Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدمگاه و مسجد امام حسن عسگری (ع) یکی از این اماکن مقدسی است که مردم گرگان در آن اقامه نماز می کنند.

خبرگزاری شبستان- گرگان؛ مردم گرگان از قدیم الایام ارادت ویژه ای به امام حسن عسگری (ع) داشته و دارند. بر اساس آنچه که در تاریخ نقل شده است امام حسن عسگری (ع) تنها امامی است که به وسیله طی الارض به گرگان سفر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

این حکایت را عالم و نویسنده معروف قطب الدین راوندی در کتاب «الخرایج و الجرائح» نقل کرده است و بعدها بزرگان دیگری نظیر؛ علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار، فخرالدین اردبیلی در کتاب کشف الغمه فی معرفه الائمه و شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال نقل کرده اند.

 

سوم ربیع الثانی سالروز ورود امام حسن عسگری به جرجان است، این روز را اهالی و مردم گرگان گرامی می دارند.

 

مرحوم قطب الدین راوندی حکایت ورود امام به گرگان را اینگونه نقل می کند؛ جعفر بن شریف جرجانی می گوید: «سالی عازم حج شدم و در سامرا نزد امام حسن عسگری (ع) رسیدم، شیعیان، مال زیادی را توسط من برای آن حضرت فرستاده بودند، خواستم از حضرت بپرسم که آنها را به چه کسی بدهم؟ اما پیش از اینکه چیزی بگویم، فرمود: آنچه با خود آورده ای به مبارک، خادم من بده!

 

من نیز چنان کردم. سپس گفتم: در گرگان شیعیانت به شما سلام می رسانند. فرمود: آیا بعد از اتمام مناسک حج به آنجا بر می گردی؟

 

گفتم آری. فرمود: تو بعد از 170 روز به گرگان می رسی و در آغاز روز جمعه، سه روز گذشته از ماه ربیع الآخر. به آنجا وارد می شوی. به آنها بگو که من نیز پایان همان روز آنجا می آیم...

 

آنگاه از پیش آن حضرت رفته و مناسک حج را انجام دادم و خدا مرا سالم نگهداست تا اینکه روز جمعه از ماه ربیع الآخر، در ابتدای روز همچنان که امام(ع) فرموده بود، به گرگان رسیدم.

 

 

دوستان و آشنایان برای تبریک به دیدارم آمدند. به آنها گفتم که امام حسن عسگری (ع) وعده داده است که تا پایان امروز اینجا بیاید، پس آماده شوید تا پرسش ها و حاجت های خود را از او بخواهید.

 

همین که نماز ظهر و عصر را خواندند، در خانه من گرد آمدن، به خدا سوگند چیزی متوجه نشدیم جز اینکه امام آمد و وارد خانه شد. ابتدا او بر ما سلام کرد. آنگاه ما به استقبالش رفتیم و دستش را بوسیدیم. سپس فرمود من به جعفر بن شریف وعده داده بودم که آخر همین روز به اینجا بیایم. نماز ظهر و عصر را در سامرا خواندم و به سوی شما آمدم تا تجدید عهد نمایم و اکنون در میان شما هستم تا پرسش ها و حاجت های خود را مطرح سازید...» موسوعه الامام عسگری (ع) ج 1، ص 335

 

*قدمگاه امام حسن عسگری (ع) در گرگان

امروز نیز همان مکانی که به عنوان منزل جعفر بن شریف جرجانی است و محل ورود امام نیز می باشد، به عنوان قدمگاه و مسجدی بنام امام حسن عسگری (ع) نامگذاری شده است.

 

این مکان در یکی از محلات قدیمی گرگان بنام سرچشمه قرار دارد و در جوار مسجد، مصلای گرگان از قدیم تاسیس شده است.

 

 

عشق اهل بیت(ع) از دیرباز در دل مردم گرگان قرار داشته است و این شهر در تاریخ به عنوان دارالمومنین معروف است.

 

علاقه وافر مردم گرگان به خاندان عصمت و طهارت(ع) باعث شده که به هر بنایی که منسوب به این حضرات معصومین(ع) است با قداست نگریسته شود.

 

قدمگاه و مسجد امام حسن عسگری (ع) نیز یکی از این اماکن مقدسی است که مردم گرگان در آن اقامه نماز می کنند.

 

پایان پیام/83

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد امام حسن عسگری ع قدمگاه امام حسن عسگری ع قدمگاه امام حسن عسگری در گرگان امام حسن عسگری قدمگاه و مسجد مردم گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۵۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی واقع شده است. هر ساله این شهرستان مذهبی به دلیل بارگاه مقدس امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) میزبان گردشگران بسیاری است. یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی این شهر مقدس که انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی را در دل خود جای داده طرقبه است. در این منطقه خوش آب وهوا دشت گل‌های ارغوان وجود دارد که تا مسافت‌های طولانی چشم نوازی می‌کند.

در این روز‌های بهاری که اقصی نقاط کشور با باران همراه شده است، زیبایی این دشت نیز در یک روز بارانی دو چندان شده است.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: حسین ابراهیمی گنجه ای - خراسان رضوی

بیشتر بخوانید:

سفری به یادماندنی به طبیعت روستای نیاکان در قالب تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • سارقان اماکن در دام پلیس لنگرود
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج و به روی مردم و جوانان شهر باز شود
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم