Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان ویژگی‌های بیولوژیکی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند باعث شیوع شدید ویروس در محیط شود.

به گزارش ایمنا دانشمندان با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای عطسه را در افراد مختلف شبیه سازی کرده و ویژگی‌های بیولوژیکی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند باعث شیوع شدید ویروس در محیط شود. این مطالعه که نتایج آن در ژورنال Physics of Fluids منتشر شده، ارتباط بین ویژگی‌های فیزیولوژیکی افراد و میزان پرتاب و ماندن قطرات عطسه آنها در هوا را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته پژوهشگران دانشگاه فلوریدا مرکزی (UCF) در ایالات متحده، برخی ویژگی‌های افراد، مانند بینی گرفته، یا از دست دادن چند دندان، می‌تواند با تأثیر بر میزان حرکت قطرات ، پتانسیل انتشار ویروس را افزایش دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده پیش‌تر یادآوری کرده بود که اصلی تر ین راه آلوده شدن افراد به ویروس کرونا قرار گرفتن در معرض قطرات تنفسی مانند عطسه و سرفه‌های حامل ویروس است.

مایکل کینزل یکی از نویسندگان این مطالعه از UCF می‌گوید: « بیشتر دانستن در مورد عوامل تأثیرگذار بر میزان حرکت این قطرات می‌تواند به تلاش برای کنترل گسترش آنها کمک کند. این اولین مطالعه است که هدف آن درک این است که چرا قطرات عطسه یا سرفه افراد مختلف مسافت‌های مختلفی را طی می‌کنند. ما نشان دادیم که بدن انسان در این میان تأثیرگذار است.»

محققان با ذکر مثالی گفتند وقتی بینی افراد خالی باشد، سرعت و فاصله قطره‌های عطسه کاهش می‌یابد. چرا که بینی هم علاوه بر دهان، مسیری را برای خروج عطسه فراهم می‌کند. ناحیه‌ای که عطسه می‌تواند از بدن خارج شود محدود می‌شود، بنابراین سرعت و شدت خروج قطره‌های عطسه از دهان افزایش می‌یابد.

به گفته دانشمندان، دندان‌ها هم منطقه خروج عطسه را محدود کرده و باعث افزایش سرعت قطرات می‌شوند: «دندان‌ها اثر جت ایجاد می‌کنند که عطسه را قوی‌تر و دارای حالت موجی می‌کند. بنابراین، اگر کسی بدون دندان باشد می‌توان انتظار داشت شدت و قدرت عطسه او کمتر باشد.»
در این تحقیق، دانشمندان از مدل سازی سه بعدی و شبیه سازی‌ها برای بازسازی چهار نوع دهان و بینی استفاده کردند: - یک فرد با دندان کامل و بینی خالی، یک فرد بدون دندان و یک بینی خالی، یک فرد بدون دندان و یک بینی پر، و فردی با دندان کامل و گرفتگی بینی. هنگامی که آنها عطسه را در مدل‌های مختلف شبیه سازی کردند، متوجه شدند که فاصله پرتاب قطرات هنگامی که فرد دچار گرفتگی بینی شده و دندان‌های کامل دارد، ۶۰ درصد بیشتر از مواردی است که گرفتگی بینی و دندان ندارند.

یافته‌ها نشان داد که وقتی کسی بینی خود را تمیز نگه دارد، مثلاً با گرفتن بینی در یک دستمال، می‌تواند فاصله پرتاب ویروس‌های خود را کاهش دهد. محققان همچنین سه نوع بزاق نازک، متوسط و ضخیم را شبیه سازی کردند. آنها دریافتند که بزاق نازک‌تر منجر به عطسه‌های متشکل از قطرات کوچک‌تر می‌شود که باعث ایجاد یک حالت اسپری گونه می‌شود و بیشتر از بزاق متوسط و ضخیم در هوا می‌ماند.

کریم احمد، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه نیز گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه عوامل فیزیولوژیکی انسان بر میزان انتقال بیماری تأثیر می‌گذارند. این ویژگی‌ها می‌توانند عوامل اساسی در بروز انتشار بیشتر ویروس باشند.»

منبع: hindustantimes، مترجم دکتر امیر صدری

کد خبر 456762

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چگونه ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا انتقال کرونا تحقیقات جدید شیوع کرونا کرونا در جهان ابتلا به کرونا کووید ۱۹ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شبیه سازی ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۱۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری گرگان در لبنان ناکام ماند

تیم شهرداری گرگان در نخستین دیدار دومین دوره سوپر لیگ غرب آسیا پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه دربیروت مقابل تیم الریاضی لبنان به میدان رفت که در پایان، تیم الریاضی لبنان موفق شد شهرداری گرگان را با نتیجه ۹۰ بر ۶۵ شکست دهد تا گام اول را محکم بردارد.

تیم شهرداری گرگان پیش از این دیدار، هر ۸ بازی خود در سوپر لیگ غرب آسیا را با پیروزی پشت سر گذاشته بود.

شاگردان مصطفی هاشمی هر چهار کوارتر این بازی را به ترتیب با نتایج ۲۳-۲۲، ۲۲-۱۰، ۲۶-۱۸ و ۲۴-۱۰ واگذار کردند.

فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به صورت دو از سه برگزار می‌شود و هر تیمی که دو بار حریف خود را شکست دهد، قهرمان سوپر لیگ غرب آسیا می‌شود. دومین دیدار تیم‌های شهرداری گرگان و الریاضی لبنان در فینال سوپر لیگ غرب آسیا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۱۵ در تهران و فینال سوم (در صورت نیاز) این رقابت‌ها روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ در بیروت برگزار خواهد شد. 

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شهرداری گرگان در لبنان ناکام ماند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!