ایمان صرفاً یک امر درونی و اعتقادی نیست!
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۵۱۵۰
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از تبیان؛ عنصر ایمان در روانشناسی شخصیت انسان بر اساس آموزهای دینی از جایگاه عالی برخوردار است. از این رو «ایمان شناسی» از مباحث بسیار مهم در فرهنگ اسلامی است. ایمان به خدا و فرستادگان خدا در زندگی انسان چه آثاری دارد؟ تعریف و ماهیت ایمان چیست؟
آیا ایمان صرفاً یک امر درونی و اعتقادی است یا با رفتار و گفتار انسان نیز پیوند دارد؟ حقیقت ایمان و حد و مرزها و امتیازات و ویژگیهای ایمان کدام است؟ بهترین منبع و بالاترین مرجع برای درک حقیقت ایمان احادیث پیامبر اعظم حضرت محمد بن عبدالله صلیالله علیه وآله وسلم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تعریف پیامبر خدا از ایمان محکمترین و زیباترین تعریف است چرا که جامع و کامل بوده و از جانب خدای متعال و بر پایه وحی الهی استوار است و ارزشی مطلق، جاویدان و جهانی دارد.
ایمان دارای سه بعد قلبی، لسانی و عملی است
در منطق اهل بیت علیهم السلام و احادیث نبوی، ایمان و عمل پیوند اساسی و ارتباط بنیادی و ماهوی دارند. ایمان و عمل تفکیک ناپذیرند و در تعامل با هم قرار دارند.
بر اساس گزارش امام علی علیه السلام پیامبر خدا حضرت محمد صلیالله علیه وآله وسلم در تعریف ایمان فرمودهاند: الایمان معرفة بالقلب و قول باللسان و عمل بالارکان (کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال، ج 1، ص 27، حدیث 2) ایمان شناخت با دل است و گفتن با زبان و عمل با ارکان بدن. مطابق این حدیث نبوی «ایمان» دارای سه بعد قلبی، لسانی و عملی است. بنابراین ایمان تنها معرفت قلبی نیست بلکه باید در گفتار و رفتار نیز نمودار گردد.
قبولی ایمان قلبی در گرو رفتار و عمل خارجی است و ایمان و عمل دو شریک جدایی ناپذیرند. پیامبر اسلام در حدیث دیگر فرمودهاند: لیس الایمان بالتحلّی و لابالتمنی و لکن الایمان ما خلص فی القلب و صَدَّقه الاعمال. ایمان به ادعا و آرزو نیست بلکه ایمان آن است که در دل خالص باشد و عمل آن را تصدیق و تأیید کند
ایمان هم گرایش درونی و قلبی، هم بیان و اظهار زبانی و هم عمل و رفتار است. امام علی علیه السلام تفکیک ناپذیری ایمان و عمل را از قول پیامبر خدا صلیالله علیه وآله وسلم در حدیث دیگر چنین گزارش نمودهاند: الایمان والعمل اخوان شریکان فی قَرَنٍ، لایقبلالله احد هما الّا بصاحبه (کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال، ج 1، ص 33، حدیث 59). ایمان و عمل دو برادر شریک و به هم پیوستهاند، خداوند هیچ یک از آن دو را جز با صاحب و همراهش نمیپذیرد و قبول نمیکند.
رفتارباید منطبق بر ایمان باشد
بر اساس این حدیث نبوی قبولی ایمان قلبی در گرو رفتار و عمل خارجی است و ایمان و عمل دو شریک جدایی ناپذیرند. پیامبر اسلام در حدیث دیگر فرمودهاند: لیس الایمان بالتحلّی و لابالتمنی و لکن الایمان ما خلص فی القلب و صَدَّقه الاعمال (بحار الانوار، ج 69، ص 72). ایمان به ادعا و آرزو نیست بلکه ایمان آن است که در دل خالص باشد و عمل آن را تصدیق و تأیید کند.
آری ایمان و عمل توأماناند. جایگاه اصلی ایمان قلب است و زمانی که ایمان خالص در قلب نهادینه و پایدار شد رفتار انسان با آن انطباق خواهد داشت و تعارض و تضادی بین ایمان و عمل مشاهده نمیگردد. ایمان آن حقیقتی است که در دل جای میگیرد و رفتار انسان آن را تصدیق میکند. مردم انسان مۆمن را افزون بر شعار و گفتار باید با رفتار و اعمال بشناسند. نقش ایمان در زندگی انسان مۆمن باید آشکار گردد.
چه کسی ایمان حقیقی دارد؟در احادیث نبوی «حقیقت ایمان» توصیف شده است و در همین احادیث ارتباط ایمان و رفتار نشان داده میشود. پیامبر اسلام فرمودهاند: لایحق العبد حقیقة الایمان حتی یغضب لله و یرضی لله فاذا فعل ذلک فقد استحق حقیقة الایمان (کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج 1، ص 36، حدیث 99)
بر اساس گزارش امام علی علیه السلام پیامبر خدا حضرت محمد صلیالله علیه وآله وسلم در تعریف ایمان فرمودهاند: الایمان معرفة بالقلب و قول باللسان و عمل بالارکان ایمان شناخت با دل است و گفتن با زبان و عمل با ارکان بدن. مطابق این حدیث نبوی «ایمان» دارای سه بعد قلبی، لسانی و عملی است. بنابراین ایمان تنها معرفت قلبی نیست بلکه باید در گفتار و رفتار نیز نمودار گردد
بنده به حقیقت ایمان نمیرسد مگر آن که برای خدا به خشم آید و برای خدا خشنود شود. پس هر گاه چنین کند سزامند ایمان حقیقی گشته و استحقاق حقیقت ایمان را یافته است. خشنودی برای خدا و تولّی، خشم برای خدا و تبری در ماهیت ایمان جای دارد و این خشنودی و غضب برای خدا باید به فعلیت و عینیت در خارج برسد و در گفتار و رفتار هویدا گردد. انس بن مالک از پیامبر خدا نقل می کندکه: لایۆمن عبد حتی یحب للناس ما یحب لنفسه من الخیر (کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج 1، ص 36، حدیث 95). هیچ بندهای مۆمن نیست مگر آن که هر خوبی برای خود میخواهد برای مردم نیز بخواهد.
در حقیقت ایمان، مهرورزی نهفته است
در حدیث نبوی دیگر آمده است: لایبلغ عبد حقیقة الایمان حتی یحب للناس ما یحب لنفسه (کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج 1، ص 37، حدیث 104). هیچ بندهای به حقیقت ایمان نرسد مگر آن که برای مردم دوست بدارد آن چه را برای خود میخواهد. در این دو حدیث نبوی درسها و پیامهای اخلاقی بزرگی نهفته است. در حقیقت ایمان، مهرورزی نسبت به مردم نهفته است هر آن چه انسان مۆمن برای خود میپسندد و به آن علاقه دارد و دوست میدارد دیگران در ارتباطات با وی به آن عمل کنند، باید در روابط اجتماعی خویش با دیگران به آن پایبند باشد.
پیامبر اسلام در این احادیث به همه مۆمنان هشدار می دهد که باید گفتار و رفتارشان مطابق منطق دین و ایمان قلبی آنان باشد. پذیرش اصل پیوند ایمان و عمل، در گفتار و رفتار اهل ایمان تأثیرگذار بوده و منافع بسیاری دارد. باور این که در حقیقت ایمان، عمل انسان سهم زیادی دارد خود سازنده اخلاق مۆمنان است. این احادیث نبوی تکلیف پیروان پیامبر خدا را آشکار مینماید. گفتار و رفتار مسلمانان نباید با اسلام زاویه داشته باشد، چون اسلام و ایمان هر فرد را باید در عمل اسلامی او جستجو کرد.
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: ایمان امری درونی اعتقادی بعد قلبی بعد عملی صلی الله علیه وآله وسلم گفتار و رفتار پیامبر اسلام حقیقت ایمان ایمان و عمل فرموده اند پیامبر خدا حدیث نبوی نیست بلکه برای خدا بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشتهاند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید بقیع را آنگونهکه هست به جامعه بشناسانیم..
وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیتهای مدفون در آن است.
تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیتهای بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمیشوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امامان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیدهاند.»
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیتهای برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»
وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کارهایی که انجام میدهیم، جنبهها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»
رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلومنمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیتهای بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»
حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.
این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.