Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@04:26:39 GMT

تبیین نقش مقامات در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۰۸۱۰

تبیین نقش مقامات در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

به جرأت می توانیم بگوییم که امروزه علیرغم همه فراز و فرودها و جریان بندی های سیاسی، بسیاری از نمایندگان مجلس حقیقتاً برآمده از خود مردم بوده و هستند

به گزارش مشرق، برنامه "نقش من" این هفته که مدتی است در روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه قرآن سیما پخش می شود با دو مهمان ویژه گفتگویی جالب و دیدنی دارد.  

دکتر لطف الله فروزنده در روز پنجشنبه میهمان این برنامه است که پیرامون نقش کارمندان و مدیران تراز تمدن نوین اسلامی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با وی به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پیش از این معاون رییس جمهوری در دولت های نهم و دهم بوده است.

 تبیین و تشریح نقش نمایندگان در تحقق بیانیه گام دوم با حضور سید نظام الدین موسوی از نمایندگان این دوره مجلس پیگیری شد که در روز جمعه این هفته پخش خواهد شد. این قسمت علیرغم روند معمول این برنامه این گفت و گو تاحدودی داغ و چالشی پیش رفت که قسمت هایی از آن را در اینجا می خوانید.

این نماینده مجلس در پاسخ به قیاس مجلس فعلی با مجلس پیش از انقلاب، ابتدا با مرور تاریخی بر فعالیت های مجلس از زمان تشکیل آن در ایران تا پیش از انقلاب گفت: مجلس زمان مشروطه مانند مجلس امروز نبود و بخشی از نمایندگان را نمایندگان صنوف مختلف تجار، صنعتگران ، کارگران و... تشکیل می دادند  که مجلس در اوایل شگل گیری آن نقش موثری به لحاظ ساختار سیاسی در مطالبات مردم و طیف های مختلف داشت اما بتدریج با نفوذ بعضی از چهرههای وابسته و امثال تقیزاده ها،  مجلس به سرعت به سمت وادادگی و واگرایی و انفعال برود.

وی افزود: البته ما در آن مجلس چهرههایی مانند مرحوم شهید مدرس را داشتیم. در واقع اوایل شکلگیری دولت پهلوی ها شهید مدرس نماد یک پارلمانتاریست اصیل در کشورماست و بنده معتقدم نماینده تراز تمدن اسلامی یعنی شهید مدرس هنوز هم بعد از گذشت سال ها از حیات ایشان، نام و یاد ایشان به عنوان یک نماینده واقعی مردم در مجلس آن دوره زنده است که البته برغم همه تلاش هایی که در آن زمان داشتند به واسطه خیانتی که بعضی از به ظاهر آزادیخواهان و دموکراسی خواهانی مانند تقیزاده داشتند، فضا به سمتی رفت که یک دیکتاتوری تمام عیار به اسم رضاخان روی کار آمد و مجلس شورا را از آن فلسفه مردمی خودش کاملاً تهی کرده و به یک نهاد تحت فرمان و فرمایشی تبدیل کرد.

موسوی در ادامه گفت: جالب اینجا بود که افرادی مثل تقیزاده که در دوره مشروطه مدعی آزادی تمام عیار بودند و سنتها باورهای دینی مردم و روحانیون را به عنوان نماد های دیکتاتوری و مقید کردن و محدود کردن آزادی می دانستند، به تئوریسین های دیکتاتوری رضا خان تبدیل شدند و مجلس عملا از حیز انتفاع ساقط شد. به جرات میتوانم بگویم که در طی ۵۰ سال دولت پهلوی ها جز بحث نهضت ملی شدن صنعت نفت بخاطر تحولات خاص آن زمان و انتقال قدرت از رضاخان به پسرش و حمایت برخی علما، مجلس عملاً یک چهره فرمایشی داشت وعموما چهره های متصل به دربار در مجلس حضور داشتند و هیچ نماینده ای از مردم در مجلس حضور نداشت و عملا صدای مردم در مجلس خاموش شد.

این نماینده مجلس در ادامه بیان داشت: به جرأت می توانیم بگوییم که امروزه علیرغم همه فراز و فرودها و جریان بندی های سیاسی، بسیاری از نمایندگان مجلس حقیقتاً برآمده از خود مردم بوده و هستند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک اتفاقی که به لحاظ سیاسی و اجتماعی به نظرم امر مبارکی بود که عناصری از طبقات پایین دست جامعه این ها توانستند تا رده های بالای حکومتی بروند؛ البته نمی خواهم بگویم مطلق و شاید نمونه هایی هم وجود داشته باشد ولی عموما اینگونه بوده است  و توانسته تاثیرگذارباشد و در تحولات جای پا دارد و نقشآفرین است مگر اینکه در مقاطعی کلیت اکثریت مجلس نخواسته باشند از این توان و پتانسیل خودشان استفاده کنند اما در عین حال در مقام قیاس مجلس پس از انقلاب اسلامی حقیقتا در تحولات بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی در خصوص میزان تاثیرگذاری مجلس در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم در حقیقت مانیفست و نقشه راه سیاستگذاری کلان ۴۰ سال آینده کشور و انقلاب است؛ تحقق این بیانیه علی القاعده کارگزاران مختلفی دارد هم در حاکمیت و هم در جامعه و اینطور نیست که بیانیه فقط مختص مجلس و دولت یا حتی مختص نظام و حکومت باشد. در بیانیه گام دوم بخش قابل توجهی از تکالیفی و رسالت هایی که مقام معظم رهبری مشخص کردند متوجه مردم و جوانان و تشکل ها و گروهها و تودههای مردمی است. ایشان در مورد مجلس تعبیر زیبایی دارند و می فرمایند وظیفه مجلس ریلگذاری است یعنی باید مسیر حرکت را مشخص کند. در گام دوم اگر بخواهیم حرکت کنیم باید روی یک مسیر مشخصی حرکت کنیم تا به مقصد برسیم و به این تعبیر اگر زیرساخت ریل خوب نباشد، ممکن است قطار در مسیر دچار مشکل شود و به بیراهه رود؛ گاهی می توان مسیر را به گونه ای طراحی کرد که در کوتاهترین راه و زمان ممکن به مقصد رسید وگرنه کلی وقت و هزینه مردم و انرژی مردم گرفته می شود تا به مقصد برسند کار مجلس این ریل گذاری است که باید درست انجام دهد.

موسوی در ادامه افزود: البته جدا از بحث قانونگذاری، مجلس یک کارکرد نظارتی هم دارد مانند  سوال، استیضاح، تذکر، کمیسیون اصل ۹۰، تحقیق و تفحص و ابزارهای نظارتی جدی که هر گاه دستگاه اجرایی یا به تعبیر دیگر در این مثال لوکوموتیو ران به درستی و با سرعت مناسب حرکت نمیکنند، می توانند آنها را تغییر دهند و به مردم اعلام خطر کنند .

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه، مقام معظم رهبری فرمودند مجلس سنگر دفاع از مردم است یعنی جایی که باید نماینده از حق مردم دفاع کند اما گاهی شاهد فعالیت ها و تفکراتی از جنس تقی زاده ها در میان نمایندگان و شخصیت ها هستیم که مسیر دفاع از حق مردم را مختل میکند ؛ آیا در مجلس کنونی یا حتی در مجلس های  قبلی امثال تقی زاده ها و جریان های اینچنینی داریم، بیان داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری تقی زاده ها ناظر به یک تفکر و جریان است که معتقد بودند اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم باید از فرق سر تا ناخن پا فرنگی باشیم یعنی هیچ باوری به توان داخلی تولید داخلی ظرفیت داخلی به هیچ باور نداشته باشیم... ما باید دقیقا یکی از همان ها شویم تا بتوانیم پیشرفت کنیم. به عنوان مثال در زمان ملی شدن صنعت نفت، سپهبد رزم آرا نخست وزیر آن زمان گفت ما ایرانی ها که نمی توانیم افتابه بسازیم چطور میخواهیم صنعت نفت را ملی کنیم.

وی با بیان اینکه تفکر "ما نمی توانیم" در ادوار مختلف وجود داشته، اظهار داشت: متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ما رگه هایی از این تفکر را داشته ایم؛ روشن تر بگویم تفکری که می گوید " مدیر از خارج وارد کنیم"، آنکه می گوید "ما غیر از آبگوشت بزباش چیز دیگری نمی توانیم صادر کنیم" در حالی که ما در این کشور خیلی توان داریم ما هم منابع مادی داریم هم منابع انسانی داریم هم توان مدیریتی داریم، تفکر تقی زاده هاست حال ممکن است این فرد در دولت باشد یا در مجلس باشد اما بالاخره وجود دارد و در روند کار تاثیرگذار است . البته بنده مخالف مذاکره نیستم مذاکره یک روش است اینکه در مذاکره به چه برسیم مهم است.

موسوی افزود: در برابر این تفکر گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر تفکر "ما می توانیم" است که جوهره گام دوم انقلاب است چه در عرصه فرهنگ، چه در عرصه اقتصاد و اگرما بتوانیم این رو تئوریزه کنیم و مجلس، دولت، نظام و مردم بر پایه ی عنصر و ایده "ما میتوانیم" حرکت کنند قطعا گام دوم انقلاب اسلامی به سرمنزل مقصود می رسد و که دستاورد آن، ان شا الله تمدن بزرگ و شکوهمند اسلامی خواهد بود.

این گفت و گو ها روزهای پنجشنبه و جمعه در ساعت ۲۱ از برنامه "نقش من" از شبکه قرآن پخش خواهد شد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ گام دوم انقلاب نماینده مجلس تحقق بیانیه گام دوم گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی تقی زاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها

 سید رضا حسینی نژاد فرماندار زرند در همایش شورا‌های اسلامی روستا‌های بخش مرکزی که در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز شورا‌ها با تبریک سالروز تاسیس شورا‌های اسلامی، از این نهاد مردمی به عنوان تجلی حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و اداره امور شهر‌ها و روستا‌ها یاد کرد.

وی با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و اقدامات آمریکا برای مذاکره با نیرو‌های مقاومت بر تبیین دستاورد‌های انقلاب از سوی اعضای شورا‌های اسلامی و دهیاران به عنوان نمایندگان عالی دولت در روستا‌ها تاکید کرد.

حسینی نژاد، توجه به اقدامات فرهنگی و پیوست‌های اجتماعی در روستا‌ها را یک اولویت دانست و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اقدامات آموزشی و آگاه سازی خانواده‌های روستایی در سوء مصرف مواد مخدر را یک ضرورت برشمرد. 

همچنین در این همایش احمد یوسفی دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشریح طرح یاری گران در راستای اقدامات فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از اعضای شورای اسلامی روستا‌ها و دهیاران خواست بر اجرای موثر این طرح اقدام لازم را عملی کنند. 

در پایان این همایش از روسای شورا‌های اسلامی و دهیاران فعال در برگزاری جشنواره‌های روستایی تجلیل شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • دنیا از توان نظامی ایران متحیر شده است
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • فعالان عرصه عقیدتی سیاسی در سپاه ناحیه آستارا تجلیل شدند
  • تجلیل از فعالان عرصه عقیدتی سیاسی در سپاه ناحیه آستارا
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود