Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@04:59:26 GMT

صعود ۵ درصدی قیمت جهانی نفت

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۵۷۷۵

صعود ۵ درصدی قیمت جهانی نفت

ایران اکونومیست- قیمت نفت در معاملات هفته گذشته تحت تاثیر موفقیت‌های بیشتر در ساخت واکسن کرونا و احتمال تمدید توافق کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس برای ابتدای سال آینده میلادی، با رشدی پنج درصدی همراه شد.

 بیش از یک سال از حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. در این مدت همه ارکان زندگی انسان‌ها دستخوش تغییر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین تغییر اما، فاصله‌گذاری اجتماعی برای مصونیت از ابتلا به این بیماری است.

فاصله‌ای که سبب شده تا فعالیت‌های اقتصادی نیز با چالش رو به رو شود. از یک سو این فاصله‌گذاری مسافرت‌ها در جهان را به شدت کاهش داده و از سوی دیگر، تولید را نیز با افت مواجه کرده است.

دو عاملی که به‌طور مستقیم بر تقاضای سوخت در جهان و بازار معاملاتی نفت موثر بوده و حتی توانست قیمت نفت را منفی کند.

با این حال، در روزهای اخیر خبر ساخت واکسن کرونا موجب شده تا فعالان اقتصادی در جهان با نگاهی مثبت به آینده نگاه کنند.

در کنار آن، اعضای اوپک‌پلاس که بهار امسال با توافق تاریخی برای کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در روز از تولید نفت خود، توانستند قیمت طلای سیاه را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهند حالا در تلاشند تا توافق کاهش ۷.۷ میلیون بشکه‌ای را برای ابتدای سال ۲۰۲۱ نیز تمدید کنند تا تقویت قیمت نفت در بازار ادامه‌دار باشد، عاملی که افزایش قیمت نفت را در پی داشته است.

در این بین، البته عواملی مانند افزایش محدودیت‌های کرونایی در جهان به دلیل افزایش تعداد مبتلایان و رشد ذخیره نفت خام در آمریکا اجازه رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار سیاه را نداده است.

با این حال در جریان معاملات هفتگی نفت خام، نفت برنت که روز دوشنبه با قیمت ۴۲ دلار و ۷۸ سنت کار خود را آغاز کرده بود در پایان معاملات روز جمعه با رشدی پنج درصدی به ۴۴ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که ساعاتی پیش از پایان معاملات در روز گذشته، نفت برنت به بالای ۴۵ دلار در هر بشکه رفت اما با توجه به ریسک‌های بازار مجبور به عقب‌نشینی شد.

نفت شاخص آمریکا نیز در جریان معاملات هفتگی خود رشدی پنج درصدی تجربه کرد و از ۴۰ دلار و ۱۲ سنت به ۴۲ دلار و ۱۵ سنت رسید.

 قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۰ و همزمان با شیوع کرونا در جهان با کاهش همراه شد. تا آنجا که در فروردین و اردیبهشت امسال، قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه رفت.

کرونا با ایجاد محدودیت‌ها و کاهش سفرها موجب شده تا تقاضا برای نفت کاهش پیدا کند و این موضوع زمینه را برای افت قیمت‌ها هموار کرده است. با این حال توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس توانست تا حد زیادی قیمت‌ها را ترمیم کند و حالا نیز با امید به ساخت واکسن کرونا، انتظار می‌رود قیمت نفت تا ۵۰ دلار در هر بشکه بالا برود.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۵۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.
کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.13 درصد کاهش به 2283 دلار و 23 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش 0.38 درصدی به 2294 دلار و 10 سنت رسیده است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/11

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.
اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.
بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.
نرخ بالای بهره به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد. 
ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.01 درصد کاهش به 26 دلار و 65 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.26 درصدی 935 دلار و 43 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/58

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود