Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:17:39 GMT

اُردک ماهی، تهدیدی برای اکوسیستم زریبار

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۷۷۵۴

اُردک ماهی، تهدیدی برای اکوسیستم زریبار

به گزارش ایرنا، اردک ماهی با نام علمی Eso Lucius  از ماهیان گوشتخواری است که می‌تواند تا ۱۸۵ سانتیمتر رشد کند و به وزنی معادل سی و پنج کیلو برسد، این گونه ماهی در مناطق تالابی و دریاچه‌ها، نهرها و رودخانه‌های بزرگ و کوچک دیده می‌شود و تاکنون تهدید عمده‌ای هم برای آن شناسایی نشده است.

در لیست سرخ IUCN کمترین نگرانی نسبت به این گونه اعلام شده که نیازی به حفاظت و مدیریت ندارد هر چند آماری از جمعیت این گونه در دسترس نیست ولی با توجه به تکثیر فراوان آن، در منابع مختلف علمی عنوان شده که تعداد بالایی از آنها در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها زیست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود سه سال پیش پای این گونه شکارچی و مهاجم به تالاب بین‌المللی زریبار باز شد و دو سالی می‌شود تکثیر آن افزایش یافته بطوریکه اکنون به گونه غالب در این تالاب تبدیل شده است.

اردک ماهی در راس هرم غذایی دریاچه‌ها قرار دارد علاوه بر اینکه موجب کاهش گونه‌ ماهی‌های بومی می‌شود، می‌تواند در زنجیره غذایی دیگر جانوران آبزی مشکل ایجاد کند و بتدریج منجر به کمبود غذا برای پرندگانی از راسته لک لکیان شامل حواصیل‌ها و لک لک‌ها شود.

با توجه به اینکه سال‌ها است زریبار و محدوده اطراف آن به محل استقرار و لانه سازی لک لک ها تبدیل شده فعالان زیست محیطی نگرانی زیادی در خصوص کاهش جمعیت این پرنده بدلیل وجود اردک ماهی در این تالاب دارند.

اردک ماهی از آسمان وارد زریبار شده است!؟

حرف و حدیث های زیادی در خصوص ورود گونه غیر بومی اردک ماهی به تالاب زریبار وجود دارد برخی‌ها می‌گویند این اقدام توسط یکی از ادارات شهرستان مریوان با همکاری یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور انجام شده و عده‌ای هم معتقدند رهاسازی این ماهی توسط ماهیگیران و به منظور نفع اقتصادی بیشتر صورت گرفته است.

هیچ ارگان و سازمانی مسوولیت رهاسازی اردک ماهی را در تالاب بین‌المللی زریبار قبول نمی‌کند و البته این اتفاق هم تازگی ندارد و جای خالی زیربار مسوولیت نرفتن کار انجام شده، همچنان وجود دارد.

برخی مدیران می‌گویند این اقدام شاید توسط مردم هم انجام شده باشد یعنی توپ را مثل بسیاری از مسائل دیگر به زمین مردم پرتاب می‌کنند.

رهاسازی اردک ماهی بدون مجوز محیط زیست در زریبار

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با تایید اینکه اردک ماهی، مهاجم و معضلی برای اکوسیستم زریبار است، گفت: بدون اخذ مجوز زیست محیطی این گونه ماهی در تالاب زریبار رها شده است.

شهاب محمدی اضافه کرد: گوشت اردک ماهی در بین ماهیان موجود از قیمت بالاتری برخوردار است و یکی از دلایل رهاسازی این گونه در تالاب زریبار می‌تواند منفعت اقتصادی برخی‌ها باشد.

وی افزود: درصددیم با برنامه‌ای عملی و با همکاری اساتید دانشگاه بهترین و موثرترین راه را برای حذف و کنترل این گونه غیربومی تهیه و در دریاچه اجرایی کنیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در گذشته گونه‌های آبزی بویژه ماهی بومی زیادی در تالاب زریبار وجود داشت، گفت: در حال حاضر گونه ماهی بومی در این تالاب باقی نمانده و طی این سال‌ها صید یا طعمه گونه‌های دیگر شده‌اند.

ابراهیم همت بلند با اشاره به اینکه وجود گونه های غیربومی در هر زیستگاهی اثر منفی دارند، تاکید کرد: اردک ماهی گونه غیر بومی است که از سه سال پیش در این تالاب رها شده است.

وی افزود: زمانی که گونه جدیدی وارد زیستگاهی می‌شود بدلیل تکمیل نشدن زنجیره غذایی و دشمن طبیعی امکان تکثیر بیش از حد طبیعی آن وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان حذف اردک ماهی در زیستگاه زریبار را اقدامی بسیار سخت دانست و اظهار داشت: این گونه بیشتر در قسمت‌های بیرونی و محدوده تالابی زریبار مشاهده می‌شود.

همت بلند یادآور شد: گوشت این گونه ماهی در بین مردم این شهرستان و گردشگران خارجی و داخلی طرفداران زیادی دارد و این مساله هم حذف آن را مشکل کرده است.

اکوسیستم تالاب  مکانی برای پرورش ماهی نیست

استاد دانشگاه کردستان و پژوهشگر حیات وحش هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زریبار تالاب بین المللی است و انجام هر اقدام و کاری در آن مستلزم کار کارشناسی و استفاده از نظرات اساتید و متخصصان این حوزه است.

نوید زمانی اضافه کرد: اکوسیستم تالاب به گونه‌ای است که نیاز به دخالت بشر ندارد و بهترین کمک و راه حفظ آن دخالت کمتر انسان‌ها است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تالاب زریبار زیستگاه بسیاری از پرندگان است، افزود: این تالاب اهمیت اکولوژی و اکوتوریسم فراوانی دارد بنابراین نباید از آن به عنوان حوضچه پرروش ماهی استفاده شود.

زمانی با اشاره به اینکه ورود گونه اردک ماهی به این تالاب به احتمال زیاد در زمان رهاسازی بچه ماهی‌ها اتفاق افتاده است، گفت: برخی از گونه های ماهی بدلایل متعددی از منابع آبی حذف و تعدادی از گونه‌ها هم تکثیر و ازدیاد فراوانی پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین ویژگی تالاب‌ها این است که نیازی به ورود نهاده‌ای ندارد و در مقابل هم خدمات زیادی همچون حفظ تنوع زیستی را ارائه می‌دهند.

این استاد محیط زیست دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه تالاب‌ها از بکرترین محیط‌های طبیعی اکوتوریسم است، یادآور شد: وقتی فعالیت اکوتوریسم در زریبار انجام شود زیستگاه اصلی هم دست نخورده باقی می‌ماند چرا که اکوتوریسم دوستدار محیط زیست است.

راهکار حذف اردک ماهی در زریبار

زمانی به راهکارهای حذف گونه‌های مهاجم اشاره کرد و اظهار داشت: روش‌های مختلفی برای حذف گونه‌های مهاجم که توسط انسان وارد اکوسیستمی می‌شود، وجود دارد که در هر منطقه‌ای متناسب با شرایط موجود در آن از این شیوه‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از روش‌های حذف گونه‌های مهاجم فیزیکی و برخی هم شیمیایی است، اضافه کرد: در روش شیمیایی، ماده‌ای به عنوان طعمه غذایی در مسیر تردد گونه جانوری مدنظر، قرار داده می‌شود.

این استاد محیط زیست دانشگاه کردستان افزود: استفاده از مواد شیمیایی برای حذف گونه‌های مهاجم آبزی امکانپذیر نیست و باید از روش فیزیکی در این رابطه بهره گرفته شود.

زمانی با اشاره به اینکه روش فیزیکی شامل تله های زنده‌گیر در خشکی و استفاده از صید و تور ماهیگیری در منابع آبی است، گفت: بهترین شیوه برای حذف گونه آبزی همچون اردک ماهی استفاده از شیوه صید و تور ماهیگیری است.

وی تاکید کرد: در صید با تور به منظور حذف گونه اردک ماهی صدمه‌ و آسیبی به دیگر گونه‌ها وارد نمی‌شود چرا که در صورت گرفتار شدن گونه‌های دیگر امکان آزادسازی و برگرداندن آنها وجود دارد.

این استاد محیط زیست دانشگاه کردستان یادآور شد: این کار در تالاب زریبار مستلزم صرف هزینه است چرا که در صورت حذف این گونه باید صید به صورت غیرتجاری انجام شود و برای اینکه عده‌ای متضرر نشوند باید دولت از کسانی که اقدام به این صید می‌کنند، ماهی خریداری کند.

اردک ماهی حیات لک‌لک‌های زریبار را به خطر انداخته است

عضو هیات مدیره انجمن سبز چیا و مسوول کمیته پرنده نگری این انجمن و یکی از افرادی که طی چند سال اخیر بر روی گونه اردک ماهی در تالاب زریبار تحقیق کرده است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: براساس پژوهش انجام شده رهاسازی اردک ماهی در منابع آبی غیر زیستگاهش تاثیر منفی بدنبال داشته است.

ناصح حسینی با اشاره به اینکه ۲۵۵ گونه پرنده در تالاب زریبار مشاهده شده است، افزود: تالاب زریبار کلکسیون بزرگ و ارزشمندی از گونه‌های مختلف پرنده، پستاندار و خزنده است.

وی اضافه کرد: اگر قرار است گونه غیربومی به آن وارد شود این کار باید به صورت کارشناسی و با بهره‌مندی از دیدگاه فعالان و اساتید حوزه محیط زیست در استان انجام شود.

این عضو هیات مدیره انجمن سبز چیا با اشاره به اینکه وجود اردک ماهی اکوسیستم زریبار را تغییر می‌دهد، یادآور شد: حدود ۱۰ ماه است در خصوص این گونه ماهی با دانشگاه کردستان مشغول بکار هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه اردک ماهی گونه‌ای گوشتخوار است، افزود: در زریبار خزندگان و دوزیستان زیادی وجود دارد که غذای پرندگانی همچون لک لک ها هستند که این پرنده بومی، برندی برای مریوان است.

وی با اشاره به اینکه طی میلیون ها سال گونه‌های مختلف جانوری در اکوسیستمی به تعادل می‌رسند و سفره غذایی را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: با وجود اردک ماهی منبع تغذیه لک لک ها هم در حال کاهش است و این خطری بزرگ برای ادامه حیاط این پرنده در زریبار است.

معضل بزرگتری در راه است

سه، چهار سال پیش در زریبار صدای قورباغه‌ها از هر طرفی شنیده می‌شد ولی دو سالیست کمتر کسی صدای این گونه جانوری را شنیده چرا که یکی از منابع غذایی اردک ماهی است لذا جمعیت آنها بسیار کاهش پیدا کرده است.

حسینی حذف اردک ماهی در زریبار را غیرممکن دانست و گفت: اگر همینطور پیش برود طی سنوات آینده اردک ماهی به یکی از گونه‌های غالب در آب‌های استان کردستان تبدیل می‌شود و آنگاه معضل بزرگتری پیش می‌آید.

وی یادآور شد: ۵۰ گونه ماهی بومی در استان داریم بنابراین نه تنها اکوسیستم زریبار بلکه همه منابع آبی، چشمه‌ها و رودخانه‌های استان در معرض خطر هستند.

این عضو هیات مدیره انجمن سبز چیا افزود: زمانی که آب زریبار سرریز می‌کند و به چشمه‌ها و رودهای مسیر وارد می‌شود و امکان دارد این گونه ماهی از این طریق به دیگر منابع آبی وارد شود.

رهاسازی بچه ماهی با نظارت دامپزشکی و محیط زیست انجام می‌شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی کردستان هم با اعلام اینکه شیلات در رهاسازی اردک ماهی در زریبار هیچ نقشی ندارد، اظهار داشت: رهاسازی بچه ماهی در هر دریاچه و منبع آب غیر شرب استان با مطالعه و بهره‌گیری از توان شرکت‌های مشاوره انجام می‌شود.

حمید حسین‌پور اضافه کرد: شرکت مهندسین مشاور آساراب که از شرکت‌های توانمند حوزه آب در کشور است در زمینه رهاسازی بچه ماهی در زریبار مریوان فعال است بنابراین گونه‌هایی که هیچگونه ضرری نداشته باشد در این دریاچه رهاسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال های ۷۳ و ۸۳ مطالعاتی در خصوص زریبار انجام شد، افزود: طی این سال‌ها براساس مطالعه گونه‌های کپور ماهی مناسب در زریبار رها سازی شده که این کار با هماهنگی و مجوز و  نظارت مداوم دامپزشکی و محیط زیست انجام گرفته است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: بچه ماهی‌هایی که در منابع آبی رها سازی می‌شوند از مرکز تکثیر و پرورش ماهی در گیلان خریداری می‌شود که این مرکز هم تحت نظارت دامپزشکی و شیلات فعالیت می‌کند.

حسن‌پور یادآور شد: از طرف امور شیلات و تعاونی صیادان استان اعلام می‌کنم به هیچ وجه در  رهاسازی بچه اردک ماهی در تالاب بین‌المللی زریبار مریوان نقشی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه وجود ماهی بومی در زریبار سال‌ها است که حذف شده است، گفت: سال ۷۳ که مطالعات ارزیابی در زریبار انجام شد ماهی بومی وجود داشت و ۱۰ سال بعد که انجام این مطالعات تکرار کردید تنها دو گونه باقی مانده بود و مابقی حذف شده بودند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی کردستان یکی از دلایل اتفاق مذکور را ایجاد سد در محدوده تالاب زریبار توسط شرکت آب منطقه ای استان اعلام و تاکید کرد: بیشتر گونه‌های ماهی در جاهای سنگلاخی تخم ریزی می‌کنند بنابراین وقتی چنین مکانی از آنها گرفته شود بتدریج از بین می‌روند.

حسن‌پور با اشاره به وجود یک تعاونی صید و صیادی در زریبار مریوان افزود: به این تعاونی مجوز داده شده تا جایی که می‌توانند اقدام به صید اردک ماهی کنند تا جمعیت آنها تا حدودی کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: دوره‌های آموزشی برای اعضای تعاونی صیادی برگزار می‌شود لذا در جریان مضر بودن گونه اردک ماهی هستند و نه این تعاونی و نه شیلات کاری که به ضرر محیط زیست و اکوسیستم دریاچه و حتی بچه ماهی‌های رها شده در زریبار باشد، انجام نمی‌دهد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی کردستان با اعلام اینکه ۲۷ آبان گذشته ۳۳۰ هزار قطعه بچه ماهی در زریبار رهاسازی شد، گفت: در رهاسازی بچه ماهی از گونه‌هایی استفاده می‌شود که تثبیت کننده آب هستند و منافع زیادی هم برای محیط زیست دارند.

حال که شرایط برای زیست بسیاری از جانوران در این تالاب بین‌المللی به خطر افتاده هیچ کسی دنبال پیدا کردن مقصر نیست، کاری است که انجام شده لذا همه افراد و ادارات اعم از بخش دولتی و انجمن‌های مردمی و اقشار مختلف وظیفه دارند برای بهبود این شرایط همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته اساتید دانشگاه روش و راهکار علمی برای حذف گونه‌های بومی چه در مناطق خشک و چه آبی وجود دارد، بنابراین انتظار می‌رود از این شیوه‌ها به منظور حفاظت بیشتر از سرمایه‌های غنی همچون حیات وحش زریبار استفاده کرد و برای آن اعتبار و بودجه لازم اختصاص داد تا مدیون آیندگان نشویم.

برچسب‌ها دریاچه زریوار اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان پرنده شکاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریاچه زریوار اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان پرنده شکاری دریاچه زریوار اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان پرنده شکاری اخبار کنکور حذف گونه های مهاجم رهاسازی اردک ماهی تالاب بین المللی رهاسازی بچه ماهی دانشگاه کردستان تالاب زریبار حفاظت محیط زیست گونه اردک ماهی ماهی در زریبار گونه ماهی برای حذف گونه اردک ماهی گونه ها انجام شده ماهی بومی منابع آبی یادآور شد انجام شد گونه غیر لک لک ها ماهی ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۷۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود

مدیریت صحیح پسماند می‌توتند تهدید انبوه زباله‌ها را به فرصتی جهت ثروت‌آفرینی تبدیل کند اما متاسفانه در چهارمحال‌ و بختیاری نبود مدیریت صحیح پسماند به سمت یک چالش و تهدید برای محیط زیست در حال حرکت است.

⁴به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، امروزه زباله‌ها را می‌توان به معدن‌های طلا تشبیه کرد که بازیافت آن‌ها را به پول تبدیل می‌کند، اگرچه این فرایند، فرایند بسیار سختی است؛ اما نباید به سادگی از کنار ارزش آن عبور کرد. از زباله‌ها به عنوان روش‌هایی عالی برای درآمدزایی یاد می‌شود که پتانسیل بالایی در چرخه اقتصادی کشور دارند.

در حال حاضر از صنعت بازیافت به عنوان صنعتی پول‌ساز یاد می‌شود که موجب شده است تا شهرهای پیشرفته این فرصت را غنیمت بشمارد و از آن بهره‌های بسیار زیادی ببرند.

شهرهای پیشرفته تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده کرده و زباله‌ها و ضایعات دور ریختی را بازیافت کنند و با بازیافت این زباله‌ها شرایطی فراهم کنند تا آنها را مجدداً مورد استفاده قرار دهند.

اما همین معدن طلا اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند باعث تخریب زیستگاه‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش کیفیت هوا و آلوده شدن خاک و آب شود و می‌توان گفت محیط زیست قربانی خاموش زباله‌ها است.

احداث کارخانه زباله که در جهت کاهش حجم دفن زباله بسیار مؤثر است، یکی از راهکارهای مناسب مدیریت پسماند است، مجوز احداث کارخانه بازیافت زباله در شهرکرد در حدود یک دهه قبل به بخش خصوصی واگذار شد، اما متأسفانه این سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خودت عمل کند و در حال حاضر تمام زباله‌های چهارمحال و بختیاری دفن می‌شود و در بسیاری از مناطق بوی زباله‌ها بسیار آزاردهنده شده است.

طرح جامع پسماند گره کور شهر شهرکرد

محمد حسین واحدیان شهردار شهرکرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این‌که از مهم‌ترین رسالت وظایف شهرداری‌ها بحث مدیریت پسماندهای شهری است، اظهار می‌کند: عمده تناژ زباله‌ها از نوع خانگی است و درگیری شهرداری‌ها بیشتر بر سر پسماندهای خانگی است، در شهرکرد بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن زباله خانگی به صورت روزانه تولید می‌شود و این مقدار به اقتضای نیاز مصرف مردم در فصول سال تغییر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: برای این میزان تناژ تولیدی زباله باید برنامه‌ریزی دقیقی توسط مدیریت شهری صورت پذیرد و اولین گامی که شهرداری باید انجام دهد تدوین طرح جامع پسماند است که در سال ۱۳۸۶ گام‌های در جهت اجرای آن برداشته و اتفاقات اولیه نیز انجام شد اما متأسفانه وسط کار رها شده است.

شهردار شهرکرد اضافه می‌کند: شهری که طرح جامع پسماند داشته باشد اولاً یک خط راهی برایش وجود دارد دوماً جامع‌نگر و کلی‌نگر است، نه تنها شهر را در نظر می‌گیرد بلکه شهرهای اطراف مجموعه‌ای شهرکرد را در نظر می‌گیرد.

واحدیان تاکید می‌کند: یکی از چالش‌های حوزه پسماند این است که باید توجیه اقتصادی داشته باشد و یکی از بخش‌های که در توجیه اقتصادی تأثیرگذاری بالایی دارد، تناژ زباله است یعنی زمانی که شما تناژ را افزایش می‌دهید توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار یا برای بخش خصوصی که آن را انجام می‌دهد، وجود دارد.

وی می‌افزاید: چند سالی است که وزارت کشور هر استان را به پهنه‌ها و مناطقی تقسیم کرده است و اعلام شده که در حوزه پسماند منطقه‌ای نگاه شود و اگر طرح جامعی نوشته می‌شود، منطقه‌ای باشد، این موضوع تا حدی می‌تواند بحث تناژ و سرمایه‌گذاری را حل کند.

شهردار شهرکرد می‌گوید: چهارمحال‌وبختیاری در حوزه مدیریت پسماند به شش پهنه تقسیم بندی شده که یکی از پهنه‌ها شهرستان شهرکرد است، شهرکرد به عنوان مرکز استان و با توجه به این‌که بیشترین تناژ زباله در این شهر وجود داشت، شهرداری شهرکرد متولی تدوین طرح جامع پسماند شهرستان شهرکرد شد.

واحدیان با بیان این‌که مشکل اصلی شهرداری شهرکرد در بحث مدیریت پسماند این بوده که طرح جامعی در این خصوص وجود نداشته است ادامه می‌دهد: با تدوین طرح جامع پسماند شهرستان شهرکرد بلاتکلیفی شهرهای کوچک و بزرگ، دهیاری‌ها و شهرداری در حوزه پسماند حل خواهد شد، در طرح جامع پسماند سیاست تفکیک از مبدا، کارخانه بازیافت و ساماندهی محل دفن زباله دیده شد و باید برای هر کدام از این بخش‌ها یک طرح تفصیلی نوشته شود.

وی با اشاره به محل دفن زباله در شهرکرد تصریح می‌کند: در حال حاضر سعی شده است محل دفن زباله با نظارتی که اداره کل محیط زیست در حال انجام آن است بر اساس اصول محیط زیستی، بهداشتی و هم مبناهای طرح جامع پسماند جانمایی دفن زباله باشد.

شهردار شهرکرد با بیان اینکه دفن زباله راهکار مناسبی برای مدیریت پسماند نیست، می‌افزاید: با شرایط فعلی اداره کل محیط زیست از محل دفن و شیوه دفع رضایت دارد ولی دغدغه این سازمان راه‌اندازی کارخانه بازیافت است که بشود این میزان دفن زباله را کاهش دهد.

واحدیان با بیان اینکه با راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد تناژی دفن زباله به مراتب کمتر خواهد بود می‌افزاید: کارخانه بازیافت شهرکرد با فضای ۱۰ هکتاری در محل دفن زباله به‌صورت ناقص به دلیل شکل قرارداد با کارفرما و مشخص نبودن مجری رها شده است و در هر برهه‌ای یا به دلیل عملکرد بخش خصوصی و یا تعامل نداشتن شهرداری دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد، اظهار می‌کند: شهرداری قصد دارد با خرید دستگاه‌های موجود و واگذاری زمین از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت به شهرداری و با نگاهی به طرح جامع پسماند کارخانه بازیافت را راه‌اندازی کند.

شهردار شهرکرد می‌گوید: به صورت منطقی ۱۰ الی ۱۵ درصد از تناژ زباله‌ها بازیافت می‌شود ولی تاکنون هیچ شهری نتوانسته به این مقدار برسد و تقریباً هفت تا هشت درصد محتمل‌تر است و برای داشتن صرفه اقتصادی حداقل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن زباله باید وجود داشته باشد که تناژ زباله شهرستان شهرکرد می‌تواند به این رقم برسد.

اشتغال ۱۰۰ نفر با راه‌اندازی کارخانه بازیافت

واحدیان تاکید می‌کند: با راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد به طور مستقیم در محل کارخانه ۲۵ نفر و به صورت غیر مستقیم ۱۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا اضافه می‌کند: تفکیک زباله از مبدا بهترین راه‌حل مدیریت پسماند است و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها همچون هزینه جمع‌آوری، حمل و دفن و زباله بسیار مؤثر باشد و باعث کاهش زباله گردی‌ها در سطح شهر شود.

شهردار شهرکرد با اشاره به راه‌اندازی کارخانه بازیافت، تاکید می‌کند: سعی شده از نیمه دوم سال آینده یک پیمانکار توانا که بتواند بحث تفکیک زباله از مبدا و کارخانه را مدیریت کند به کار گرفته شود.

واحدیان می‌گوید: در بلندمدت برنامه‌ریزی شده است که کارت شهروندی راه‌اندازی شود و در بحث تفکیک زباله به‌کارگیری شود.



تفکیک زباله بهترین راهکار جهت مدیریت پسماند

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه وظیفه سازمان محیط زیست در حوزه پسماند نظارتی است، اظهار می‌کند: قانون مدیریت پسماند و آئیننامه مشخص کرده است که متولی تولید پسماند، هر بخش مسئول مدیریت آن پسماند نیز خواهد بود. مثلاً در حوزه محدوده روستاها و شهرها، دهیاری‌ها و شهرداری‌، در حوزه بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی مسئول خنثی‌سازی و بی‌خطرسازی پسماند هستند.

وی با بیان اینکه دفن ناصحیح پسماند باعث آلودگی آب، خاک و حتی هوا می‌شود، می‌افزاید: دفن سنتی پسماند شهری و روستایی که منطقی و کارشناسی هم نیست، یکی از چالش‌های استان در این حوزه است.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری، ادامه می‌دهد: سازمان حفاظت محیط زیست با این شکل مدیریت پسماند که در استان در حال انجام است، موافق نیست و طبیعی است که از همه ابزارهای قانونی که در اختیار است، برای تغییر شکل نحوه مدیریت پسماند در استفاده خواهد شد.

یوسف‌پور بیان می‌کند: اصلی‌ترین و بهترین راهکار که منافع اقتصادی هم برای مردم، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها دارد، تفکیک از مبدا زباله‌های شهری و روستایی است در همین راستا طرح مدیریت اجتماعی پسماند پیشنهاد شده است و قرار است این طرح در ۱۰ روستا و پنج شهر استان به صورت آزمایشی صورت گیرد.

وی تصریح می‌کند: در صورت اجرایی شدن طرح تفکیک زباله از مبدا در پایان کمتر از ۲۰ درصد زباله‌ها نیازمند دفن هستند و ۸۰ درصد قابلیت بازیافت، درآمدزایی و اقتصادی شدن دارد.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید: در خیلی از کلان‌شهرها بر سر سطل زباله دعوا وجود دارد و می‌توان از این طلای کثیف درآمدزایی میلیاردی به دست آورد، اما نیازمند یک کار اصولی است.

یوسف‌پور بیان می‌کند: موضوع تفکیک زباله از مبدا یک تکلیف قانونی بر دوش شهرداری‌ها بوده که باید سال ۹۳-۹۲ به نتیجه می‌رسید اما متأسفانه این قانون معطل مانده و دستگاه‌های نظارتی در این خصوص باید ورود پیدا کنند.

به گزارش ایمنا، چهارمحال‌وبختیاری سرچشمه دو رود مهم کشور و دارای طبیعت بکر و هوای سالم است که در صورت ادامه روند دفن زباله به صورت سنتی ممکن است، منابع آبی، طبیعت بکر و هوای سالم استان در معرض خطر قرار گیرد.

کد خبر 746387

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین، تهدیدی برای یهودیان نیست
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • خرس بی‌رحم جوجه‌های اردک را در باغ‌وحش کشت + فیلم
  • (ویدئو) خرس بی‌رحم جوجه‌های اردک را در باغ‌وحش کشت
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود