Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@09:13:05 GMT

راه‌های شناخت انبیاء

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۴۲۸۱

راه‌های شناخت انبیاء

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ویکی فقه؛ حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا اساساً راهی برای شناخت پیامبران حقیقی وجود دارد و اگر چنین است، آن راه کدام است؟ اهمیت این پرسش، با عنایت به این نکته روشنتر می‌شود که در طول تاریخ، مدعیان دروغین پیامبری کم نبوده‌اند و چه بسیار گمراهی‌هایی که در پی پیروی از چنین مدعیانی، در میان جوامع بشری، رواج یافته است؛ بویژه آنکه علی الاصول انگیزه‌های شخصی فراوانی (همچون شهرت طلبی، جاه طلبی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) برای دستیابی به چنین مسندی وجود دارد.
در پاسخ به بخش نخست پرسش فوق باید گفت: حکمت الهی، همان گونه که مقتضی ارسال پیامبران است، اقتضا دارد که راه یا راههایی عمومی برای شناخت آنان وجود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت، گروه زیادی از مردم در شناسایی پیامبران حقیقی ناکام می‌مانند و از هدایت الهی محروم می‌شوند و در نتیجه، بار دیگر با مخدور «نقض غرض» روبه رو خواهیم بود. بنابراین، برای آنکه غرض از بعثت پیامبران نقض نشود، لازم است راهی برای بازشناسی پیامبران حقیقی از مدعیان دروغین نبوت وجود داشته باشد.


راهکار متکلمان اسلامی
متکلمان اسلامی، در مجموع، سه راه عمده برای شناسایی پیامبران الهی ذکر کرده‌اند که عبارت‌اند از:
۱.اعجاز
۲.گواهی پیامبر دیگر (که نبوتش مسلم و پذیرفته است.
۳.گواهی قطعی مجموعه‌ای از قراین و شواهد.
البته ظواهر سخن برخی از متکلمان آن است که تنها یک راه برای شناسایی پیامبران وجود دارد و آن اعجاز (آوردن معجزه) است. (برای مثال، محقق لاهیجی می‌گوید: «بدان که طریق معرفت صدق دعوت نبوت، منحصر است در ظهور معجزه»
و سپس بر انحصار اثبات مدعای نبوت در اعجاز استدلال می‌کند.
همچنین ظاهر عبارات متکلمانی که در این بحث به ذکر اعجاز اکتفا کرده به راه دیگری اشاره ننموده‌اند، آن است که راه شناخت انبیا را منحصر در اعجاز می‌دانند) با این حال، شاید مراد آنان این باشد که معجزه، بهترین و عمومی‌ترین راه اثبات صدق ادعای پیامبری است.
اینک لازم است هر یک از راههای یاد شده را به صورت جداگانه، مورد بررسی قرار دهیم.
 اعجاز
عمومی‌ترین راه شناخت پیامبران الهی اعجاز یا آوردن معجزه است.«اعجاز» به معنای «ناتوان ساختن» یا «اظهار ناتوانی» است.بنابراین، معجزه (که اسم فاعل از مصدر اعجاز است) («ة» در واژه معجزه، برای انتقال از معنای وصفی به معنای اسمی است (مانند «ة» در «حقیقة») و یا برای مبالغه است مانند «علامه»).
به معنای امری است که سبب ناتوان ساختن می‌شود.چنین می‌نماید که نامگذاری معجزه به این واژه از آن روست که ظهور معجزات با ناتوانی دیگران از ایجاد مانند ان همراه است.
تعریف معجزه
تعاریف متعددی از معجزه ارائه شده که گاه، تفاوتی‌اندک در میانشان وجود دارد. («المعجزُ هو امرٌ خارق العادة مقرونٌ بالتحدی مع عدم المعارضه»
«المعجز هو الاتیان بامرٍ خارقٍ للعادة للدعوی مقرونٍ بالتحدی، یتعذر علی الخلق الاتیان بمثله فی جنسه او صفته».
«المعجزة ما قصد به اظهار صدق من ادّعی انه رسول الله».
) برای ارئه تعریف نسبتاً کاملی از معجزه می‌توان گفت:
معجزه امری است خارق العاده که از جانب خداوند و به دست پیامبر صورت می‌پذیرد، در حالی که با ادعای پیامبری و تحدی همراه است و با مدعای پیامبر مطابقت دارد و قابل تعلیم و تعلّم نیست و دیگران، از انجام آن ناتوان‌اند.
این تعریف از عناصر گوناگونی تشکیل شده است که مناسب است درباره ی هر کدام توضیح مختصری داده شود:


خرق عادت
اولین ویژگی معجزه خارق العاده بودن آن است، یعنی فرایند وقوع آن با نظام عادی جهان همخوانی ندارد.البته نباید از این نکته غفلت ورزید که بین «خرق عادت» و «امتناع عقلی» تفاوت است.می‌دانیم که عقل با تامل در ماهیت برخی از امور، به امتناع آن حکم می‌کند و وقوع آن را محال می‌شمارد؛ برای مثال، «اجتماع نقیضین» یا «تقدم وجود معلول بر وجود علت» در نزد عقل محال شمرده می‌شود و همان گونه که در بحث قدرت الهی گفتیم بسیاری از فیلسوفان و متکلمان بر این اعتقادند که محالات عقلی از حوزه قدرت الهی بیرون‌اند، یعنی اساساً قابلیت وجود یافتن ندارند.اما حادثه «خارق العاده» حادثه‌ای است که، فی حد نفسه، ممکن الوقوع است، اما از طریق اسباب و علل عادی محقق نمی‌شود. (از این رو، گاه معجزه را «محال عادی» می‌گویند)
برای نمونه، عقل هیچ یک از معجزاتی مانند «شکافته شدن دریا» یا «شفا یافتن بیمار» بدون استفاده از دارو یا درمانهای خاص پزشکی یا «دو نیم شدن (انشقاق) ماه» را ممتنع نمی‌داند، بلکه این حوادث صرفاً با روال عادی و معمول حوادث طبیعی ناسازگارند و از این رو، تنها باید به خارق العاده بودن آنها گردن نهاد.در ادامه بحث، توضیح بیشتری در این باب خواهیم داد.

 همراهی با ادعای پیامبری
دومین ویژگی معجزه آن است که با ادعای پیامبری از سوی شخصی که آن را اظهار می‌دارد، همراه باشد.با این ویژگی، کرامات اولیا از تعریف معجزه خارج می‌شود.در این باره نیز در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد.
تحدی

شرط سوم معجزه آن است که با تحدی همراه باشد.مقصود از تحدی آن است که شخص مدعی پیامبری، از طریق اظهار معجزه، مخالفان خود را به مقابله و مبارزه دعوت کند و از آنان بخواهد که امری همانند با آنچه او آورده است، بیاورند.به اعتقاد برخی از متکلمان، این شرط شامل دو امر است: الف) دعوت مخالفان به مبارزه و آوردن مثل آن چیزی که به عنوان معجزه و برای اثبات صدق مدعای خویش ارائه داده است؛ ب) ناتوان ساختن مخالفان از آوردن مثل آنچه که او آورده است.
به این ترتیب، ویژگی سوم آن چیزی است که وجه نام گذاری «معجزه» را روشن می‌سازد.
شایان ذکر است که تصریح زبانی پیامبر به تحدی ضرورتی ندارد، بلکه دلالت شواهد و قراین کفایت می‌کند.

مطابقت با قصد و ادعا
ویژگی دیگر معجزه آن است که باید با قصد و ادعای شخصی که مدعی آوردن معجزه است، هماهنگ باشد.برای مثال، فرض کنیم شخص مدعی پیامبری بگوید که برای اثبات صدق مدعای خود، قصد دارد شخص کوری را شفا دهد، اما پس از این سخن شخص مزبور شنوایی خود را نیز از دست دهد! در این صورت، هر چند حادثه‌ای که رخ داده است (کر شدن آن شخص) امری خارق العاده و خارج از نظام معمول عالم است، ولی چون با قصد و ادعای شخص مدعی مخالف است، معجزه به شمار نمی‌آید. (در تاریخ امده است که مسیلمة کذّاب مدعی نبوت گردید و مدعی شد که معجزه او ان است که پس از‌انداختن آب دهان در چاه کم آب، بر آب آن چاه افزوده خواهد شد، اما پس از‌انداختن آب دهان، چاه مزبور کاملاً خشک گردید البته، برخی متکلمان درباره ی امکان چنین واقعه‌ای بحث کرده‌اند که در متن به ان اشاره خواهیم کرد).

 قابل تعلیم و تعلم نباشد
معجزه کاری است که قدرت انجام آن از طریق آموختن (تعلیم و تعلم) و تمرین حاصل نمی‌شود، برخلاف اموری مانند سحر و جادو و کارهای مرتاضان که از این طریق قابل اکتساب است.
قابل معارضه نباشد
این قید بیانگر تفاوت معجزه با اموری مانند سحر و شعبده بازی و کارها مرتاضان است، چرا که این امور هر چند خارق العاده‌اند، ولی قابل معارضه‌اند، زیرا چه بسا عمل یک ساحر یا شعبده باز یا مرتاض از سوی هم صنفان خود خنثی می‌شود.برای مثال، مرتاضی از طریق تاثیر خارق العاده ی خود قطاری را متوقف می‌کند، اما مرتاض دیگری، که از همان مرتبه ریاضت(یا بالاتر) برخوردار است، عمل او را خنثی می‌کند و قطار را به حرکت می‌اندازد.(بدیهی است که اگر قید «تحدی» را شامل «عدم معارضه ی دیگران» بدانیم، دیگر از ذکر قید اخیر بی نیاز خواهیم شد)
بنابراین، ویژگی دیگر معجزه آن است که امری ما فوق بشری است و دیگران قادر به خنثی کردن اثر آن یا انجام کاری مشابه آن نیستند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: انبیا پیامبران شناخت اعجاز معجزه معجزه آن ادعای پیامبری خارق العاده برای مثال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معجزه پاکسازی مغز با مصرف خاکشیر (فیلم) انواع چای و خواص آن را بشناسید (فیلم) خواص رازیانه؛ گیاهی سرشار از خواص معجزه آسا (فیلم)

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • در انتظار آخرین معجزه؛ نادال هوادارانش را غافلگیر می‌کند؟
  • در انتظار آخرین معجزه | نادال هوادارانش را غافلگیر می کند؟
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • توپ گوستاو، سلاح معجزه‌آسا نازی‌ها/ عکس
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)
  • آینده شغلی طلبه تداوم کار انبیاء است
  • قسم به وعده‌ی صادق که قدس آزاد است
  • لحظه نجات معجزه آسای کودک در رودخانه پشترود