Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@08:48:10 GMT

۳۸ روستای منطقه ترشیز همچنان در سرما

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۷۰۷۷

۳۸ روستای منطقه ترشیز همچنان در سرما

ایسنا/خراسان رضوی فصل سرما فرا رسید و کارشناسان هواشناسی خبر از کاهش چشمگیر دما می‌دهند، اما برخی از روستاهای منطقه ترشیز همچنان از نعمت گاز محروم هستند و رنج می‌برند.

منطقه ترشیز ۱۵۳ روستا دارد و تا کنون فقط ۱۳۸ روستا از این تعداد واجد شرایط بهره‌مندی از گاز طبیعی در این حوزه انتخابیه شناخته شده است که از این تعداد فقط ۱۱۵ روستا با جمعیت ۳۹ هزار و ۴۵۰ خانوار به شبکه سراسری گاز کشور متصل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموع ۱۱۵ روستا، ۴۰ روستا با ۹۹۴۹ خانوار در بردسکن، ۵۱ روستا با ۱۹۰۵۰ خانوار در کاشمر و ۲۴ روستای دیگر هم با جمعیتی بالغ‌ بر ۱۰۴۵۱ خانوار در شهرستان خلیل‌آباد هستند. اگر چه بر اساس قول‌های شرکت گاز قرار بود در هفته دولت امسال روستاهای کوهپایه بردسکن گازدار شوند، اما به دلیل نبود بودجه کافی و گرانی اقلام این پروژه در سال جاری اجرایی نشد.

۳۳ روستا محروم از گاز

در همین خصوص معاون امور برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار بردسکن در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگر چه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری از نعمت گاز برخوردار هستند، اما از ۷۱ روستا تا کنون به ۳۸ روستا فقط گازرسانی شده است.

سید مهدی عصمتی مقدم با اشاره به وجود ۷۱ روستا در شهرستان بردسکن افزود: از نظر جمعیتی ۸۰ درصد جمعیت شهرستان در این ۳۸ روستا زندگی می‌کنند.

وی عنوان کرد: در فاز چهار گازرسانی به بردسکن ۱۱ روستای شهرستان در حال گازرسانی هستند که اگر انجام شود ۹۲ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

معاون امور برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار بردسکن بیان کرد: اگر چه کلنگ پروژه گازرسانی به ۱۱ روستای منطقه کوهپایه بردسکن و بخش انابد هفته دولت سال گذشته به زمین زده شد و مقرر بود در سال جاری به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل مشکلاتی این وعده در موعد مقرر اجرایی نشد و مردم این روستاها زمستان امسال از نعمت گاز محروم هستند.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه در حال حاضر خط انتقال گاز دارد انجام می‌شود و در داخل روستاها علمک‎های بسیاری نصب شده ولی زمستان امسال هم گاز نخواهند داشت.

معاون امور برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار بردسکن مطرح کرد: امیدواریم تا فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده ۱۱ روستای منطقه کوهپایه بردسکن از نعمت گاز برخوردار شوند، اکنون روستاهای فاقد گاز این شهرستان برای گرمایش از نفت سفید استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای هر خانوار روستایی در ماه ۲۲۰ لیتر نفت سفید در نظر گرفته شده که مشکلی برای تأمین آن نداریم، البته گاز مایع به موقع وارد شهرستان می‌شود، اما در موعد مقرر توزیع نمی‌شود و این موجب می‌شود که مردم با مشکل مواجه شوند و در صف بایستند.

عصمتی مقدم با بیان اینکه در این خصوص رایزنی‌هایی با مدیر شرکت نفت صورت گرفته تا گاز مایع شهرستان به موقع تأمین و توزیع شود، افزود: در حوزه گازرسانی ۳ شهر بردسکن، انابد و شهرآباد از نعمت گاز برخوردار و ۱۰۰ درصد روستاهای بخش شهرآباد به شبکه گاز متصل هستند.

وی گفت: ۴ روستای خوشاب و زیروقت، کلاته آقا مهدی و خنجری از مطالبات مردم منطقه است که در لیست روستاهای گازرسانی قرار بگیرند.

معاون امور برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار بردسکن افزود: در فاز ۵ که شامل گازرسانی به ۱۵ روستای بخش انابد است، می‌طلبد مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی هر چه زودتر مناقصه این پروژه را برگزار کند تا در ایام دهه مبارک فجر امسال شاهد کلنگ‌زنی از این پروژه مهم باشیم.

وی یادآور شد؛ این شهرستان بیش از ۱۵ هزار مشترک گاز دارد.

سرعت گازرسانی رضایت‌بخش نیست

در ادامه نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، سرعت گازرسانی به روستاهای بردسکن را رضایت‌بخش ندانست و گفت: اگر چه مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی قول داده بود که تا ۳۰ تا آبان ماه سال جاری روستاهای کوهپایه به استثناء سه روستای سنگ پیر، زیروقت و شمس‌آباد از نعمت گاز برخوردار شوند اما این وعده محقق نشد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین اظهار کرد: متأسفانه روند پیشرفت پروژه بسیار کند و لاک‌پشتی است، بر اساس آنچه اعلام شده پیمانکار پروژه کار را بسیار کند جلو می‌برد که مقرر شده مجدد با مدیرعامل شرکت گاز استان در این خصوص جلسه‌ای داشته باشم.

وی با بیان اینکه مردم منطقه از نبود گاز رنج می‌برند، بیان کرد: از ۱۵۳ روستا تا کنون فقط ۱۳۸ روستا واجد شرایط بهره‌مندی از گاز طبیعی در این حوزه انتخابیه شناخته شده‌اند که از این تعداد تا کنون ۱۱۵ روستا به شبکه سراسری گاز کشور متصل شدند اما برای ۱۲ روستای دیگر که واجد شرایط نیستند با وزیر نفت صحبت‌هایی شده و مقرر شده در سال ۱۴۰۰ به این تعداد روستاها گازرسانی صورت گیرد.

نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اسامی این تعداد روستا در پیمان اولیه نیامده چون جمعیت‎شان به حد نصاب نرسیده است، البته وقتی به قول‌هایشان برای روستاهای امسال عمل نکردند چگونه می‌شود انتظار ۱۲ روستای دیگر را برای سال ۱۴۰۰ داشت.

وی تصریح کرد: بر اساس وعده اعلام شده از سوی مسئولان مردم برای گرمایش خانه‌هایشان بخاری گازی تهیه کردند و نفت ذخیره نکردند به همین دلیل در سال جاری با مشکل کمبود نفت مواجه می‌شوند، از سویی چون اعلام کرده بودند از ۳۰ آبان ماه گاز این تعداد روستاها وصل می‌شود به همین علت شرکت ملی نفت در برخی روستاها برای حواله‌های نفت مشکل دارد و نفت مورد نیاز تهیه نشده است.

نیک‌بین گفت: از فرمانداران منطقه خواسته شده تا تدابیر لازم را برای تأمین نفت مورد نیاز روستاییان و پیگیری‌های لازم را داشته باشند تا مردم در فصل زمستان با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: در دیداری که با مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی داشتم اعلام شد که با اتمام طرح‌های در حال اجرا ضریب نفوذ گاز طبیعی این منطقه به ۹۷.۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: در این جلسه مطرح شد که هم اکنون ضریب نفوذ گاز در کاشمر ۱۰۰ درصد است و با اتمام طرح‌های گازرسانی در حال اجرا در خلیل‌آباد نیز ضریب نفوذ گاز این شهرستان به ۱۰۰ درصد ارتقاء خواهد یافت و در شهرستان بردسکن نیز ۸۲ درصد خانوار از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود با اتمام پروژه‌های در دست اجرا این میزان در شهرستان به ۹۱ درصد ارتقا پیدا کند.

وی تصریح کرد: اعلام شده که اکنون عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۱ روستای محور شمال بردسکن شامل برناباد، اهوبم، بیجورد، خانقاه، خور، سنگ پیر، سیر، شمس‌آباد و کاسف و دو روستای دیگری با ۵۱ درصد پیشرفت در حال اجرا است که می‌طلبد سرعت آن افزایش یابد.

بودجه کافی نیست

در ادامه رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی گفت: باوجود اینکه قرار بود ۱۱ روستای کوهپایه بردسکن در هفته دولت امسال به شبکه گاز کشور متصل شوند، اما به دلیل نبود بودجه کافی و گرانی اقلام این پروژه امسال اجرایی نشد و امیدواریم در سال آینده روستاهای کوهپایه بردسکن از نعمت گاز برخوردار شوند.

سید رضا غفاریان بیان کرد: این پروژه در قالب فاز چهار با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بر افتتاح در هفته دولت یا در دهه فجر بود که نتوانستیم قول خود را عملی کنیم، بنابراین در سال آینده اهالی این روستاها از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه اهالی روستای کوهپایه بردسکن باید همچون سال قبل نیاز سوخت خود را تأمین کنند، افزود: اگر چه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در این استان در ردیف پروژه‌های گازرسانی قرار گرفته‌اند، اما افزایش دو برابری سرانه گازرسانی به ازای هر خانوار از ۶ میلیون به ۱۲ میلیون تومان هزینه‌ها را افزایش داده است.

گازرسانی به روستاهای منطقه ترشیز به خصوص بردسکن از جمله اقداماتی است که متأسفانه همچنان در برخی موارد به کندی انجام می‌شود.

با فرارسیدن فصل سرما و کاهش روز افزون دمای هوا و از سویی نبود شبکه توزیع گاز باعث می‌شود زمستان سرد و سنگینی را پشت سر بگذارند، مردم این مناطق به طور مداوم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که نبود شبکه گاز و دردسرهای تهیه سیلندرهای گاز و نفت سفید تنها یکی از آن‌هاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها منطقه ترشیز گازرساني سرما بردسکن کاشمر شهرستان خلیل آباد نعمت گاز برخوردار شرکت گاز خراسان رضوی کوهپایه بردسکن منطقه ترشیز هفته دولت ۱۱ روستای خلیل آباد گاز طبیعی سال جاری ۱۰۰ درصد اعلام شد تا کنون اگر چه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۷۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، روستای اوغلی، یکی  از روستاهای بسیار نزدیک به تبریز است که اهالی آن از چندین سال گذشته تاکنون آرزوی پیوستن به محدوده شهر و یکی از محلات آن را دارند اما بنا بر آنچه اهالی و برخی مسئولان می‌گویند، این روستا هم جزو شهر است و هم نیست و از برخی امکانات لازم برخوردار نیست . شهروند خبرنگاری از نبود تیربرق لازم در خیابان سهند این روستا گلایه دارند. 

متن پیام شهروند خبرنگار ما:

سلام در روستای اوغلی خیابان سهند غربی یک محله با ۷۲ خانواده هستند که از نعمت برق محرومند وبارها به اداره برق قراملک مراجعه کردیم مدارک دادیم ولی هنوز خبری نیست والان ۷۲ خانواده از یک تیر برق که سر کوچه هست استفاده میکنند که آن هم مشکلات زیادی به بار آورده خواهشمندیم رسیدگی کنید

دیگر خبرها

  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • ۲ مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد