Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:51:49 GMT

جنگِ نفر با تانک

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۷۰۹۳

جنگِ نفر با تانک

«مادرم را تنها گذاشتم و به بسیج اهواز که در باغ معین بود رفتم، حسین محمدیان را آنجا دیدم، همکلاسی دبیرستان بودیم. گفت: ارتش بعثی در حال هجوم سراسری به داخل کشور است. می‌گفت: «بسیج اهواز برای تشکیل پایگاه‌های مقاومت در راستای سازماندهی دفاع شهری فراخوان داده.» تا آن زمان در شهر هیچ گونه پایگاهی از مقاومت بسیج نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،  دکتر حمیدرضا قنبری از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس و از جوانان مدافع اهواز است. او در یادداشتی با اشاره به لحظه آغاز رسمی جنگ تحمیلی و  فعالیت‌های فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج مسجد جوادالائمه(ع) اهواز روایت می‌کند:بعد از نماز ظهر و عصر با ذوق و شوق فراوان سفره‌ ناهار را پهن کرد. با نان تافتون داغ تنوری اهوازی سفره را مثل هر روز تزیین داده بود. از صرفِ غذا در ایوانِ منزل پدری و در کنار مادر لذت کافی را برده بودم. البته چند ۱۰ ماهی بود که سر سفره جای خالی پدرم را به شدت احساس می‌کردیم، هم من که ١٨ ساله بودم و هم مادر ٥٤ ساله‌ام.

ناگهان صدای مهیب و ترسناک انفجارهای پشت سر هم من و مادر را غافلگیر و البته وحشت زده کرد. آن قدر صداها نزدیک بود که ما را بیشتر نگران می‌کرد. درست، ٣١ شهریور ١٣٥٩ بود. نمی‌دانستیم چه بر سر ما آمده بود. رادیو را روشن کردم. گوینده رادیو گفت: هواپیماهای رژیم بعثی تمامی فرودگاه‌های ایران را با تعداد زیادی از جنگنده‌های بمب افکن از نوع «میگ»  هدف قرار داده. می‌گفت فقط حمله‌ی هوایی بوده و از حمله‌ی زمینی خبری نیست.

مادرم را تنها گذاشتم و به بسیج اهواز که در باغ معین بود رفتم، حسین محمدیان را آنجا دیدم. همکلاسی دبیرستان بودیم. گفت: ارتش بعثی در حال هجوم سراسری به داخل کشور است. می‌گفت بسیج اهواز برای تشکیل پایگاه‌های مقاومت در راستای سازماندهی دفاع شهری فراخوان داده. تا آن زمان در شهر هیچ گونه پایگاهی از مقاومت بسیج نداشتیم.


حسین محمدیان حکم فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج مسجد جوادالائمه (ع) را گرفت و هر دو از آنجا برای تشکیل پایگاه در مسجد به پادادشهر رفتیم. خیل عظیم نیروهای مردمی برای دفاع از شهر به سوی مساجد سرازیر بود. من مسؤل شدم از جوانانی که به مسجد جوادالائمه (ع) آمده بودند نام نویسی کنم. شور و حال آن روزهای مساجدِ شهر وصف ناپذیر بود.


اسلحه نداشتیم، هزار هزار شیشه‌ نوشابه و ٤ لیتری بنزین بود که برای درست کردن کوکتل مولوتوف در گوشه‌های مساجد و پایگاه‌های تازه تأسیس جمع آوری شده بودند. قرار بود «جنگِ نفر با تانک» با بعثی‌ها را به نمایش بگذاریم.

به زحمت توانسته بودیم تعدادی اسلحه‌ای از رده خارج «ام_یک» برای پایگاه تهیه کنیم. ام_یک تمام چوب بود. برای هر شلیک باید یک بار «گلن گدن» آن را می‌کشیدیم. بچه‌ها به ام_یک می‌گفتند: «اِم چماق.» اسماعیل فرجوانی مسؤل آموزش نظامی پایگاه شد. با این که خانواده‌ او ساکن اهواز بودند؛ روزها و هفته‌های اول جنگ یک پای او خرمشهر بود و در کنار مردم و نیروهای مردمی در جنگ‌های خیابانی آنجا کمک می‌کرد، یک پایش هم در حیاط مسجد جوادالائمه‌ی اهواز بود که به نیروهای آماده‌ی در صحنه‌ پایگاه آموزش‌های رزم انفرادی کار با اسلحه و دفاع شهری می‌داد.


هفت هشت روزی از شروع جنگ گذشته بود و شهر اهواز یکپارچه در آماده باش بود تا این که روزی صداهای مخوف انفجارهای پیاپی بمب و گلوله و مهمات که حدود ١٠-١٢ ساعت ادامه داشت اهواز را به یک شهر جنگی تمام عیار تبدیل کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بسيج مستضعفين اهواز جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته بسیج مسجد جوادالائمه مقاومت بسیج بسیج اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آئین معارفه مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان با حضور استادان هیئت علمی و کارکنان در سالن اجلاس علامه جعفری این دانشگاه برگزار و محمدمهدی مجلسی‌آذر به‌عنوان رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان منصوب شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان بوکان در این نشست ضمن قدردانی از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان از همکاری همه‌جانبه با بسیج گفت: رسالت بسیج و اساتید بسیجی در حفظ و صیانت از سنگر‌های اعتقادی نظام و مقابله با هجمه‌های همه جانبه دشمن بسیار مهم است.

هوشنگ وجدی در ادامه افزود: تأثیر دانشگاهیان در روشنگری‌های علمی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و بسیج اساتید می‌تواند بازوی توانمندی در رسیدن به این هدف باشد.

وی در ادامه به تأثیر عملیات «وعده صادق» بر ایجاد انگیزه در کشور‌های دیگر در امید داشتن به مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوز اشاره کرد و افزود: حرکت جمهوری اسلامی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی دنیا را به حرکت واداشت که پاسخ رژیم کودک‌کُش را بدهد و امروز مشاهده می‌کنیم که حرکات در کشور‌های مختلف و همچنین واکنش‌ها در فضای مجازی در حمایت از مردم غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان هم در این نشست اظهار کرد: بسیج اساتید بخشی از نیرو‌های پیش رو در خدمت به انقلاب و دانشگاه، همواره نقش مؤثری داشته‌ و این واحد دانشگاهی از همراهی‌ استادان همواره بهره‌مند بوده است.

شیرزاد نادری افزود: تعامل بسیج اساتید با دانشگاه در اجرای برنامه‌های فرهنگی، گامی مؤثر در تکامل و پویایی فضای فرهنگی دانشگاه و پیشبرد و حفظ انقلاب و دستاورد‌ها آن بسیار کارآمد است.

وی با آرزوی موفقیت برای مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه ابراز امیدواری کرد که پس از این حضور پررنگ‌تر بسیج اساتید در فعالیت‌های دانشگاهی را شاهد باشیم و با همکاری استادان بسیجی و برگزاری برنامه‌های علمی و پژوهشی به رفع نیاز‌های جامعه کمک کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه شهدای استان آذربایجان‌غربی هم تشریح کرد: انقلاب اسلامی با وجود جانفشانی شهدای بزرگوار شکل گرفت و ما در مقابل آنها وظیفه بسیار سنگینی داریم، چراکه شهیدان از بزرگ‌ترین داشته‎ خود گذشتند تا ما در امنیت و آرامش زندگی کینم و باید در انتقال یاد و نام شهدا به این نسل تلاش کنیم.

حسن حیدری به ویژگی‌های آثار شهید مطهری اشاره و تبیین کرد: محور کتب و آثار شهید مطهری هماهنگ با نیاز‌ها و اولویت زمان، مستند به آیات قرآن و سراسر شور و حماسه است.

وی در ادامه توضیح داد: شهید مطهری در تمام عمر خود دنبال کسب علم و دانش و رشد بود و هیچ‌گاه برای به دست آوردن منافع در جمهوری اسلامی تلاش نکرد و هدف ایشان رسیدن به جامعه رشد یافته متدین و انقلابی بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه شهدای استان آذربایجان‌غربی تأکید کرد: استادان و دانشجویان به اندازه‌ای که می‌توانند باید سبک زندگی این مرد بزرگ را برای خود الگو قرار دهند.

حیدری در ادامه به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه اشاره و بیان کرد: امروز عوامل صهیونیستی دیگر نمی‌توانند تظاهر به انسان دوستی کنند و افکار عمومی در جهان پی به ماهیت و خوی جنایت‌کار این رژیم بردند.

وی افزود: همراهی بسیج اساتید با مسئولان دانشگاه بیش‌ از پیش و باکیفیت و کمّیت بیشتر برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

محمدمهدی مجلسی‌آذر مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه‌های بوکان هم متذکر شد: بسیج فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی، مجموعه‌ای متعلق به‌ نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش آنا، مجلسی‌آذر عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان است و در حال حاضر مدیریت گروه معارف این واحد دانشگاهی را برعهده دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۰ برنامه هفته بسیج کارگری در چالوس برگزار می‌شود
  • تجلیل از معلمین فرزندان شهدا و بسیجی بمناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و هفته معلم
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • برگزاری نشست بصیرتی و جهاد تبیین در تپه شهدای گمنام خوی + تصاویر
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی
  • اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد