Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:34:33 GMT

روند جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها واگذار شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۷۳۸۶

روند جذب دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها واگذار شود

در فرآیند پیشرفت و توسعه هر کشور دانشگاه ها مهم­ترین مرجع پاسخگویی به سوالات و نیازهای جامعه هستند؛ زیرا دانشگاه ­ها و مراکـز پژوهشی از مهم­ ترین مولفه های تحقق اهداف و استراتژی علمی کشورها به شمار می روند.

اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در میان سایر اعضای دانشگاه در ارایه پژوهش های کاربردی نقش موثرتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین اهمیت مضاعف تحصیلات تکمیلی از آنجا ناشی می ­شود که علاوه بر آموزش و پژوهش، منبع مهمی برای تولید دانش محسوب می ­شود.

پژوهش در جامعه دانشگاهی بر عهده ۲ گروه اصلی اساتید و دانشجویان است و در این بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ارایه پایان نامه ها، تحقیقات کاربردی و پژوهش های موثر در صنعت نقش گسترده ­ای بر عهده دارند.

در حالی که در دوره­ های پایین­ تر تحصیلی مثل دوره های کاردانی و کارشناسی بیشتر انتقال دانش و فن اهمیت دارد.

تمرکز اصلی برنامه آموزشی در دانشگاه ها در دوره ­های تحصیلات تکمیلی بر پژوهش و تولید دانش است و دستاوردهای آنها بر توسعه کشور و ارتقای رتبه دانشگاه ها موثر است. بنابراین دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان دکتری باید دقت لازم را داشته باشند و با کیفیت ترین دانشجویان را انتخاب کنند.

برخی روسای دانشگاه های بزرگ عنوان کرده اند که کیفیت علمی دانشجویان دکتری پایین آمده است. در این خصوص با جبار علی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت به گفت و گو پرداختیم.

داوطلبان دکتری با روش‌های تست‌زنی رتبه خوبی می‌گیرند

ذاکری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا تصریح کرد: در دانشگاه ها عموما اساتید یک ارزیابی کلی و یک مصاحبه علمی با داوطلبان دارند و امسال نیز به دلیل محدودیتی که در امتیاز مصاحبه وجود داشت، دانشجویان از کیفیت مطلوب برخوردار نبودند.

وی در توضیح محدودیتی که در مصاحبه دکتری امسال وجود داشت، عنوان کرد: در آزمون پارسال حد نصاب دانشگاه ها و دانشکده ها برای انتخاب دانشجویان از بین داوطلبان بیشتر بود و اختیارات بیشتری داشتند، اما به دلیل اعتراض تعدادی از داوطلبان، دیوان عدالت اداری سال گذشته اختیار دانشگاه ها را در جذب دانشجوی دکتری کاهش داد و در آزمون امسال در همه دانشگاه ها حدود ۳۰ درصد از دانشجویان دارای سهمیه بودند که در مصاحبه نیز نمره بالایی نداشته و انتخاب اساتید نبوده اند.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: به دلیل ظرفیت بالایی که دانشگاه ها اعلام کرده اند و توسعه آموزش عالی در مقطع تحصیلات تکمیلی، سال به سال افت تراز در بین دانشجویان دیده شده و هر سال نسبت به سال قبل انتظاری که اساتید از ورودی ها دارند کمتر می شود. حتی در برخی رشته گرایش ها باعث شده در دانشگاه های سطح یک اساتید برای خود محدودیت هایی بگذارند و حتی تعداد پذیرش های خود را کمتر کنند.

ذاکری تصریح کرد: به عنوان مثال در برخی از گروه ها ظرفیت اعلام پذیرش ۶ نفر بود، اما تراز علمی به حدی رسید که تنها ۵ نفر برای مصاحبه معرفی شده بودند و متاسفانه به دلیل قانون جدید وزارت علوم هر ۵ نفر پذیرفته شد؛ در حالی که یکی از آنها در مصاحبه نشان داد از پایه علمی لازم برخوردار نیست و هیچ استادی نیز اعلام آمادگی نکرده بود تا این دانشجو را بپذیرد اما به عنوان دانشجوی دانشگاه پذیرفته شد.

وی در توضیح مصوبه جدید وزارت علوم گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۹ وزارت علوم، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی موظف به پر کردن ظرفیت های خود در مقطع دکتری هستند.

ذاکری با بیان اینکه در حال حاضر معاونت آموزشی وزارت علوم در خصوص پذیرش دانشجوی دکتری در حال تدوین طرحی است، توضیح داد: در این طرح عنوان شده نحوه پذیرش دانشجوی دکتری از سیستم سراسری خارج و آزمون های اختصاصی در دانشگاه ها اجرا شود و به نوعی شیوه پذیرش تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته نشان داده شده است که روند پذیرش دانشجوی دکتری منطقی نیست و دانشگاه ها و دانشکده ها با مشکلاتی رو به رو هستند و باید روند و فرآیند جذب دانشجوی دکتری اصلاح شود.

رییس دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: در آزمون دکتری درس های اختصاصی ارایه نمی شود و بسیاری از داوطلبان از شیوه های تست زنی و کلاس های کنکور دکتری استفاده می کنند. در حالی که دانش علمی کافی ندارند و تنها روش های تست زنی را آموزش دیده اند و در آزمون سراسری نمره خوبی می گیرند اما در مصاحبه نشان می دهند که پایه علمی خوبی ندارند.

ذاکری با بیان اینکه نیاز است سیستم پذیرش دانشجوی دکتری از حالت سراسری به دانشگاه ها واگذار شود، افزود: اساتید به دنبال این هستند که برای انجام پژوهش های خود بهترین نیروها را انتخاب کنند و در مصاحبه نیز نهایت تلاش خود را می کنند تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطلوب انتخاب شوند.

به گزارش ایرنا، آزمون دکتری ۹۹ روز پنج شنبه نهم مردادماه با رقابت حدود ۱۷۰ هزار داوطلب در ۶۰ شهر کشور برگزار و بعد از اعلام نتیجه اولیه، ۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

دانشگاه ها تا ۲۰ مهرماه مهلت داشتند با داوطلبان مجاز شده فرایند مصاحبه را به صورت مجازی برگزار کنند.

منبع: فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری کنکور دکتری 99 جبارعلی ذاکری دانشگاه علم و صنعت دانشجوی دکتری پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری کنکور دکتری 99 جبارعلی ذاکری دانشگاه علم و صنعت دانشجوی دکتری وزارت علوم تحقیقات و فناوری کنکور دکتری 99 جبارعلی ذاکری دانشگاه علم و صنعت دانشجوی دکتری اخبار کنکور پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها دانشگاه ها وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۷۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی گل وزیر علوم درباره جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که این دانشگاه در نهایت در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو تربیت می‌کند و استخدام عضو هیأت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه معنا ندارد.

بیشتر بخوانید: رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال

وی ادامه داد: البته اساتیدی را که در این دانشگاه داریم قدردانشان هستیم ولی نباید همان کاری که دانشگاه تهران انجام می‌دهد را دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم همان را انجام دهد یا کاری که دانشگاه تهران انجام می‌دهد را دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی هم انجام بدهند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌ها هرکدام ماهیت و وظیفه خاص خود را دارند ما نباید همه چی را باهم قاطی کنیم باید به ماهیت هر دانشگاه توجه کنیم برای همین در اولین جلسه هیأت امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای مصوب شد که دانشگاه فنی و حرفه‌ای از این پس تا سطح فوق لیسانس (مربی) استخدام کند.

وی با اشاره به مصوبه جدید درباره جذب هیأت علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دیگر قرار نیست عضو هیأت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه استخدام شود، چرا؟ چون وقتی عضو هیأت علمی با مدرک دکتری استخدام می‌شود در پی این است که دانشیار و استاد تمام شود و مجبور است در دانشگاه‌های دیگر وقت بگذارد تا ارتقا پیدا کند.

وی افزود: مربی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استخدام می‌شود باید از مسیر خود ارتقا پیدا کرده و مدارج را طی کند، بنابراین انتظاری که از استاد فنی و حرفه‌ای داریم مرتبط با حرفه خودش است نه انتظاری که از استاد دانشگاه تهران داریم اینها را باید احصا کرده و به قانون توجه کنیم تا در بحث‌های دیگر اثر گذار باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228347 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه امرسون؛ حذف تصاویر حمله پلیس آمریکا به دانشجویان
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • دستگیری ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل همبستگی با غزه
  • (عکس) رئیسی دکتری گرفت
  • دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد
  • آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
  • اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی