Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی از ۲۰ آبان متوقف شد که به نظر می‌رسد این بار ایروان و باکو به طور جدی در مسیر توقف جنگ گام برمی‌دارند و در این میان کشورهای همسایه از جمله ایران و روسیه نیز خواستار ایجاد ثبات پایدار و تمام عیار در قره باغ و پایان دادن به هرگونه درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزرای خارجه و دفاع روسیه دیروز (شنبه) در حالی به ارمنستان سفر کرده و با مقامات ارمنی دیدار کردند که به نظر می‌رسد مسکو مصمم به عدم از سرگیری درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

هیات بلندپایه‌ای از روسیه متشکل از چند وزیر این کشور از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی شایگو» وزیر دفاع این کشور دیروز با «نیکول پاشینیان» دیدار کرد که محور اصلی مذاکرات دو طرف را مناقشه قره باغ و همکاریهای دوجانبه روسیه و ارمنستان اعلام شد.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، بر عزم مسکو برای توسعه روابط و مشارکت راهبردی با ایروان به عنوان متحد استراتژیک این کشور تاکید کرد.

شایگو وزیر دفاع روسیه نیز که در قالب هیات بلندپایه دولت این کشور به دستور «ولادیمیر پوتین» به ایروان سفر کرده، با پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان دیدار کرد و مساله قره باغ و توسعه همکاریها و روابط روسیه و ارمنستان محور مذاکرات دو طرف را تشکیل می‌داد.

دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان در این رابطه گزارش داد که پاشینیان در ابتدای این دیدار «واقارشاک هاروتیونیان» وزیر دفاع جدید این کشور را به وی معرفی کرد که دیروز  به جای «داویت تونویان» در این مقام منصوب شده است.

به نظر می‌رسد روسیه در این میان تلاش می‌کند با جلب رضایت دو طرف درگیر در مناقشه قره باغ، آنها را به کنار گذاشتن همیشگی ابزارهای نظامی و تمرکز قاطع بر گزینه‌های دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها تشویق کند.

قطعا در این شرایط  دور شدن از هرگونه درگیری و گام برداشتن در مسیر مذاکره و ابزارهای صلح‌آمیز به نفع همه طرفین در منطقه خواهد بود.

در این میان اعتراض‌هایی در ارمنستان نسبت به توافق جدید آتش‌بس وجود داشته است.

به دنبال اعتراض‌ها در ارمنستان نسبت به توافق دولت این کشور با باکو در مورد قره باغ، معترضان خواستار استعفای پاشنیان شدند، اما وی بر تداوم حضورش در قدرت تاکید کرده و عنوان داشته قصدی برای کناره‌گیری از این سمت را ندارد. نخست‌وزیر ارمنستان اخیرا در مورد درخواست برخی در ارمنستان برای کناره‌گیری از قدرت به دنبال توافق اخیر با جمهوری آذربایجان در مورد قره‌باغ، خاطر نشان کرد: تضمین ثبات و امنیت در داخل جامعه از جمله دستور کار من است. مساله دیگری در برنامه کاری من وجود ندارد.

پاشینیان تاکید کرد که امضای توافقنامه جدید با جمهوری آذربایجان به نفع ارمنستان بوده است.

 در این میان تارنمای مسکو «تایمز» گزارش داد که نخست‌وزیر ارمنستان دیروز خواستار همکاری‌های نظامی گسترده‌تر با روسیه شد.

شایگو وزیر دفاع روسیه نیز در دیدار با پاشینیان اعلام کرد که هدف اصلی مسکو جلوگیری از درگیری و خونریزی‌ها است. در این میان لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که سفر مقامات روس به ایروان نشانه‌هایی در زمینه حمایت روسیه از مقامات ارمنستان است.

شایگو  همچنین دیروز در سفر یک روزه به باکو با "الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان دیدار کرد .خبرگزاری رسمی " آذرتاج " گزارش داد که علی اف در این دیدار با اشاره به این که اجرای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان درباره خاتمه جنگ و آتش‌بس در قره باغ بررسی می‌شود ، گفت: به نظر ما مفاد این بیانیه با موفقیت اجرا می‌شود که آمادگی جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای پایان دادن به مناقشه چند ساله و رسیدن به مرحله حل سیاسی را نشان می‌دهد .

روسیه هفته گذشته در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واحدهای صلحبان به قره باغ اعزام کرد و قرار است در مجموع یکهزار و ۶۰۰ نیروی نظامی روس در این منطقه مستقر شوند. به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر (۲۰ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین» رسید.

برچسب‌ها مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان پروندهٔ خبری قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان اخبار کنکور ارمنستان و جمهوری آذربایجان نخست وزیر ارمنستان مناقشه قره روسیه نیز وزیر دفاع قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»