Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@03:10:01 GMT

وام اجاره داده شد، اما چه دیر!

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۹۱۹۰

آفتاب‌‌نیوز :

از ۳۵۵ هزار نفری که واجد دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن شناخته شدند تا کنون ۲۸۰ هزار نفر مدارک خود را در سامانه بارگذاری و به بانک معرفی شده اند. گذشته از اینکه هنوز ۷۵ هزار نفر در صف دریافت وام به سر می برند، پرداخت این تسهیلات آنقدر کند پیش رفت که برای بسیاری از خانوارهای اجاره نشین حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را داشت؛ چرا که فصل جابه جایی به پایان رسیده و احتمالا این تسهیلات هم مثل بسیاری وامهای بانکی دیگر برای هدف مورد نظر مصرف نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند پرداخت تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان کمک ودیعه اجاره مسکن که در ستاد ملی مقابله با کرونا برای کمک به مستاجران به تصویب رسید از روز یکم شهریور ماه در حدود ۱۳ هزار شعبه بانک سراسر کشور آغاز شد اما آنقدر روند آشنایی کارکنان بانک با کارتابل وزارت راه و شهرسازی طول کشید که با گذشت سه ماه از آغاز این فرآیند هنوز بسیاری از مستاجران موفق به دریافت تسهیلات و حتی بارگذاری مدارک خود نشده اند.

البته ظاهرا سرعت پرداخت وام اجاره افزایش یافته است. طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی ارایه کرده تا پایان آبان ماه ۲۸۰ هزار نفر اطلاعات خود را در سامانه اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir بارگذاری کرده اند ولی آمار تعداد افرادی که موفق به دریافت تسهیلات شده اند ارایه نشده است. از سوی دیگر تعداد متقاضیان اولیه ۲.۲ میلیون نفر بودند که پس از بررسی فقط ۳۵۵ هزار نفرشان شرایط دریافت تسهیلات را داشتند. این در حالی است که طبق برآوردها ۷.۲ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. آمار گویای آن است که خانوارهای اجاره نشین یا از دریافت این وام خودداری کرده یا به دلیل محدود بودن دایره افراد واجد شرایط، مشمول دریافت آن نشده اند.

گروهی از مستاجران در اولویت پرداخت کمک ودیعه مسکن هستند که شامل افراد تازه ازدواج کرده، کسانی که سه فرزند و بیشتر دارند، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی می‌شوند. علاوه براین، مستاجران حتماً باید اجاره نامه دارای کدرهگیری و شرایط وام ساماندهی را هم داشته باشند یعنی وام یا امکانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشند و صاحب ملک نباشند و از سال ۸۴ هیچگونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند. ضمن این که باید سرپرست خانوار باشند و شهری را که تقاضا می‌کنند در آن ۵ سال سابقه سکونت داشته باشند و همه این مولفه‌ها باید مستند و در سایت قابل بارگذاری باشند.

تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، از اوایل مردادماه در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وام اجاره رهن و اجاره دریافت تسهیلات کمک ودیعه هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا در نشست با بانک‌ها پیرامون پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گفت: حدود ۵ هزار و ۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک‌های عامل معرفی شدند که انتظار می‌رود بانک‌ها پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به این تعداد واحد را تسریع کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود میانگین پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحد‌های روستایی در سطح کشور ۵۵ درصد بوده، اما در استان ۶۲ درصد است که نشان دهنده همکاری خوب و مطلوب شبکه بانکی در این حوزه است. روستا بر کوتاه شدن زمان پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به متقاضیان تاکید کرد و گفت: بانک ها موظفند زمان طولانی پرداخت تسهیلات مسکن را ، کاهش کنند. وی به نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان تاکید کرد و گفت: تسهیلات اگر در جای درست خود هزینه شود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین می‌رود. به گفته معاون استاندار در جلسات کارگروه امور زیربنایی طرح‌های گردشگری مصوب می‌شوند و اعتبار دریافت می‌کنند، اما این اعتبارات در جای درست خود هزینه نشدند که حوزه مسکن نباید اینگونه باشد.  روستا با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحد‌های خسارت دیده در زلزله سال ۱۳۹۹ شهر سی سخت گفت: از مجموعه یک هزار و ۴۰۰ واحدی که در زلزله دچار خسارت شد ۲۷۰ واحد نیمه تمام مانده است که در حال پیگیری اختصاص اعتبار به این واحد‌ها هستیم. مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۳ درصد واحد‌های مسکن روستایی مقاوم سازی شدند و در صورتی که تسهیلات بانکی پرداخت شود به ۷۲ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • رتبه اول خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات اشتغال در کشور
  • مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند
  • احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • پرداخت بیش از ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به نیازمندان البرزی
  • بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند
  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • جذب ۱۰۰۰ میلیارد از تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان
  • وام اشتغال‌زایی، به نام فقرا به کام اغنیا
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد