Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید شریفی گفت: با توجه به شرایط تغییر ویروس کرونا، این ویروس توانایی تبدیل به ویروس مرگ بار آنفلوانزای ۱۹۱۸ را دارد که بر اساس شواهد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیای آن روز به کام مرگ کشیده شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید شریفی استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ارتباط با تغییرات ویروس کرونا به خبرنگار راه آرمان گفت: جهش های ژنتیکی که در ویروس کرونا ایجاد شده، این امکان را  فراهم کرده تا شدت بیماری زایی و قدرت عفونت زایی آن افزایش یابد، البته شواهدی مبنی بر چندین برابر شدن افزایش قدرت بیماری زایی ویروس وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اما آن حقیقتی که مانند روز روشن است، افزایش قدرت بیماری زایی کرونا ویروس بوده و این ویروس قطعا همان ویروس بیماری زایی که برای اولین بار در دنیا مشاهده شد، نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد: همانگونه که سایر موجودات در طول زندگی خود تکامل پیدا می کنند، قطعا ویروس هم در حال تغییر بوده، این تغییرات به نفع حیات ویروس است و سیستم هوشمند ویروسی این وظیفه را به خوبی انجام می دهد.

شریفی عنوان کرد: تغییرات گسترده کرونا ویروس سبب ایجاد بیماری با علائم متفاوتی است، عوارض چشمی، کلیوی، کبدی و فلج از ناحیه ۲ پا عوارض جدید ابتلا به این ویروس مهلک هستند.

وی یادآور شد: در مواجه با کرونا ویروس تنها علائم تنفسی بارز نیست اما آنچه که مشهود است این ویروس از طریق قطرات تنفسی در هنگام سرفه، عطسه و نفس کشیدن فرد آلوده منتقل می شود.

کرونا ویروس قابلیت تبدیل شدن به ویروس مرگ بار آنفلوانزای ۱۹۱۸ را دارد

استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز کرد: با توجه به شرایط تغییر ویروس کرونا، این ویروس توانایی تبدیل به ویروس مرگ بار آنفلوانزای ۱۹۱۸ را دارد که بر اساس شواهد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیای آن روز به کام مرگ کشیده شدند.

شریفی بیان کرد: این آمار در شرایطی رقم خورد که جمعیت دنیا در سال ۱۹۱۸ بسیار کمتر از امروز بود، بنابراین اگر پیش از بروز فاجعه اقدامات موثر انجام نشود، کرونا ویروس این شرایط را دارد که تلفاتی بیشتر از آنفلوانزای ۱۹۱۸ به بار آورد.

وی ادامه داد: بسیاری از عفونت های تنفسی در فصل پاییز و زمستان قدرت رشد و تکثیر بیشتری دارند، شواهد نشان می دهد که کرونا ویروس هم در این زمینه مانند سایر عوامل بیماری زای تنفسی عمل می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: اکثر مردم جهان در نیم کرده شمالی زندگی می کنند که هنوز در آنجا پاییز و زمستان فرا نرسیده، بنابراین ویروس زمینه بروز کامل نداشت و اواخر زمستان گذشته در ایران و بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرد.

شریفی تاکید کرد: از این رو به نظر می رسد ویروس در آن زمان توانایی لازم برای بیماری زایی را نداشت و به دنبال آن تلفات چندانی را به بار نیاورد، بنابراین در پاییز و زمستان پیش رو قدرت بیماری زایی این ویروس همچون آنفلوانزا آشکار می شود.

افزایش مرگ ناشی از کرونا به دلیل کمبود ویتامین دی در افراد

وی افزود: ویروس کرونا در شرایط سرد، خشک و دور از اشعه ماورا بنفش خورشید رشد بهتر و بیماری زایی بیشتری خواهد داشت، از سوی دیگر شرایط زندگی مردم در فصل پاییز و زمستان همچون حفظ دمای منزل دردمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد، کاهش تهویه و خشکی هوای منزل، شرایط بهینه را برای رشد ویروس فراهم می کند.

استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان اذعان کرد: در زمستان به علت ملایم بودن نور خورشید و کوتاه بودن طول روز افراد ویتامین دی کمتری جذب می کنند، در حالیکه تحقیقات نشان داده کاهش ویتایمین دی می تواند مرگ ناشی از کرونا را افزایش دهد.

شریفی تصریح کرد: اگر دولت به وظایف خود عمل نکند و به دنبال آن مردم نیز به وظایف خود عمل نکنند، مهار این ویروس با شرایط دشواری همراه می شود و پاییز و زمستان بسیار ترسناکی را پیش رو داریم که حداقل مرگ و میر ناشی از این ویروس به ۲ تا ۳ برابر آمار کنونی می رسد.

زدن ماسک بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاثیر چندانی در حفاظت از کرونا ندارد

وی یادآور شد: افراد باید حتما از ماسک استفاده کنند اما فریب ماسک را نخورند، ماسک ها حداکثر تا ۴۰ درصد قدرت حفاظت دارند و باید فاصله گذاری اجتماعی و حضور در اجتماعات رعایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: نکته مهم این است که باید تهویه مناسب در منازل رعایت شود چرا که در شرایط فعلی شیوع کرونا خانوادگی شده و با بیمار شدن یک فرد، سایر افراد نیز مبتلا می شوند.

شریفی توضیح داد: دولت باید با توجه به نکات مربوط به این بیماری به وظیفه خود بهتر عمل کرده، به مسئولیت های خود عمل کند و با افرادی که با تخلفات جان دیگران را به خطر می اندازنند برخورد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن دولت باید با کاهش هزینه های حامل های انرژی این امکان را برای مردم فراهم کنند تا مردم با افزایش تهویه منازل خود امکان افزایش قدرت سرایت ویروس را برای خود و سایرین کاهش دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی کرمان پاییز و زمستان کرونا ویروس بیماری زایی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K