و پایان زندگی می شمارند، در حالی که ما با مرگ نمی پوسیم بلکه از پوست به در می آییم.

وی تأکید کرد: زمانه امروز فرصتی برای ارائه بحث های دینی است و باید از این فرصت برای پاسخ به شبهات استفاده شود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خدمت کادر درمان در خط مقدم سلامت یک توفیق بزرگ است یادآور شد: ان شاء الله خداوند به اطبّای ما توفیق دهد که داروی این بیماری را نیز کشف کنند.

آیت الله جوادی آملی در پایان سخنان خود، بیماری همه گیر اخیر را نشانه ای از به زانو درآمدن بشر در برابر یک موجود نادیدنی عنوان کرد و یادآور شد: این جاست که مفهوم «یا مَن اسمه دواء و ذِکرُه شِفاء» باید مورد توجه قرار گیرد، در عین حال که تعبیر تکان دهنده «یا مَن یَجعَلُ الشّفاء فی ما یَشاءُ مِن الاشیاء» نیز از دیگر تعابیری است که می توان درباره مفهوم متعالی آن اندیشید و به بحث و گفتگو نشست.

انتهای پیام/2258*40

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا شهر مقدس قم گردهمایی مجازی علوم عقلی مجمع عالی حکمت اسلامی علامه طباطبایی خط مقدم سلامت نعمت عقل پاسخ به شبهات معرفت نفس الله جوادی آملی علامه طباطبایی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ خلیل‌علی محمدزاده، دبیر علمی این همایش، با دعوت از پژوهشگران برای همراهی در این حرکت علمی، از برگزاری میزگرد تخصصی  و تبیینی سلامت، حکمت و حکمرانی به عنوان پیش همایش با سخنرانی ۳ تن از صاحب نظران حوزه ادبیات، فقه و فلسفه در روز ۲۹ اردیبهشت ماه در محل همایش خبر داد.

دبیر علمی همایش اظهار داشت: غیر از مقالات وارده که پس از داوری، تحت پوشش مجلات ISC و برخی نیز در مجلات علمی پژوهشی وزارتین چاپ خواهد شد، ارائه بیش از ۳۰ عنوان سخنرانی توسط استادان داخلی و خارجی در دستور کار این همایش قرار دارد.

علی محمد زاده از استادان و دانشجویان دکتری تخصصی درخواست کرد که طی دو هفته آینده مقالات خود در محورهای یاد شده در پوستر همایش را در سایت همایش به آدرس(https://tms.iau.ir/research/fa/page/7441) ثبت نمایند.

وی همچنین با اشاره به نقش هدایتی و حمایت معاونت علوم انسانی و هنر و معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از همایش، افزود: پیوند علوم انسانی و علوم پزشکی در تحقق طب حکمت بنیان و تعمیق حکمرانی مطلوب در نظام بهداشت و درمان کشورها امری ضروری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • تشکیل ۸ کمیته روانشناسی برای نیرو‌های وظیفه
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!