Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-09@00:25:54 GMT

گام نخست اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۶۰۹۰

گام نخست اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400

گروه سیاسی/ حزب کارگزاران سازندگی با اعلام فهرست بیست‌گانه اسامی کاندیداهای احتمالی خود در جایگاه دومین تشکل سیاسی قرار گرفت که رسماً حضور در ماراتن انتخابات ریاست جمهوری 1400 را اعلام کرده است.

رتبه نخست از آن تشکل اصولگرای جبهه پایداری است که اواسط مهر آغاز به کار کمیته انتخاباتی‌اش برای معرفی کاندیدای مورد حمایت خود را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعلام فهرست کارگزاران از سوی رئیس شورای مرکزی این حزب اصلاح‌‌‌طلب فارغ از کم و کیف آن از این جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد برخلاف تبلیغات برآمده از جبهه رقیب که در اظهارات معدودی از خودی‌های این جریان سیاسی نیز بازتاب داشته؛ اصلاح‌طلبان خود را در موقعیتی نمی‌‌بینند که بخواهند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را پیشاپیش واگذار کنند و به همین دلیل برای حضور در آن انگیزه نداشته باشند.
به گزارش ایسنا، محسن ‌هاشمی ‌رفسنجانی رئیس شورای مرکزی کارگزاران روز گذشته با اشاره به برگزاری جلسات شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران در این باره گفت: تصمیم گرفته شد که این حزب به‌عنوان یکی از احزاب شاخص اصلاح‌طلب، در انتخابات ریاست جمهوری فعال باشد و از کاندیدای این طیف حمایت کند چرا که تحریم یا انفعال و بی‌تفاوتی در انتخابات، مغایر با روحیه اصلاح‌طلبی و مردم‌سالاری دینی است.
هاشمی سپس از تدوین رویکرد کارگزاران نسبت به شرایط کشور و دولت آینده و نیز تشکیل کارگروهی برای گفت‌وگو با احزاب همسو و رایزنی با کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری خبر داد. فهرستی از حدود 20 کاندیدا که مشخص نیست برای انتخابات ریاست جمهوری پا به میدان خواهند گذاشت یا خیر اما لابد کمیته انتخاباتی حزب کارگزاران برای ترغیب یا مجاب کردن آنها به حضور در انتخابات تلاش خواهد کرد.  
آیت‌الله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی،  علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری و همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی چهره‌هایی هستند که تاکنون از سوی این حزب اصلاح‌طلب احصا شده‌اند.
جز چهره‌هایی که به سبب جایگاه یا مسئولیت سیاسی افرادی فراجناحی تلقی می‌شوند، اسامی افرادی همچون علی مطهری و علی لاریجانی که به هر ترتیب همچنان در زمره اصولگرایان میانه‌رو به حساب می‌آیند، نشان دهنده در پیش گرفتن راه متفاوت کارگزاران در انتخابات آتی است. کارگزاران همچنین با نام بردن از دو کاندیدای احتمالی زن نشان داد که اعتقادی به نظرات سلبی مطرح شده در این روزها علیه امکان نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.
جز این ویژگی دیگر فهرست کاندیداهای احتمالی کارگزاران به چالش کشیدن برخی احزاب همسو در اعتقاد به حمایت صرف از نامزد اصلاح‌طلب است.  پیش‌تر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در موضعگیری‌هایی اعلام کرده بودند که برخلاف انتخابات سال 92 و 96 با ایده حمایت از «کاندیدای نیابتی» که به معنی حمایت از نامزدی اصولگرا یا اعتدالی است، موافقت ندارند.
اختلاف نظر و رویکردی که پیشتر در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز تبلور یافته و سبب شده بود علی رغم تکیه بیانیه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بر میسر نبودن ارائه فهرست از سوی اصلاح‌طلبان از جمله در تهران، برخی احزاب از جمله کارگزاران فهرستی مستقل معرفی کنند. تجربه‌ای که به نظر می‌رسد سبب شده این حزب استقلال بیشتری برای فعالیت سیاسی خود قائل باشد و چندان منتظر نتیجه نهاد اجماعی مانند شورای سیاستگذاری که حالا خود ماه‌ها است در دوران فترت بسر می‌برد، باقی نماند.
تا نزدیک به دو هفته پیش رسانه‌ها از محسن‌ هاشمی، اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی به عنوان سه گزینه اصلی کارگزاران در انتخابات 1400 نام می‌بردند. اما وقتی حسین مرعشی سخنگوی حزب حضور جهانگیری و‌ هاشمی در انتخابات را منتفی اعلام کرد توجه‌ها بر نام لاریجانی بیش از گذشته متمرکز شد. گزینه‌ای که از ماه‌ها پیش در کنار نام کارگزاران مطرح بود و بعضاً با واکنش منفی چهره‌های اصولگرا مواجه شده بود. تا آنجا که عباس سلیمی نمین در اظهار نظری واکنشی بگوید کارگزاران خیر و صلاح آقای علی لاریجانی را نمی‌خواهد.
حالا اما با ارائه این فهرست علی لاریجانی تنها گزینه کارگزارانی‌ها و اصلاح‌طلبان طیف نزدیک به کارگزاران نیست؛ هر چند همچنان به دلیل برخورداری‌اش از حمایت طیف معتدل اصولگرایان و نیز حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی‌اش به عنوان مسئول پیگیری یکی از مهم‌ترین قراردادهای خارجی استراتژیک کشور می‌تواند قابل اتکاترین گزینه‌ها باشد.
محمد عطریانفر از چهره‌های شاخص حزب کارگزاران 25 شهریورماه در روزنامه سازندگی هر چند رقابت مطلوب 1400 را رقابت یک چهره اصلاح‌طلب با علی لاریجانی به عنوان نامزد مطلوب اصولگرایان دانسته بود و رقابت ریاست جمهوری سال 76 را یادآور شده بود، اما احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی را نیز غیرممکن ندانسته بود. او با اشاره به اینکه علی لاریجانی از منظر تاریخی، متعلق به جریان اصولگرایی است، نوشته بود: «اما حداقل از سال ۸۴ تا امروز رفتار، منش و نوع سیاست ورزی ایشان شباهت‌های زیادی به رویکرد‌های اصلاح‌طلبانه داشته و تجربه سه دوره مجلس ایشان هم نوعی رضایتمندی را از سوی اصلاح‌طلبان در کنار خود دارد؛ لذا عطف عنایت به امثال آقای لاریجانی زمانی می‌تواند مطرح باشد که اصلاح‌طلبان از ارائه نیروی متحد و مشترک میان احزاب متبوع خود دچار امتناع و یا محرومیت شوند... چه بسا در شرایط انقباضی و صعوبت برای اصلاحات در سال ۱۴۰۰ هم واقعه‌ای مشابه آنچه در سال ۹۲ رخ داد، رقم بخورد. در آن شرایط از میان گزینه‌های موجود ممکن است گزینه‌هایی مثل آقای لاریجانی که از چهره‌های معقول اصولگرایی است، می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.»
با این حال همچنان باید دید که نتیجه مذاکرات کارگزاران با چهره‌های پرطرفداری مانند حسن خمینی و محمدجواد ظریف چه خواهد بود. علاوه بر اینکه همچنان به اجماع رسیدن اصلاح‌طلبان طیف‌های مختلف بر سر نام کاندیدای واحد مهمترین راهبردی است که برای افزایش احتمال موفقیت آنها در انتخابات آتی می‌تواند پیش رویشان باشد.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری حزب کارگزاران علی لاریجانی اصلاح طلبان اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۶۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای یک کاندیدا در زنجان؛ یکباره اصلاح‌طلب شد!

نبی‌الله محمدی یکی از کاندیداهای دور دوم حوزه زنجان و طارم‌، که خود را در این سال‌ها چهره اصولگرا نشان داده بود، عین تعجب همگان در چند روز گذشته به دامان اصلاح طلبان زنجان پناه برده است و از آن‌ها درخواست حمایت کرده است. - اخبار استانها -

یادداشت ـ فرید حائری| به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا بین دو کاندید یعنی محمد اسماعیلی و نبی‌الله محمدی در دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه زنجان و طارم، انتخابات وارد دور دوم شد تا دومین نماینده مردم زنجان و طارم از بین دو کاندید مذکور در روز 21 اردیبهشت ماه برگزار شود.

نبی‌الله محمدی در حالی در انتخابات مجلس دوازدهم وارد دور دوم شده است که وی در انتخابات مجلس یازدهم هم برای کسب کرسی بهارستان به دور دوم راه یافته بود که در رقابت با شیخ مهدی باقری مغلوب شد. البته بماند که این نامزد انتخاباتی هم در دوره قبل و هم در این دوره تلاش بسیار زیادی می‌کند که وارد بهارستان شود و همین موضوع بسیاری از مردم شهر زنجان و طارم را به فکر فرو برده است.

نکته قابل توجه موضوع اینجاست که وی که خود را در این سال‌ها چهره اصولگرا نشان داده بود و حتی تا دور نخست انتخابات خود را از نظر گرایش سیاسی به جریان اصولگرا نزدیک می‌دانست ولی در عین تعجب همگان در چند روز گذشته به دامان اصلاح طلبان زنجان پناه برده است و از آن‌ها درخواست حمایت کرده است.

مهمترین چهره اصلاح‌طلب زنجان؛ حجت‌الاسلام رحمت‌الله بیگدلی است که در این روزها حامی این نامزد انتخاباتی شده و حتی در تعجب همگان، مسعود پزشکیان را با واسطه خود، برای حمایت از این کاندید انتخاباتی به زنجان آورد و مراسمی تحت عنوان تجمع حمایتی از این نامزد انتخاباتی با حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان و با سخنرانی پزشکیان در مسجد جامع زنجان برگزار شد.

مهمترین نکته قابل توجه موضوع سخنرانی روز گذشته این بود که هیچ سنخیت و وجه اشتراکی بین طرفداران این کاندید با جریان اصلاح‌طلب وجود نداشت و اقدام این نامزد انتخاباتی در خصوص چرخش گرایش سیاسی خود در یک هفته اخیر، همه سیاسیون زنجانی را به بهت فرو برده است.

از سوی دیگر، برخی هم منتقد حضور پزشکیان برای حمایت از این کاندیدا در زنجان بودند؛ این افراد روز گذشته با حضور خود در مسجد جامع، از مسعود پزشکیان بابت حضور در زنجان برای طرفداری از یک نامزد انتخاباتی که در یک هفته اخیر چرخش سیاسی داشته است انتقاد کرده‌اند و معقتد بودند که نباید پزشکیان خود را برای این کاندید خرج می‌کرد.

این سیاسیون معتقد بود که چرا باید اصلاح‌طلبان خود را در این چند روز خرج چهره‌ای کنند که تا یک هفته گذشته خود را وابسته به جناح دیگری می‌دانست. به عبارتی دیگر آنان معتقد بودند که یارگیری برای مجلس نباید به هر قیمتی انجام شود و باید از نامزدهایی حمایت کرد که تفکر قلبی‌شان به این جناح نزدیک باشد نه اینکه به خاطر عدم حمایت از سوی جناح مقابل، ناچاراً دست به دامان این جناح شده است.

حال به نظر می‌رسد بیشتر از آنچه که پزشکیان در سفر به زنجان برای به دست آوردن اهداف خود بود و به عبارتی دیگر به‌دنبال یارگیری‌ در مجلس بود، این سفر نتیجه عکس داده و گویا به محبوبیت این چهره سرشناس، خدشه وارد شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهداف پشت پرده رقیب تراشی برای قالیباف! / اصلاح‌طلبان: در مجلس دوازدهم اقلیت نه نیروی سوم هستیم!
  • چرخش ۱۸۰ درجه‌ای یک کاندیدا در زنجان؛ یکباره اصلاح‌طلب شد!
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • استقرار ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس
  • ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس مستقر است
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می‌دانند
  • عباس عبدی خطاب به نواصولگرایان: آی‌ کیوتان در اندازه گنجشک هم نیست
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می دانند/ عقل هم چیز خوبی است