Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کنار روابط بسیار متشنج ترکیه با اتحادیه اروپا، این کشور با ایالات متحده آمریکا که اصلی‌ترین متفق ناتو به شمار می‌آید نیز در موضوعات بسیار مهم سیاسی به اختلاف رسیده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در شماره اخیر فصلنامه علمی – ترویجی "بریق" که در ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی منتشر می شود، کارشناسان ایرانی به بررسی اهمیت طرح جاده ابریشم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در این شماره که در پاییز 2020 منتشر شده است، اسدالله اطهری، از پژوهشگران مرکز مطالعات خاورمیانه ایران و احسار اعجازی، پژوهشگرمرکز پژوهش های علمی راهبردی خاورمیانه در تهران، هدف طرح یک کمربند و یک جاده را "همکاری مشترک مبتنی احترام متقابل، عدالت، حقانیت و مدل برد – برد که با هدف ایجاد یک مدل جدید برای روابط بین الملل در راستای افزایش دوستی" دانستند.
کارشناسان ایرانی، در مقاله ای با عنوان " طرح یک کمربند و یک جاده در سایه رقابت های چین و آمریکا" این طرح را فرصتی برای کشورهای در حال توسعه قلمداد کردند: "این طرح تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه خواهد داشت و امکان ظهور یک آسیای توانمند را فراهم خواهد آورد. این طرح بازسازی زیرساخت های همه کشورهای در مسیر را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر با افزایش سرمایه گذاری ها سبب مدرن تر شدن اقتصادها خواهد شد. در واقع این طرح فرصتی جدید برای کسانی است که در مسیر آن قرار گرفته اند تا شریان های اقتصادی خود را به آسیا، اروپا و آفریقا گسترش دهند."

آمریکا در پی مانع تراشی است
کارشناسان ایرانی تاکید کردند که طرح یک کمربند و یک جاده علاوه بر خود چین، امکان تاثیرآفرینی همه کشورهای آسیایی را در زمینه های منطقه ای و جهانی افزایش خواهد داد.

این کارشناسان با تاکید بر این که آمریکا به سختی در حال تلاش برای مانع تراشی در مقابل این طرح است، ادامه دادند: "این طرح، یکی از نشانه های توانمندی در حال رشد چین است که تبدیل به یکی از مشکلات جدی برای هژمونی آمریکایی شده است. با تحقق این پروژه نه تنها چین در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی توان تاثیرگذاری خود را افزایش خواهد داد بلکه در عین حال توسعه اقتصادی آسیا، افزایش توان سیاسی و اقتصادی آن را به همراه خواهد داشت. با در نظر داشتن تمام این موارد آمریکا در تلاش است تا در برابر این طرح موانع اقتصادی سیاسی و مالی ایجاد کرده و مانع از تبدیل شدن چین به یک قدرت برتر شود."
کارشناسان ایرانی درپاسخ به این ادعا که چین با استفاده از این طرح در پی تبدیل شدن به یک قدرت برتر جهانیست نوشتند: در آینده نزدیک احتمال اینکه چین رفتارهای هژمونی جهانی از خود بروز دهد امکان ندارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که حلقه قدرت خود را تکمیل نکند از وابسته شدن به یک بلوک قدرت خودداری خواهد کرد.

ترکیه در حال دور شدن از آمریکا و اتحادیه اروپا است
کارشناسان ایرانی همچنین اظهار داشتند که ترکیه با در نظر داشتن منافع مهم خود در حال افزایش همکاری‌ها با طرف های آسیایی است: "در کنار روابط بسیار متشنج ترکیه با اتحادیه اروپا، این کشور با ایالات متحده آمریکا که اصلی‌ترین متفق ناتو به شمار می‌آید نیز در موضوعات بسیار مهم سیاسی به اختلاف رسیده است. همه اینها در حالیست که ترکیه هم اکنون با کشورهای اروپایی و آمریکا بیشترین ارتباطات فرهنگی و تجاری را دارد. دولت ترکیه در سیاست‌های خارجی خود به صورت تدریجی در حال افزایش همکاری‌ها با کشورهای شرقی است و در نتیجه این طرح، روابط تجاری و صنعتی خود را با چین و روسیه افزایش خواهد داد و جایگاه خود را در حدی بسیار بالاتر از یک کشور واسطه بین شرق و غرب قرار خواهد داد. در واقع ترکیه در تلاش است تا نقشی راهبردی در روابط اروپا و آسیا به دست آورد.
در شماره پاییز نشریه "بریق" مقالات و مصاحبه‌هایی از کارشناسان چین، روسیه، ایران و ترکیه وجود دارد.

سردبیر این نشریه سرحات آک فرات در مصاحبه ای با نویسنده و متفکر روس، الکساندر دوگین به بررسی چشم انداز آینده اوراسیا و جهان چندقطبی آینده پرداخته است.

از ارسل ظافر اورال نیز مقاله ای که به بررسی جایگاه بنادر شمالی پرداخته و از پتانسیل و جایگاه این بندر در طرح مذکور چین اختصاص دارد منتشر شده است.

محمد پرینجک، از دانشگاه دولتی مسکو نیز به بررسی وضعیت آینده در دریای مدیترانه پرداخته است.

سرحات لطیف اوغلو، از فعالان آزاد تجاری به بررسی چشم انداز آینده همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای موجود در مسیر این طرح بین المللی پرداخته است. 
همچنین در این شماره از نشریه "بریق" نخستین کتاب منتشر شده با موضوع آتاتورک و جنگ ملی ترکیه در ایران معرفی شده است.

فرصتی برای اساتید دانشگاه و پژوهشگران کشورهای جهان در حال توسعه
"بریق، طرح یک کمربند و یک جاده" که به انتشار مقالات کارشناسان ایرانی پرداخته است هر سه ماه به زبانهای ترکی و انگلیسی منتشر می‌شود. در هیئت تحریریه این نشریه که با انتشار شماره چهارم خود در ماه سپتامبر سال جاری یک ساله شد، اساتید دانشگاهی ترک و چینی همچنین ارتشیان بازنشسته، سفرا و تجار شناخته شده قرار دارند.

این نشریه علمی که مقالات علمی را با تأیید هیئت داوران منتشر می‌کند، پرونده مخصوص نخستین شماره خود را به موضوع "راه یک نظم عادلانه بین المللی" اختصاص داده بود.

دومین شماره نشریه نیز پرونده ویژه‌ای با عنوان "راه امنیت بین المللی" و شماره سوم پرونده "پیشرفت هم افزاینده پس از دوران کرونا" را کار کرده بود.

در شماره چهارم نیز پرونده ویژه "مسیر مشترک در جاده دریایی ابریشم" در روی جلد این نشریه کار شده بود.
سرحات آک فرات، سردبیر این نشریه معتقد است بریق، به یک فرصت برای جهان اندیشه، سیاست و تجارت ترکیه و کشورهای در حال توسعه است. طوری که امکان پیش رو بودن آنها برای دستیابی به یک نظم نوین عادلانه جهانی را فراهم می‌آورد.
انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه طرح یک کمربند و یک جاده کارشناسان ایرانی اتحادیه اروپا حال توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۸۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) امروز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا به بهبود و بهینه‌سازی محیط تجاری ادامه دهد، شرایط عادلانه را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند و سیاست‌های تبعیض‌آمیز را تحت عنوان «ریسک زدایی» متوقف کند. "

اتحادیه اروپا چین را به دامپینگ (قیمت شکنی)، ارائه یارانه‌های بیش از حد به شرکت‌های داخلی و چندین عمل ناعادلانه دیگر متهم می‌کند.

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین اضافه کرد که چین آماده است همکاری خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی با اتحادیه اروپا تعمیق بخشد. 

این آژانس گفت: چین مایل به همکاری با اتحادیه اروپا برای تعمیق برنامه ریزی و همکاری در مذاکرات بین المللی آب و هوا، سازگاری بازار کربن با تغییرات اقلیمی، و سرمایه گذاری و تامین مالی آب و هوا است.

پیشتر، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان گفتگو با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.

روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می‌کند، بار‌ها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزار‌های کلیدی دیگر است.

این درحالی است که آمریکا و کشور‌های غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صد‌ها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر اعلام کرد که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات