Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه ستایش‌مهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح زیر کشت چغندرقند در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال ۴۰۰ هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ درصد محصول از مزارع استان برداشت شده است افزود: میانگین عملکرد چغندرقند در هر یک هکتار ۴۵ تن است.

وی اظهار داشت: پارسال از سطح هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع چغندرقند استان حدود ۷۶ هزار تن محصول برداشت شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دلیل افزایش سطح زیر کشت چغندرقندر در این استان را فروش تضمینی چغندر قند عنوان کرد و گفت: محصول رقیب چغندرقند در استان گوجه فرنگی است که در سال گذشته قیمت گوجه کاهش یافت و محصول کشاورزان فروش نرفت.

ستایش مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه محصول چغندرقند توسط کارخانه خرید تضمینی می شود کشاورزان از فروش آن مطئمن هستند.

وی قیمت هر کیلو چغندر قند تحویلی به کارخانه قند را ۶ هزار و ۵۲۰ ریال عنوان کرد و افزود: کشاورزان برای کشت محصول با کارخانه قرارداد می بندندکه همچون سایر محصولات ریسک نمی کنند.

ستایش مهر از کشاورزان خواست تا با توجه به سرمای پیشرو در برداشت محصول شتاب کنند و اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه برداشت چقندرقند در استان به پایان برسد و در برخی از سال ها تا ۱۵ آذر ماه نیز طول می کشد.

کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری کشاورزان استان آذربایجان غربی نیز محصول چغندرقند را به کارخانه قند شیروان تحویل می دهند، پیش بیینی شده است که تا ۱۸۰ هزار تن محصول تحویل کارخانه قند شود.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

برچسب‌ها بجنورد چغندر خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد چغندر خراسان شمالی بجنورد چغندر خراسان شمالی اخبار کنکور خراسان شمالی بخش کشاورزی کارخانه قند کشت چغندر چغندر قند هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین امسال جابه‌جا شد.

محمد مشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان شمالی اظهار کرد: ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین امسال جابه‌جا شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این بازه زمانی بیش از ۱۵ هزار سفر ناوگان حمل‌ونقل باری برای جابه‌جایی کالا در نقاط مختلف کشور انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی علت کاهش میزان تناژ کالا و سفر ناوگان باری را تعطیلات نوروز و محدودیت تردد وسایل نقلیه سنگین دانست و خاطرنشان کرد: عمده‌ترین کالای حمل شده در این مدت سیمان (۴۸ درصد)، کود اوره (۱۲ درصد)، بنزین (۷ درصد) و پودر آلومینیوم (۴ درصد) بوده است.

مشتری اضافه کرد: ۲۷ شرکت با ۵۲۲۰ دستگاه ناوگان باری و ۳۳۲۰ دستگاه وانت بار در بخش حمل‌ونقل کالا در استان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: ۸۵۷۱ راننده در حوزه حمل‌ونقل کالای استان در حال خدمات‌رسانی به مردم و صاحبان کالا هستند.

کد خبر 749729

دیگر خبرها

  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند