Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:39:38 GMT

مشکلات معیشتی، بلای جان فرهنگ مطالعه شده است

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۷۱۵۶

مشکلات معیشتی، بلای جان فرهنگ مطالعه شده است

کاظم موسوی بجنوردی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در این است که با کلمه فکر می‌کنیم و اگر کلمه نباشد قادر به فکر کردن نیستیم. هرکلمه در طول تاریخ بعد از ده‌هاهزارسال تجربه زیسته انسان شکل می‌گیرد و هرکلمه یک مفهوم کلی است. پس اساسا کلمه و کلام از قداست خاصی برخوردار است و تمام داشته‌هایمان را به‌صورت کلمه درمی‌آوریم و می‌نویسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه عوامل مختلف کاهش فرهنگ مطالعه را برشمرد و اشاره کرد: مهم‌ترین عامل، مسائل معیشتی است. وقتی مردم در تنگنا باشند، مطالعه در اولویت بعدی قرار می‌گیرد و همه در فکر تأمین معاش هستند.

جز اینها، گسترش امکانات ارتباط جمعی هم سبب شده تا افراد کمتر ‌سراغ کتاب بروند اما این نباید عاملی باشد برای کمتر خواندن.

رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به راهکارهایی هم اشاره کرد: باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تبلیغ شود تا در اعماق جامعه اشاعه یابد. باید جوانان را به این فهم برسانیم که اگر می‌خواهند، از خمودگی درآیند و عضو مفیدی در جامعه باشند و نگاه‌شان وسعت یابد، باید بخوانند. زیرا کلمات چیکده تجربه انسانی‌اند که در کتاب‌ها ارائه می‌شود و می‌تواند ما را به توسعه ذهنی رهنمون سازد.

زیرا این کتاب است که فضای ذهنی انسان را باز می‌کند و از این طریق بهتر می‌توان معاشرت و رفتار اجتماعی خود را با دیگران تنظیم کرد. فکر می‌کنم اکنون جوانان بیش از هر زمان دیگر نیازمند مطالعه هستند. هرچند هرچه تنوع در کتاب‌هایی که پدید می‌آید، بیشتر باشد، جوانان به مطالعه علاقه‌مندتر می‌شوند.

موسوی بجنوردی، کتب مرجع و دانشنامه‌ها را ازجمله کتاب‌هایی می‌داند که می‌تواند فرهنگ را تعمیق بخشد و حتی در گسترش فرهنگ مطالعه اثرگذار باشد: ما که دانشنامه‌نویس هستیم، دانشنامه‌ها را حافظ فرهنگ ملی می‌دانیم و اصلا یکی از وظایف همه دایرةالمعارف‌ها نه‌فقط آن است که دانش‌های مختلف و مفاهیم گسترده را در میان مردم رواج می دهند، بلکه حافظ فرهنگ هم هستند و به ‌مثابه شناسنامه‌ای هستند برای فرهنگ مردم.

حالا که به اجبار در خانه هستیم، پیشنهادم این است بیشتر مطالعه کنیم و کاش مردمِ ما، راجع به فولکلور بخوانند. فرهنگ فولکلوریک سرزمین ما، دنیای وسیع، حامل بار فرهنگیِ بزرگی و یک دنیا اندیشه است و ما از طریق فولکلور به فرهنگ و هویت ملی و ساختار ارزشی یک ملت پی می‌بریم.

هفته کتاب در یک نگاه
۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشور در سال ۱۳۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.
همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و... با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.

براین اساس با مجموعه سیاستگذاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامه‌ها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید،‌ دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان، اصحاب نشر و چاپ و کتاب برگزار می‌شود.
امسال نیز همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا جمعه ۳۰ آبان‌ماه جاری در سراسر کشور برگزار شد. 

برچسب‌ها محمدکاظم موسوی بجنوردی هفته کتاب ایرنا کتاب پروندهٔ خبری هفته کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته کتاب ایرنا کتاب هفته کتاب ایرنا کتاب اخبار کنکور فرهنگ مطالعه کتاب خوانی هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۷۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ظهر پنج شنبه در دیدار با عادل مرتضایی شهردار میانه، شهرستان میانه را یکی از شهرستان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرده و افزود: شهرداری میانه همواره از پیشگامان و حامیان حوزه فرهنگ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌باشد.

بابایی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان میانه، برنامه ریزی برای احداث و راه اندازی کتابخانه مرکزی در شهرستان میانه با همکاری و مساعدت شهردار و مسئولین شهرستان میانه را از اولویت‌های کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد.

عادل مرتضایی شهردار میانه نیز در این در دیدار، فعالیت در حوزه فرهنگ علی الخصوص در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ارزشمند عنوان کرده و از زحمات کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی تقدیر و تشکر کرد.

مرتضایی آمادگی همه جانبه شهرداری میانه با کتابخانه های عمومی شهرستان در زمینه‌های انجام فعالیت‌های فرهنگی و تأمین جوایز مسابقات فرهنگی را اعلام کرد.

کد خبر 6088620

دیگر خبرها

  • تأکید ائمه جمعه اردبیل بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • امام جمعه اهواز به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید
  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها