Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوم آذرماه، سالروز درگذشت دکتر «حسن تائب» یکی از پزشکان شهیری است که با نوشتن کتاب «بیمارستان های رشت از مشروطه تا ۱۳۵۷»، کمک شایانی به تاریخچه پزشکی در رشت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، دکتر «سیدحسن تائب» در زمستان ۱۳۰۳ خورشیدی در فومن متولد شد. پدرش «حاج سید محمد تائب» یکی از بزرگترین معلمان سده اخیر گیلان بود که در فومن به تدریس اشتغال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حسن تائب تحصیلات ابتدایی را در دبستان عسجدی و فارابی و دوران متوسطه را در دبیرستان شاهپور رشت گذراند. پس از دریافت دیپلم طبیعی، در سال ۱۳۲۳ در کنکور پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته و شش سال بعد فارغ التحصیل شد.

 

وی پس از گذراندن دوره سربازی در سردشت آذربایجان غربی، در سال ۱۳۳۱ به استخدام بهداری رشت درآمد و مامور به خدمت در بیمارستان پورسینا شد. در آن بیمارستان مشاغلی چون پزشک شیرخوارگاه، پزشک بخش عفونی، پزشک درمانگاه اطفال، پزشک و ریاست بخش داخلی را برعهده داشت و در سال ۱۳۵۵ بازنشسته شد.

 

از ابتدای طبابت عضو جامعه پزشکی ایران بود و در سال ۱۳۴۵ با افتتاح «انجمن کلینیسین‌های ایران» به این انجمن پیوست. از سال ۱۳۴۹ با تشکیل سازمان نظام پزشکی، به عضویت آن درآمد و از آن سال تا انحلال نظام پزشکی در سال ۱۳۶۵ عضو هیئت مدیره و نایب رییس نظام پزشکی رشت بود.

 

یکی از مهمترین آثار پژوهشی دکتر تائب، کتاب«تاریخچه بیمارستان‌های رشت از مشروطه تا ۱۳۵۷» است که نه تنها در حوزه پزشکی بلکه در حوزه تاریخی و شناخت هویت‌های شهری، منبع غنی است. این کتاب که در ۱۳فصل تنظیم شده، رنج مردان و زنانی را در طول تاریخ به تصویر کشیده است که از ملالت‌ها نهراسیده و برای ارتقای سلامت جامعه تلاش کردند.

 

نویسنده نخست اشاراتی دارد به دوره حاکمیت و تسلط مطلق حکیم باشی‌ها که با درمان‌های تجربی و سنتی و با وجود نقص‌ها و گاها سوء استفاده از عقاید مذهبی مردم، باز هم احترام و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم داشتند.

 

تائب ضمن بیان آغاز دوره تحول که منجر به تقابل حکیم باشی‌ها با پزشکان نوین می‌شود، اشاره دارد که فکر تاسیس نخستین بیمارستان در رشت، پس از اعدام دکتر حشمت از مبارزان نهضت جنگل در باغ محتشم ایجاد شد ولی به نتیجه عملی نرسید. ولی بعدها «مریض‌خانه خیریه جنگل» تاسیس می‌شود. پس از آن، «بیمارستان سید علی آقا» در خانه دو طبقه وراث «حاج میرحسین خان» و با کمک‌های خیرین تاسیس می‌شود.

 

وی همچنین تاریخچه‌ای از چگونگی تاسیس بیمارستان ملی در خیابان بیستون، تشکیلات پزشکی در جنبش جنگل، بیمارستان فریم(آمریکایی) و نام و تصاویری از کادر پزشکی این بیمارستان را منتشر کرده است. جالب‌ترین بخش کتاب، تاریخچه تاسیس بیمارستان پورسینای رشت، به‌عنوان قدیمی ترین بیمارستان موجود در رشت به سال ۱۳۰۱ خورشیدی است که از عواید حاصل از فروش بلیت تئاتر انجمن‌های فرهنگی، گروهی از پیشگامان نهضت جنگل و خیرین، سنگ بنای آن گذاشته شد.

 

دکتر تائب از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۵۵ پزشک این بیمارستان بود. روزی که بخش داخلی بیمارستان پورسینا دچار حریق می‌شود، تائب به فکر تحقیق درباره این بیمارستان می‌افتد. وی در مقدمه معرفی بیمارستان پورسینا می‌نویسد:«روزی که بخش داخلی بیمارستان- همان بخشی که ۲۴سال از بهترین ایام زندگی مرا بلعیده بود- طعمه حریق شد و بعدها در کمتر از ساعتی با چنگال ‌ای بزرگ بیل مکانیکی با خاک یکسان گشت. این انهدام با کهنسالی من همزمان بود.... تازه به فکر بازسازی آن- که به‌نوعی بازسازی جوانی‌های من بود- افتادم. ولی متاسفانه خیلی دیر شده بود، زیرا متولیان نخستین همه در جوار حق آرمیده بودند و باقی ماندگان نیز اطلاعات کاملی نداشتند. سوابق و پرونده های بیمارستان نیز بخشی طعمه موریانه‌ها شده بود و لاشه‌های باقی مانده را نیز به آتش سپرده بودند. به هرحال تجسس و کوشش را آغاز کردم، از آنچه خود می‌دانستم و آنچه از دیگر مطلعین کسب کردم و حاصل آن مجموعه ای است که پیش روی شماست.»

 

در این کتاب همچنین، اسنادی از تاسیس بیمارستان شوروی در رشت که دیگر اثری از آن نیست، تاسیس زایشگاه رشت، پزشکان و کادر پزشکی آن، بیمارستان‌های زهروی، توتونکاران، آسایشگاه معلولین، کوروش و بیمارستان‌های کودکان ارایه شده است.

 

آخرین فصل کتاب نیز معرفی بیمارستان‌های خصوصی است. از نکات جالب توجه این کتاب، تصاویر کادر پزشکی بیمارستان‌های نام برده و ساختمان‌های قدیمی آن است. چاپ نخست، کتاب «بیمارستان های رشت از مشروطه تا ۱۳۵۷» در سال ۱۳۸۴ و در ۲ هزار و ۲۰۰شمارگان توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شد. دکتر حسن تائب، دوم آذرماه سال ۱۳۹۲ به سرای باقی شتافت.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۸۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت یک پزشک زن بیمارستان شریعتی/ مرگ یا خودکشی؟

رئیس بیمارستان شریعتی درگشت یک پزشک این مرکز را تسلیت گفت.   به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته (۶ اردیبهشت) رئیس بیمارستان شریعتی تهران درگذشت متخصص این بیمارستان را تسلیت گفت.   احمدرضا جمشیدی در پیامی نوشت: «خبر اندوه بار درگذشت دکتر سمیرا آل سعیدی دانشیار روماتولوژی و عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران موجب تأثر و تألم جامعه دانشگاهی گردید. دکتر آل سعیدی جزو نوابغ و افتخارات دانشگاه بود و از دست دادن ایشان غم بزرگی را بر پیکر دانشگاه و بیمارستان به جای گذاشت و یاد ایشان برای همیشه برقلب و ذهن ما نقش خواهد بست.»   بعد از خبر درگذشت دکتر سمیرا آل سعیدی، امروز ۷ اردیبهشت، مهدی عبدوس، پزشک، در شبکه اجتماعی ایکس پرده از خبری تلخ برداشت،   او در توئیتی نوشت: «خانم دکتر سمیرا آل سعیدی فوق تخصص روماتولوژی از میان ما رفت ایشان روز قبل پلن دارویی ‎خودکشی خود را با رزیدنت‌ها مطرح کرده، آنها موضوع را جدی نگرفته و سر به سر ایشان هم می‌گذارند ، مرحوم به گواهی همکاران، خوش اخلاق، فعال و با وجدان کاری بوده از ایشان یک فرزند به یادگار مانده است. شاید در لحظات آخر زندگی گفته من زنی هستم که دنیا را روی انگشتان خود می‌چرخانم اما از پس دلتنگی‌هایم بر نمی‌آیم. پزشکان بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض تنش و استرس‌های فراوان کاری هستند آنها سرمایه کشور هستند احترام را حفظ کنید تنهای‌شان نگذارید.»   به گزارش خبرآنلاین، سال‌ها است که نظام بهداشت و سلامت با مسئله خودکشی پزشکان، پرستاران و رزیدنت‌ها مواجه است، موضوعی که هر بار با انتشار خبر یک خودکشی دیگر به صدر اخبار برمی‌گردد.   سمیرا آل سعیدی، دانشیار روماتولوژی کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • مرگ تلخ پزشک زن؛ او پلن خودکشی‌اش را گفت اما مسخره شد!
  • خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی؛ مرگ یا خودکشی؟
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟ / جزئیات درگذشت یک پزشک زنِ متخصص روماتولوژی
  • درگذشت یک پزشک زن بیمارستان شریعتی/ مرگ یا خودکشی؟