Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعادتمند با بیان اینکه افزایش کتابخانه ها با توجه به اوضاع اقتصادی در افزایش کتابخوانی موثر خواهد بود، گفت: وقتی فاصله خانه تا کتابخانه دور باشد افراد از رفتن به کتابخانه صرف نظر می کنند.

«اعظم سعادتمند» به مناسبت برگزاری بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر هفته کتاب و کتابخوانی باید صورت گیرد به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: یکی از اقدامات موثر در هفته کتاب و کتابخوانی می تواند تخفیف کتاب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در این هفته، کتاب ها با قیمت پایین تری به فروش برسد، علاقه مندان و نویسندگان می توانند کتاب های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 

این شاعر معرفی کتاب های خوب و تاثیرگذار در هفته کتاب و کتابخوانی را ضروری دانست و افزود: نسل جوان ما باید بداند که کتاب های خوبی در زمینه های مختلف وجود دارد. کتاب های خوب در قالب های مختلف باید تبلیغ شود اما این تبلیغ نباید نوشتاری باشد. جوانان و نوجوانان امروز دیداری شدند؛ بنابراین معرفی کتاب های خوب باید از طریق رسانه های دیداری همچون تلویزیون و شبکه های اجتماعی صورت گیرد. ناشران می توانند کتاب های خوب در زمینه های مختلف را معرفی کنند تا علاقه مندان مطلع شوند.

 

وی اظهار داشت: مسابقات کتاب و کتابخوانی نیز می تواند تا حدودی موثر باشد و افراد را ترغیب به کتاب خواندن کند. یک نکته مهم این است که قسمت هایی از کتاب های خوب توسط افراد مشهور و کسانی که صدای خوب دارند، خوانده شود. این امر می تواند در جذب نوجوانان و جوانان به کتاب تاثیرگذار باشد.

 

سعادتمند اقتصاد و فرهنگ را دو عامل مهم و اثرگذار در ترویج کتابخوانی در جامعه دانست و گفت: کتاب و کتابخوانی به فرهنگ بستگی دارد. اگر یک خانواده به همان اندازه که به آدامس و پفک بچه ها اهمیت می دهند به کتاب نیز اهمیت دهند، اتفاقات خوبی می افتد اما از اثر اقتصاد بر روی کتابخوانی نیز نمی توان صرف نظر کرد. گرانی کاغذ باعث شده است که حتی افراد کتابخوان کمتر کتاب تهیه کنند.

 

این شاعر و نویسنده افزایش کتابخانه ها را عامل مهم در ترویج کتابخوانی دانست و افزود: باید به گونه ای شود که هر محله یک کتابخانه داشته باشد. همچنین می توان ابتکار به خرج داد به گونه ای که اهالی محله، یک میز کتاب شامل کتاب های مختلف داشته باشند که همه اهالی بتوانند از آن استفاده کنند. به این بهانه خانواده ها می توانند کتاب های خوبی که در خانه دارند را با سایر افراد به اشتراک بگذارند.

 

وی خاطرنشان کرد: حتی طبقه هایی که فرهنگی هستند در این اوضاع اقتصادی نمی توانند مانند سابق کتاب تهیه کنند. شاید خانواده ای در ماه دو کتاب می خریده اما با افزایش قیمت کتاب، مجبور است که هر شش ماه یک کتاب تهیه کند و بخواند. بنابراین مشکلات اقتصادی خیلی در وضعیت کتاب اثر گذاشته و شکاف زیادی ایجاد کرده است. تورم حتی قشر کتابخوان را تحت تاثیر قرار داده و خرید آنها را نیز دچار مشکل کرده است.

 

سعادتمند افزایش کتابخانه ها را با توجه به اوضاع اقتصادی در افزایش کتابخوانی موثر دانست و گفت: کتابخانه ها باید زیاد باشند. دسترسی به کتابخانه باید آسان باشد. علاوه بر این کتابخانه ها باید به روز باشند. وقتی فاصله خانه تا کتابخانه دور باشد افراد از رفتن به کتابخانه صرف نظر می کنند اما اگر هر محله، کتابخانه داشته باشد دسترسی به کتاب راحت تر است و این امر در ترویج کتابخوانی موثر است.

 

این شاعر در پاسخ به این سوال که چه کتاب هایی در دست انتشار دارید، گفت: در حال حاضر اوضاع چاپ و نشر بد است و اکثر نویسندگان و شاعران ترجیح می دهند در این اوضاع، کتابی چاپ نکنند. بنده نیز صلاح می دانم که فعلا به نوشتن بپردازم و بعد از گذشت این شرایط در مورد چاپ کتاب هایم اقدام کنم.

 

گفتنی است، بیست و هشتمین دوره هفته کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی مانایی» از 24 تا 30 آبان برگزار شد و همزمان با این هفته طرح پاییزه 99 نیز در سراسر کشور اجرا شد.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: طرح پاییزه کتاب ۹۹ مریم داوری هفته کتاب کتابخوانی کتاب و کتابخوانی کتاب های خوب کتابخانه ها هفته کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۴۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد