Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  کشنده‌ترین سرطان مغز با کمک نانوذرات در موش‌های آزمایشگاهی درمان شد   برای دانشمندانی که بیماری‌های مغز را درمان می‌کنند، سخت‌ترین کار عبور از موانع طبیعی بدن، نظیر سد خونی مغز برای رسیدن به عضو مورد نظر است. به‌ تازگی دانشمندان دانشگاه میشیگان می‌گویند که نانوذرات به آن‌ها اجازه می‌دهد از سد مغز خونی که تقریباً نفوذ ناپذیر است، عبور کنند. این موفقیت به محققان حوزه سرطان این فرصت را می‌دهد تا دارویی جدید برای از بین بردن تومور‌های مغزی ارائه دهند.     جوراب‌های نانویی با عفونت‌های قارچی و باکتریایی مقابله می‌کنند   محققان تایلندی برای مقابله با بوی بد پا محصول نانویی تولید کردند. این محصول توسط نیروی هوایی سلطنتی تایلند توسعه داده شده که حاوی پوششی از جنس نانوذرات اکسیدروی (ZnO) است که روی جوراب قرار داده می‌شود تا بوی بد پا را رفع کند.   داروی ضدویروس مؤثر برای درمان کرونا در ایران تولید شد   داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا با همکاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تولید و موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شد.   روشی نوین برای به دام اندازی باکتر‌های مفید خاک کشف شد   شرکت فیب‌سول (FIB-SOL) در حال توسعه و تجاری‌سازی نوعی محصول کشاورزی مبتنی بر نانوالیاف است. این محصول، فیبر پنج گرمی قابل انحلال در آب است و با استفاده از روش‌های آبیاری معمولی یا مدرن می‌توان آن را در مزرعه استفاده کرد. این محصول به تقاضای باکتری‌های زنده که می‌تواند خاک را جوان نگه دارد، پاسخ می‌دهد. همچنین این محصول می‌تواند بازده استفاده از مواد مغذی را افزایش دهد، به گیاهان اجازه دهد تا مواد مغذی را به روش بهتری جذب کنند. نانوذراتی جدید برای کمک به درمان آلزایمر و پارکینسون ساخته شد

 

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که نانوذرات می‌توانند بیماری‌های تخریب عصبی را درمان کنند. محققان موسسه ملی دی‌لا ریسرچ ساینتیفیگو (INRS) نشان دادند که استفاده از نانوذرات می‌تواند برای رساندن دارو‌ها به مغز به منظور درمان بیماری‌های تخریب عصبی به‌ کار گرفته شود.

  ارتباط زمین و فضا با لیزر ممکن می‌شود

 

موسا نگوم، استادیار فیزیک در موسسه پلی تکنیک رنسلر گفت: «کار من درک اجزای نور و دستکاری آن‌ها برای تعامل با ماده است. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در استفاده از نور در زمینه‌های تصویربرداری پزشکی و محاسبات کوانتومی دیدیم، اما خواص اساسی نور یکسان است و می‌توان از آن برای تبادل اطلاعات استفاده کرد.»

 

چوب‌ها جایگزین لامپ‌های خانه‌ها خواهند شد / نورپردازی منازل با سبکی جدید

 

تغییر نور درون خانه از حالت ملایم تا شدید و رنگی می‌تواند به تغییر حالت روحی کمک کند. اما برخی مواد استفاده شده برای نورپردازی منازل از جمله پلاستیک‌ها، زیست‌سازگار نیستند. اکنون محققان انجمن شیمی آمریکا در بخش نانو صفحات چوبی توسعه داده‌اند که زیست‌سازگار، تابناک و ضدآب هستند و می‌توانند روزی به عنوان پوشش برای لامپ‌ها، صفحات نمایشی و دستگاه‌های لیزری استفاده شوند.   دارو‌های عصبی با کمک نانو به مغز می‌رسند / چشم‌اندازی مهم پیش‌روی جامعه علمی   سد خونی-مغزی مانع اصلی در درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون است که در آن‌ها سلول‌های عصبی تخریب می‌شوند. طبق مطالعه اخیر انجام شده توسط ژان میشل رابانل، محقق فوق دکتری، نانوذرات با ویژگی‌های خاصی می‌توانند از این سد عبور کرده و توسط سلول‌های عصبی دریافت شوند. محققان اطمینان دارند که این نتایج چشم‌انداز مهمی را برای رهاسازی مستقیم دارو‌ها به مغز پیش روی جامعه علمی می‌گذارد.     دستگاه اندازه‌گیری تشعشعات هسته‌ای در کشور ساخته شد   تا پیش از این سنجش میزان پرتو‌های رادیواکتیو با صرف زمان طولانی و دقتی نه چندان بالا انجام می‌شد، اما فناوری به کمک حل این چالش آمد و تجهیزات اندازه‌گیری تشعشعات پیشرفته که پاسخ را با دقتی بالا و در لحظه نمایش دهند به بازار آمد. این محصول اکنون توسط یک شرکت دانش بنیان با دقتی بالا و ویژگی قابل حمل بودن عرضه شده است.    

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا جوراب نانو فناوری نانو سرطان مغز الزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۶۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش مدیسن نت، یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که آسپرین چگونه در برابر سرطان روده بزرگ عمل می‌کند.

طبق یافته‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد آسپرین جنبه‌های پاسخ ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.

دکتر «مارکو اسکارپا»، محقق ارشد و جراح عمومی دانشگاه پادووا در ایتالیا، گفت: «مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را در کنار مکانیسم دارویی کلاسیک آن که شامل مهار التهاب است، نشان می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافتی را از ۲۳۸ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفته بودند، به‌دست آوردند. از این تعداد، حدود ۱۲ درصد مصرف‌کننده آسپرین بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های بافتی از مصرف‌کنندگان آسپرین، گسترش کمتر سرطان به غدد لنفاوی و فعالیت تهاجمی‌تر سلول‌های ایمنی در برابر تومورها را نشان داد.

در آزمایشگاه، آن ها کشف کردند که قرار دادن سلول‌های سرطانی روده بزرگ در معرض آسپرین، توانایی سلول‌های ایمنی را برای هشدار به یکدیگر در مورد وجود تومورها افزایش می‌دهد.

به طور خاص، سلول‌های ایمنی شروع به بیان بیشتر پروتئینی به نام CD۸۰ کردند. به گفته محققان، در بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD۸۰ بالاتری در بافت‌های سالم داشتند که نشان می‌دهد آسپرین توانایی سیستم ایمنی را برای جست و جو و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

اسکارپا گفت: «گام بعدی یافتن راهی برای ورود آسپرین به عمق روده و تقویت اثرات ضد سرطانی آن خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران