Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@05:46:41 GMT

زرشک و این همه خواص شگفت انگیز!

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۹۵۱۱

زرشک و این همه خواص شگفت انگیز!


محبوبه رئیس زاده، متخصص داروسازی طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،گفت: زرشک در منابع طب سنتی امبرباریس نامیده شده است و طبیعت سرد و خشک  دارد.

او افزود: تقریبا ۵۰۰ گونه زرشک در دنیا شناخته شده است؛ ریشه، پوست درخت و میوه‌ی زرشک کاربرد‌های درمانی دارند و محتوی آلکالوئید‌های مفیدی بوده که معروف‌ترین آن‌ها بربرین نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصص دارو سازی طب سنتی با اشاره به اینکه میوه‌ی زرشک یکی از منابع سرشار از ویتامین ث، ویتامین‌های گروه ب، کروم، کبالت، آهن و زینک است و طعم بسیار ترش و تیزی دارد بیان داشت: در طب سنتی آن را قاطع صفرا، مسکن تشنگی و حرارت معده و جگر و غلیان خون دانسته اند؛ اشتهاآور، مقوی دل و جگر و معده گرم و برای بواسیر و ترشحات رحم موثر است.

رئیس زاده با بیان اینکه براساس مطالعات امروزی زرشک به لطف ماده بربرین خاصیت ضدباکتری، ضدقارچی و ضد تک‌یاختگان دارد و برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت‌ها در بدن استفاده می‌شود گفت: به ویژه میوه‌ی زرشک در مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری و درمان اسهال‌های مزمن بسیار موثر است، بربرین با کمک به ماهیچه‌های صافی که سطح روده را پوشانده‌اند به بهبود گوارش و کاهش درد‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند، همچنین وجود ترکیبات قابض در زرشک به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

او افزود: برای کمک به درمان سوء‌هاضمه مصرف آب‌زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می‌شود، تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده است و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است؛ علاوه بر این کمک به کنترل فشار خون بالا، درمان مشکلات عروق کرونری، آریتمی قلب و بیماری ماهیچه‌ی قلب از خواص زرشک است، همچنین زرشک می‌تواند با کاهش کلسترول موجود در خون به حفظ سلامت قلب و نیز حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.

متخصص داروسازی سنتی بیان داشت: زرشک با افزایش ترشح صفرا در بدن، قدرت سم زدایی کیسه‌ی صفرا و کبد را افزایش می‌دهد و همچنین در درمان سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند؛ به دلیل وجود ویتامین B فراوان در زرشک، این ماده غذایی می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی داشته باشد و همچنین وجود اسید‌های عالی فراوان در این میوه که سبب مزه ترش آن می‌شوند می‌تواند در جذب آهن موثر باشند.

او در خصوص خواص ریشه، پوست و ساقه زرشک تصریح کرد: ریشه و پوست زرشک حاوی مواد شیمیایی بسیاری به ویژه آلکالوئید ایزو کینولین است، این ترکیبات منجر به اثرات آنتی بیوتیکی، پائین آوردن تب، کاهش تورم و فشار خون و تنظیم ضربان قلب می‌شوند، برای برطرف کردن سوزش ادرار و بی اشتهایی مفید است، همچنین واریس و روماتیسم را درمان می‌کند.

رئیس زاده با بیان اینکه برگ زرشک هم دارای مقدار زیادی ویتامین ث است گفت: بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت، گلودرد، زخم‌های دهانی و اسهال‌های مزمن اثر مفید دارد.

او افزود: در خصوص عوارض جانبی احتمالی و مضرات زرشک باید گفت که استفاده مقادیر معمول از زرشک معمولا عوارض جانبی‌ ایجاد نمی‌کند؛ مصرف بیش‌ازحد زرشک می‌تواند موجب خونریزی بینی، استفراغ، اسهال، افت شدید فشار خون و حساسیت کلیه شود، زنانی که در دوران بارداری هستند نیز نباید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنند، زیرا زرشک می‌تواند موجب انقباضات رحم و سقط جنین شود، اگر بیماری مزمنی مانند بیماری‌های کبد یا دیابت دارید، قبل از مصرف مکمل‌های زرشک با پزشک مشورت کنید.

متخصص داروسازی سنتی بیان داشت: در بیماران دیابتی تأثیر زرشک در کاهش قند خون به حدی است که ممکن است با سایر دارو‌های بیمار تداخل ایجاد کند و منجر به افت شدید قند خون شود.

مقدار مصرف زرشک براساس منابع طب ایرانی از خیسانده آن تا ۸۰ گرم و از جرم آن تا ۶۰ گرم و از دانه آن تا ۱۵ گرم برای استفاده مجاز ذکر شده است.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زرشک تازه طب سنتی طب سنتی ی زرشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!

دانشمندان می‌گویند یک اورانگوتان سوماترایی در اندونزی که گونه او زخم بزرگی برداشته بود از یک خمیر تهیه شده از یک گیاه برای درمان خود استفاده کرده است.

این اولین بار در حیات وحش است که دیده می‌شود یک موجود برای معالجه جراحت از گیاهان دارویی استفاده می‌کند.

محققان راکوس را هنگام مالیدن این ماده به صورت دیدند، و بعد از یک ماه متوجه شدند که زخم کاملا ترمیم شده است.

دانشمندان می‌گویند که این رفتار ممکن است از یک جد مشترک انسان و گونه‌های نزدیک به آن شامل شامپانزه، گوریل و اورانگوتان نشات گرفته باشد.

دکتر ایزابلا لامر، از موسسه ماکس پلانک آلمان و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «این‌ها نزدیکترین بستگان ما هستند و این حادثه بار دیگر موید شباهت‌هایی است که به هم داریم. در واقع شباهت‌های ما بیش از تفاوت‌های ماست.»


در ژوئن ۲۰۲۲ یک تیم از محققان در پارک ملی گونونگ لوسر در اندونزی، راکوس را با زخم بزرگی روی گونه‌اش مشاهده کردند.

تصور می‌شود که این زخم ناشی از نبرد با یک اورانگوتان نر دیگر بوده باشد.

آنها بعد راکوس را درحال جویدن ساقه و برگ‌های گیاهی به نام «آکار کونینگ» مشاهده کردند که دارای خواص ضدتورمی و ضدباکتریایی است، که مردم محل هم از آن برای معالجه مالاریا و دیابت استفاده می‌کنند.

او برای هفت دقیقه مکررا این ماده را به گونه خود مالید تا اینکه کاملا زخم را با آن پر کرد. او همچنین برای ۳۰ دقیقه مشغول خوردن این گیاه بود.


به نظر می‌رسد که که خمیر و برگ‌ها موثر بوده باشند. محققان شاهد بودند که عفونت بعد از پنج روز خوب شد و زخم بسته شد.

دانشمندان نتیجه‌گیری کردند که راکوس می‌دانست این گیاه خواص دارویی دارد، چون اورانگوتان‌ها به ندرت این گیاه ویژه را مصرف می‌کنند و همین طور به دلیل مدت طولانی استفاده از آن.

دکتر لامر توضیح داد: «او مکررا خمیر را به صورت مالید، و بعد هم گیاه را مستقیما به صورت خود مالید. برای کل این فرآیند وقت قابل توجهی صرف کرد. برای همین فکر می‌کنیم که آگاهانه چنین کرد.»

به گفته محققان راکوس همچنین خیلی بیش از معمول استراحت کرد، برای بیش از نصف روز، که نشان می‌دهد سعی داشت بعد از جراحت بهبود پیدا کند.

دانشمندان از قبل می‌دانستند که میمون‌های درشت‌اندام از دارو برای درمان خود استفاده می‌کنند.

بیولوژیست جیل گودال در دهه ۱۹۶۰ شاهد وجود برگ کامل در مدفوع شامپانزه بود، و سایرین گزارش کردند که این حیوانات برگ‌های دارای خواص پزشکی را قورت می‌دهند.

اما آنها هرگز ندیده بودند که یک حیوان در حیات وحش گیاه را به زخم خود بمالد.

بعد از یک ماه گونه راکوس کاملا خوب شده بود

سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!
  • تصاویر شگفت‌انگیز از جاری شدن سیل در اصفهان و خرم‌آباد + ویدئو
  • شگفت‌انگیز: 2 ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد
  • آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود
  • آمار شگفت‌انگیز مهدی قائدی در این فصل لیگ امارات