Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:14:33 GMT

قادریم پیچیده‌ترین فناوریها را تولید کنیم

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۴۹۶۹

قادریم پیچیده‌ترین فناوریها را تولید کنیم

ایسنا/کرمانشاه رییس جهاددانشگاهی گفت: با قاطعیت می‌گویم که قادریم پیچیده‌ترین فناوریها را در داخل تولید کنیم.

دکتر حمیدرضا طیبی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سالهاست در کشور بحث توجه به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان مطرح و کارهای ارزنده‌ای نیز توسط این شرکتها صورت گرفته، اظهار کرد: با این وجود متاسفانه هنوز در کشور فاقد یک برنامه جامع و بلندمدت هستیم که مشخص کند در چه حوزه هایی شرکت های دانش بنیان باید کار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طی این سالها شرکتهای دانش بنیان ما در زمینه ساخت تجهیزات خوب ورود کرده اند، اما مشکلی که با آن مواجه ایم بحث حمایت از محصول تولیدی آنهاست و هر موقع در کشور منابع ارزی فراوانی داشته ایم، سراغ واردات رفته ایم. حتی در شرایط کنونی تحریم ها هم کسانی که منافعشان در واردات است، با وجود اینکه بسیاری از تجهیزات در داخل ساخته می‌شود، هنوز نگاه به خارج دارند.

طیبی افزود: البته در مقطع کنونی افزایش قیمت دلار کمک خوبی کرده که واردات اقتصادی نباشد.

طیبی با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان و خرید محصولات تولیدی این شرکت‌ها، گفت: باید این حمایت ها صورت بگیرد تا هم این شرکت های دانش بنیان بتوانند سرپا بایستند و هم با سودی که کسب می کنند فناوریهای جدید بدست آورند و روزآمد شوند.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه بلحاظ زیرساختهای آزمایشگاهی نیز دچار مشکل هستیم و باید آزمایشگاه‌های مرجهع در کشور شکل بگیرد که البته یک کار حاکمیتی است، گفت: با وجود این آزمایشگاه‌ها هم شرکت های دانش بنیان موظفند محصولاتی بسازند که از کیفیت لازم برخوردار باشد و هم بهانه خرید خارجی از کسانی که می گویند محصول داخلی کیفیت لازم را ندارد، گرفته می شود.

طیبی افزود: اگر این حمایت ها صورت بگیرد مطمئنم ظرف 10 سال کشور می تواند به بسیاری از اهداف توسعه ای برسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت های دانش بنیان ما توان پاسخگویی به نیازهای داخلی را دارند، عنوان کرد: با قاطعیت می گویم چه ما در جهاددانشگاهی و چه دوستانی که در شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان کار می‌کنند قادریم پیچیده ترین فناوریها را تولید کنیم، مهم این است که برنامه جامعی داشته باشیم و این خودباوری در مدیران ارشد کشور وجود داشته باشد و حمایت های لازم را انجام دهند.

طیبی ادامه داد: کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن، کره و چین اگر امروز به پیشرفت رسیده اند دلیلش خودباوری، برنامه ریزی خوب و حمایت بوده و ما هم می توانیم با این کارها به پیشرفت و توسعه برسیم.

وی عنوان کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که یک مجموعه دانش بنیان وقتی می خواهد یک محصول دانش بنیان تولید کند نیاز به مواد اولیه، تجهیزات و قطعات پیشرفته دارد و باید دسترسی آسانی جهت خرید اینها با بهترین قیمت داشته باشد تا بتواند محصولی تولید کند که بلحاظ تکنولوژی و قیمت با مشابه خارجی رقایت کند. در حالت تحریم شرکت های دانش بنیان ما باید هزینه های زیادی را برای دور زدن تحریم ها متحمل شوند، لذا باید باید براساس مصالح ملی و به شکلی معقول تحریم ها برداشته شود تا مجموعه‌های دانش بنیان دسترسی آسانی به منابع مورد نیاز داشته باشند. البته یک خود تحریمی هوشممندانه برای جلوگیری از واردات باید انجام شود تا این مجموعه‌های دانش بنیان بتوانند کار کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی کشور استانی علمی و آموزشی شرکت های دانش بنیان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد همرسانی «دایان» رویدادی با محوریت توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان است که توسط طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) برگزار می‌شود.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت را مغتنم شمرده و در حضور بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی در بخش‌های خصوصی و دولتی، بشرح زیر به تشریح نیاز‌ها یا قابلیت‌های محصولات دانش‌بنیان می‌پردازند.

 موضوعاتی از جمله استراتژیک بودن و حیاتی بودن محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده (نقش محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده در تقویت اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات محصولات خارجی، ارائه ویژگی‌های فنی محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده، عارضه، نقیصه، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربرد‌های محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها،  نقش محصول یا محصولات دانش بنیان تولید‌شده در تولید پایدار از محورهای این رویداد به شمار می رود.

همچنین ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها؛ کاهش مصرف آب و انرژی؛ تولید انرژی‌های پاک؛ کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ایی، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات؛ بهبود تعمیر و نگهداری؛ افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات؛ هوشمندسازی؛ استفاده از هوش مصنوعی؛ تحول دیجیتال؛ حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سطح ایمنی و بهداشت، از جمله موضوعات محوری قابل‌طرح در این رویداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خواهد بود.

 رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه خارجی (در صورت بومی‌سازی و وجود رقبای خارجی: قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی)، سهم فعلی از بازار کشور و بازار فرامرزی و طرح پروژه‌هایی که از محصولات دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند نیز از جمله محوریت‌های دیگر این رویداد است.

موضوعات محوری دیگری که قرار است در این گردهمایی دانش‌بنیان‌های معدن، مطرح شود  بازخورد و رضایت پروژه‌ها یا صنایع بهره‌مند از محصولات دانش‌بنیان در مورد قابلیت‌ها و ارزش‌های حاصل‌شده از کاربرد محصول یا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح نیاز‌های مختلف از قبیل نیاز به مشارکت مالی یا بهبود و توسعه‌ی محصول، آینده و افق پیش‌روی استفاده از محصول تولید‌شده بر اساس بازارپژوهی بعمل‌آمده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان یا گزارش‌های بازارپژوهی و آینده‌پژوهی مراجع معتبر داخلی یا خارجی خواهد بود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی