Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@16:58:50 GMT

علی‌اف: آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان هستیم

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۰۹۸۰

علی‌اف: آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان هستیم

ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در سخنرانی امروز جمعه برای مردم کشورa گفت: بعد از (امضای توافق آتش بس) ما مسیر توسعه خود را تسریع خواهیم کرد. ما به اهدافمان در میدان جنگ دست پیدا کرده‌ایم. سربازان و افسران ما قدرتشان را نشان دادند. ما در عرصه سیاسی نیز قدرت خود را نشان داده‌ایم و بیانیه سه جانبه به طور کامل منافع ما را رعایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌اف خاطرنشان کرد: جنگ قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پشت سر ماست. این چیزی است که کارشناسان بین‌المللی هم آن را متذکر می‌شوند. جمهوری آذربایجان به یک پیروزی چشمگیر در میدان جنگ دست یافته و به اهدافش در عرصه سیاسی دست یافته است.

علی‌اف با تاکید بر اینکه "راه حل نظامی" برای جنگ قره باغ بر طبق قوانین بین‌المللی حق جمهوری آذربایجان بوده، گفت، باکو هم اکنون آماده بازسازی روابطی عادی با ایروان به شرط حضور "نیروهای سالم" در آنجا است.

او تاکید کرد: ما سالهای زیادی تلاش کردیم این مساله را با تدابیر سیاسی حل کنیم. اما همه دنیا دیدند که موضع ارمنستان سبب غیرممکن شدن حل این مساله شده و یک راه حل نظامی حق ما بود. هنجارها و اصول بین‌المللی این حق را به رسمیت شناخته‌اند. این حق از طریق قطعنامه‌های سازمان ملل به ما داده شده است. هر کشوری حق دفاع از خودش را دارد و ما هم از خودمان دفاع کردیم.

او بیان کرد: امروز ارمنستان با یک بحران داخلی مواجه است. این طبیعی است. زیرا یک شکست نظامی و آن هم چنین شکست شرم آوری نمی‌تواند به چیزی بجز ناآرامی در هر کشوری منجر شود. بنابراین مطمئنا اگر که بعد از پایان این بحران نیروهایی معقول به قدرت برسند، ما آماده برقراری روابط عادی با این نیروها خواهیم بود.

به گفته علی‌اف، باکو علاقمند به مشاهده پایان تمامی خصومتها در جنوب قفقاز و حامی ایجاد روابط عادی و عملی میان کشورهای منطقه است.

او بیان کرد: در طول جنگ من گفتم و باز هم می‌گویم که ما هیچ مشکلی با مردم ارمنستان نداریم. ما دست به پاکسازی قومی علیه مردم ارمنی آنطور که آنها علیه ما انجام دادند، نزدیم. ما بناهای تاریخی آنها را از بین نبردیم، ما از آنها محافظت می‌کنیم و همانطور که می‌دانید گامهای مهمی در ارتباط با این مساله اتخاذ کردیم.

علی‌اف ادعای طرف ارمنستانی درخصوص اینکه حدود ۹۰۰۰۰ آواره ارمنی از قره باغ وارد این کشور شده‌اند را رد کرده و گفت که این تعداد حداکثر ۶۵۰۰۰ نفر است.

علی‌اف واگذار کردن منطقه آغدام به جمهوری آذربایجان را به ساکنان این منطقه تبریک گفته و عنوان کرد، که آنها دیگر آواره نخواهند بود.

وی افزود: اکنون یک دوره جدید برای آغدام شروع می‌شود. ما برنامه‌های بزرگی داریم.

منبع: فردا

کلیدواژه: علی اف ایروان جمهوری آذربایجان علی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه

طبق اطلاعات رسانه‌های داخلی، دبیر شورای امنیت ارمنستان برای شرکت در نشست بین‌المللی در بالاترین سطح امنیتی در سن پترزبورگ، به روسیه سفر نخواهد کرد، البته جزییات این تصمیم فاش نشده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ارمنستان از شرکت در نشست بین‌المللی در زمینه امنیتی در روسیه خودداری کرده است.

خبرگزاری آرمن‌پرس به نقل از دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ارمنستان گزارش داده است که آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت این کشور برای نشست بین‌المللی در سطح بالاترین نمایندگان دولتی در زمینه امنیتی که قرار است در روزهای 24 تا 25 آوریل در سن پترزبورگ روسیه برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

دلیل اینکه چرا گریگوریان تصمیم به عدم شرکت در این نشست بین‌المللی را گرفته، فاش نشده است. 

چند روز قبل،  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که روسیه ارمنستان را همچنان متحد خود می‌داند و قطعاً ایروان هم اهمیت روابط با مسکو برای امنیت و توسعه خود را درک می‌کند.

لاوروف گفت: ما با ارمنستان متحد هستیم. ما این کشور را را متحد خود می‌دانیم. فکر می‌کنم هنوز  کسانی در ایروان هستند که اهمیت روسیه برای امنیت و توسعه اقتصادی ارمنستان را درک می‌کنند و این تنها از نظر حقوقی نیست.»

به عقیده او، غرب و به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای تسریع جدایی ارمنستان از روسیه تلاش می‌کنند.

پیش از آن، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا، نیز این واقعیت را مورد توجه قرار داد که غرب تنها نقش ابزاری برای ایروان با هدف "برافروختن آتش" در منطقه قفقاز جنوبی در نظر گرفته و هدفش قطع روابط بین روسیه و ارمنستان است. 

در اواسط ماه آوریل، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در پارلمان این کشور اعتراف کرد که روابط بین ایروان و مسکو روزهای سختی را می‌گذراند، اما اهمیت این روابط را نمی توان دستکم گرفت.

چند روز قبل دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به سخنان نیکول پاشینیان، مبنی بر خروج مرزبانان روسی از منطقه تاووش در مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که مسکو هیچ درخواستی از سوی ایروان در خصوص خروج نیروهای مرزبانی روسی از این کشور و همچنین تعطیل شدن پایگاه نظامی 102 دریافت نکرده است. به‌گفته او، مسکو انتظار دارد که ولادیمیر پوتین و پاشینیان بتوانند در آینده نزدیک درباره این موضوع و سایر مسائل دوجانبه به‌صورت حضوری گفتگو کنند.

واکنش مسکو و باکو به نشست ارمنستان، آمریکا و اتحادیه اروپامیرزویان: ارمنستان قصد ندارد به ناتو بپیونددآیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه