Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بهره‌گیری از روش‌های مکانیزه و نوین کشاورزی سبب شده تا خروجی محصولات در زمین‌های کشاورزی مشهد مضاعف شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محصولات کشاورزی یکی از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند و می‌توان با سرمایه‌گذاری در این حوزه از بهره‌های متعددی که از آن نصیب می‌شود استفاده بهینه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر علاوه بر کشت سنتی، روش‌های مکانیزه کشت نیز به کار آمده است و علاوه بر این کشت گلخانه‌ای نیز تضمین بالاتری برای اشتغال در تمامی فصول سال فراهم کرده است.

از سوی دیگر در حوزه مبارزه با آفات مزارع کشاورزی نیز روش‌های جدیدی به کار گرفته شده که در مجموع سبب شده راندمان محصولات کشاورزی بسیار بالا برود.

در سطح شهرستان مشهدمقدس و با همت دستگاه‌های مختلفی همچون جهاد کشاورزی و بسیج مهندسان کشاورزی این مبارزه با آفات شکل و شمایل جدی‌تری به خود گرفته و سبب شده تا کشاورزان رضایت نسبی بالاتری از وضعیت داشته باشند.

محمود عبداللهی؛ رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی  جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از اجرایی شدن ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در سطح بیش از 540 هکتار از اراضی زراعی شهرستان مشهد خبر داد.

50 محصول کشاورزی نشان حد مجاز آلاینده‌ها دریافت کردندمصرف آب کشاورزی در آذربایجان شرقی 40 درصد کاهش یافته استکاشان| چرا رئیس جمهور مخالف تفویض اختیارات حوزه بازرگانی کشاورزی به وزارت جهاد است؟

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: آفات و بیماریهای گیاهی خسارات عمده‌ای به محصولات کشاورزی در کشور وارد می‌کنند. معمولاً برای کنترل آفات و بیماریهای گیاهی در سراسر کشور از سموم شیمیایی بطور گسترده استفاده شده که علاوه بر تحمیل هزینه های فراوان، موجب آلودگی محیط زیست می‌شود. یکی از روش‌های نوین در مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی، استفاده از موجودات زنده به عنوان عامل کنترل بیولوژیک است. 

وی ادامه می‌دهد: کاربرد عوامل کنترل بیولوژیک برای کنترل آفات محصولات کشاورزی یک از سالم‌ترین و کارآمدترین روش‌ها است. کنترل بیولوژیک ممکن است با دخالت هدفمند انسان صورت پذیرد و یا نتیجه عملی یک نیروی طبیعی خود جوش باشد همچنین ممکن است برای پائین آوردن جمعیت آفت مزارع یا جنگل‌ها و یا برای تعدیل ناهماهنگی‌ها به وجود آمده در اثر ورود یک عامل جدید به یک محیط طبیعی صورت گیرد.

عبدالهی با اشاره به مزایای کنترل بیولوژیکی خاطرنشان کرد: حرکت در راستای توسعه پایدار کشاوری، اثرات تخریبی کمتر این روش در محیط‌زیست نسبت به روش‌های فیزیکی و شیمیایی و کاهش نسبی آلودگی محیط‌زیست، امکان افزایش محصول با منابع موجود، کاهش احتمال ایجاد مقاومت با مواد شیمیایی، دستیابی به روش‌های کنترل بی‌خطر و کاهش اثرات زیان‌آور مواد شیمایی روی سایر موجودات زنده مانند حشرات و میکروارگانیسم‌های غیر هدف از مزایای کنترل بیولوژیکی است. 

وی خاطرنشان کرد: ردیابی و کنترل بیولوژیک آفات در بیش از 540 هکتار از اراضی زراعی گوجه فرنگی در شهرستان مشهد عملیاتی و کنترل بیولوژیکی با استفاده از زنبور تریکوگراما و زنبور براکون در مزارع گوجه فرنگی انجام شد.

انتهای پیام/282/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محصولات کشاورزی کنترل بیولوژیک شهرستان مشهد روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رسالت جهاد کشاورزی را تولید دانست و افزود: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می شود و امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه جهش تولید در دیمزارهای مازندران اظهار داشت: بحث افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی به عنوان یک استراتژی مطرح است و هم اکنون میانگین سرانه زمین در کشور 3.2 هکتار است که اگر به کمتر از این میزان برسیم با کاهش بهره وری در اراضی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه در واردات دانه‌های روغنی توسط واردات کنندگان  خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان انجام می‌شود تصریح کرد: بلافاصله پس از پرداخت وجه به کشاورزان  اجازه واردات به  شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بلوک بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است  و اگر می‌خواهیم به بهره وری دست یابیم به صورت پهنه بندی اراضی باید مدیریت شوند.

وی، افزود: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی راهی بر افزایش بهره وری مزارع به شمار می‌آید.

مهاجر اظهار کرد: نیاز داریم در مازندران  کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: درباره شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی آن تامین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم بوده که باید بر اساس رسالت اصلی عمل کنند.

بابک مومنی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این جلسه رسالت جهاد کشاورزی را تولید دانست و افزود: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

مومنی همچنین افزود: تامین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور