Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس کارشناسان و صاحبنظران، آسیب‌های اجتماعی را علت و معلولی چند وجهی می‌دانند؛ اعتیاد، طلاق، خودکشی و ... هر کدام در جایگاه خود، معلول عواملی مختلف و در عین حال، علتی برای دیگر مسائل در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... می‌دانند.

از طرفی کارشناسان معتقد هستند که میزان بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی که گروه زیادی از رفتارها در جوامع انسانی را شامل می‌شود، می‌تواند برآیندی از وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه، لذا توجه به این آسیب‌ها و تلاشی دانش‌محور و تاثیرگذار برای کاهش و حذف آن، یک ضرورت غیرقابل چشم پوشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز دامنه بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی از جوامع بزرگ شهری به شهرهای کوچک و حتی روستاها نیز کشیده شده است به طوریکه هر روز می‌توان اخباری در مورد وقوع پدیده‌هایی نظیر اعتیاد، طلاق و ... در جوامع مختلف، بدون در نظر گرفتن شاخص جمعیت، بود.

اگرچه آمارهای شفاف و دقیق از میزان ابتلای جامعه به آسیب‌های اجتماعی، در دست نیست و معمولا دستگاه‌های مسئول، در برابر ارائه آمارها مقاومت نشان می‌دهند، اما باید قبول کرد که داده‌های آماری مناسب و دقیق نیز برای ارائه برآیندی با کمترین درصد خطا، نیز در ایران وجود ندارد.

آگاهان اعتقاد دارند که حضور متکدیان، خیابان‌گردها، کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و .... در نقاط مختلف شهری خصوصا کلانشهرهایی نظیر شیراز، گواهی بر ناکارآمدی اقداماتی است که شمار آنها طی سال‌های گذشته زیاد اما تاثیرگذاری اندک بوده است.

صاحبنظران معتقد هستند که برای برنامه‌ریزی دقیق در مسیر حل یک مسئله، ابتدا باید چالش آن مسئله را پذیرفت و برآیند آماری نسبتا دقیقی از وضعیت بروز و شیوع آن در جامعه داشت؛ این موضوع را امروز که جامعه با بلای کرونا درگیر شده است، به خوبی می‌توان دریافت که اگر مسئله مخاطرات یک بیماری را نپذیریم و سعی در دست یابی به آماری دقیق از وضعیت موجود نداشته باشیم، به حتم نمی‌توانیم ابعاد مشکل را ارزیابی و برای حل آن برنامه ریزی کنیم.

به گزارش ایسنا، اگرچه طی سه دهه گذشته، اعتبارات کلان و اقدامات گسترده‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی تدوین و اجرا شده است اما نمی‌توان به تاثیرگذاری همه آنها باور داشت چرا که در موضوعی نظیر اعتیاد، شاهد افزایش شمار معتادان متجاهر، چند وجهی و زنانه شدن اعتیاد و ... هستیم.

این موضوع در دیگر مباحث مانند فقر، حاشیه نشینی، طلاق و ... هم نمود و بروزی مشابه داشته است؛ به طوریکه بسیاری از کلانشهرها نظیر شیراز، به اجبار زیر بار مسئولیت قانونی بخش‌های حاشیه شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی رفته‌اند و بعضی از این بخش‌ها را جزو نقاط شهری مصوب کرده‌اند.

غفلت نسبت به آسیب‌های اجتماعی

معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی از موضوعات مغفول مانده جامعه است، از احصاء خلاءهای این حوزه خبر داد و تاکید کرد که مباحث مرتبط با اعتیاد، تحکیم بنیان خانواده، حاشیه‌نشینی و ... از آسیب‌های مهم جامعه است.

سرهنگ محمدجعفر دوستدار با یادآوری اینکه معاونت اجتماعی سپاه، بخشی نوپاست که ۲ سال قبل فعال شده است، گفت: برنامه‌های کارآمد باید طراحی و همت تلاش در حوزه‌های مختلف به سمت کاهش و توقف آسیب‌های اجتماعی سوق پیدا کند.

او با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی معاونت اجتماعی سپاه، موضوع احصاء خلاءهای موجود در مسیر رفع آسیب‌های اجتماعی مد نظر بوده است، گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی فاقد متولی مشخصی بوده و با وجود آنکه اقدامات و تلاش‌هایی انجام شده اما موفقیت‌ها چشمگیر نبوده است.

دوستدار با تصریح اینکه تلاش معاونت اجتماعی با هدف تسهیلگری در حوزه آسیب‌هاست نه تصدیگری امور، گفت: در موضوع زنان معتاد متجاهر به عنوان آسیبی که روند افزایشی داشته، در فارس فاقد مرکز ماده ۱۶ هستیم؛ اکنون یک مجموعه خصوصی ورود کرده و معاونت اجتماعی سپاه هم به عنوان تسهیلگر و حمایت کننده، حضور دارد.

محله محوری برای رفع آسیب‌های اجتماعی

او رویکرد این معاونت را تمرکز کار بر محله محوری و ناظر بر حل مسئله دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا هسته‌های بالقوه، بالفعل شده و روند فعالیتها تسهیل شود؛ محله ها خودکفا شده و راسا اقدامات را دنبال کنند، در موضوع آسیبهای اجتماعی با کادر اداری نمی‌توان مقابله جدی و تاثیرگذاری داشت.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس هم قبول دارد که تاکنون در ارائه آمار، تهیه و تدوین اقلام فرهنگی با هدف ارتقاء آگاهی‌های جامعه، انجام فعالیت‌های فراگیر برای یک جامعه هدف بزرگ و صرف اعتبارات در مسیر پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، کاهلی داشته‌ایم.

دوستدار در عین حال ورود گروه‌های مردم‌نهاد به این مبحث را تاثیرگذار دانست و تاکید کرد که معاونت اجتماعی سپاه، با رویکرد تسهیلگری، با اقداماتی که تاثیرگذاری آن قابل قبول باشد، همراهی خواهد کرد.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس، جشنواره "کاج" را اولین قدم در مسیر جلب نظر هنرمندان و فرهنگوران برای تولید محتواهای موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد برداشته شدن گام‌های بلندتری باشیم.

دوستدار با قبول اینکه بیان نشدن آمارهای واقعی از میزان اعتیاد در جامعه، خود یک آسیب بوده و در مسیر برنامه‌ریزی برای پیشگیری از اعتیاد تاثیرگذار است، گفت: تلاش‌های فراوانی را در حوزه اعتیاد انجام داده‌ایم و قطعا نسبت به سایر جوامع، این تلاش‌ها بسیار گسترده و مداوم بوده است.

او ادامه داد: آنچه که در اولویت قرار نداشته، پیشگیری از بروز آسیب اجتماعی بوده است؛ ما همه تمرکز را بر درمان گذاشته‌ایم، حال آنکه آمارها نشان می‌دهد درصد کمی از کسانیکه به دام اعتیاد می‌افتند، پاک شده و به اعتیاد باز نمی‌گردند.

دوستدار، یکی از راهکارها را حمایت از ایجاد کنندگان زمینه مهارت افزایی و ایجاد اشتغال برای معتادان درمان شده یا در حال درمان دانست و گفت: یکی از مسائل مهم که باید مد نظر قرار گیرد، زنان معتاد است؛ باید با واقعیت‌ها به درستی مواجه شد.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس، آمار اعتیاد در جامعه کارگری فارس را هم بالا دانست و با بیان اینکه فارس در این زمینه استان دوم کشور محسوب می‌شود، گفت: موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید از سوی تصمیم‌سازان و بودجه ریزان هم مد نظر قرار گرفته و اعتبارات متناسب به وضعیت هر استان پیش‌بینی شود.

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های گذشته، افزایش شمار معتادان متجاهر و کارتن‌خوابها در نقاط مختلف شیراز خصوص بخشی از بافت تاریخی این شهر، در قالب گزارش‌های تصویری و خبری، منعکس شده است؛ اگرچه واکنش‌ها به این گزارش‌ها بعضا طرح کننده ادعای بزرگنمایی کردن بوده اما اکثر مخاطبان، پیگیری رفع آسیب‌های اجتماعی از چهره شهر را یک مطالبه شهروندی مهم می‌دانند.

یکی از شهروندان ساکن در بافت تاریخی شیراز، تاکید دارد که رفع آسیب‌های اجتماعی از چهره این بخش از شهر، تنها به شکل موردی و مقطعی انجام شده و هیچ زمانی کارآمدی لازم را نداشته است.

او که کارمند یکی از نهادها بوده و پیگیر مسائل اجتماعی است، تاکید کرد که بارها در خصوص وجود اماکنی نظیر یک انبار ضایعات که در آن خرید و فروش اقلام ضایعاتی جمع آوری شده توسط خیابانگردها انجام می‌شود، در بخشی از این محدوده خود یک عامل مهم در بروز و گسترش آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و کارتن خوابی است.

این شهروند ساکن بافت تاریخی شیراز یادآور شد که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، حتی جمع‌آوری موردی هم انجام نشده و این منجر به افزایش شمار معتادان متجاهر و کارتن‌خوابها خصوصا در ساعات پایانی شب شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز اخیرا گفته است که برای انجام طرح ساماندهی معتادان متجاهر، نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم.

علی ناصری تاکید دارد که علاوه بر شهرداری و شورای شهر، استانداری، فرمانداری، دادگستری، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اداره پیشگیری و سامان دهی آسیب دیدگان اجتماعی در این زمینه  دخلیند.

او که معتقد است طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه اجرایی شده است، به اهداف و برنامه‌های طرح سامان دهی معتادان متجاهر و متکدیان شیراز اشاره و اضافه کرد: سامان دهی جامعه هدف طی چهار گام  جذب، ترک، آموزش (مهارت‌های زندگی و حرفه ای) و اشتغال انجام می‌شود.

ناصری یکی از علل اصلی موثر بر عملیاتی نشدن این طرح را، رها شدن افراد جذب شده، پس از طی یک دوره کوتاه درمانی دانست و گفت: کمبود اعتبار از علل مهم رها شدن معتادان و کارتن‌خوابهای جذب شده به مراکز نگهداری بوده است؛ اکنون با اختصاص اعتبار از سوی شهرداری، روند اجرایی سرعت می‌گیرد.

عضو شورای شیراز اعتقاد دارد که مراکز و کمپ‌های موجود در این شهر، گنجایش کافی برای جذب و نگهداری آسیب‌دیدگان اجتماعی به مدت چند ماه را دارند و با تامین اعتبار می‌توان این هدف را دنبال کرد.

او در عین حال، با اشاره به شرایط کرونایی جامعه، لزوم انجام تست از افراد جذب شده و فراهم کردن محیطی برای قرنطینه کسانیکه تست انها مثبت است را ضرورت دانست و گفت: البته در مورد به کارگیری آسیب‌دیدگان اجتماعی از سوی افراد حقیقی و حقوقی برای جمع‌آوری ضایعات و پسماندهای قابل بازیافت، ورود سازمان مدیریت پسماند شهرداری به موضوع را ضروری خواند.

به گزارش ایسنا، با باور به این موضوع که اعتیاد و خیابانگردی و تکدیگری، تنها آسیب‌های اجتماعی نیست، عطف توجه به آسیب‌های اجتماعی که نمود بیرونی کمتری داشته اما تاثیرات عمیق و مخاطره آمیزی بر اجتماع دارد، یک ضرورت محسوب می‌شود و باید در اولویت قرار گیرد.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس در این خصوص، افزایش سن ازدواج، طلاق خصوصا جدایی در سال‌های اول ازدواج و تغییر نگاه جامعه نسبت به این موضوع را از مسائل بسیار مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانست.

دوستدار با بیان اینکه ارتقاء آگاهی‌ها در موضوع ازدواج می‌تواند بر کاهش آمار طلاق تاثیری قابل قبول داشته باشد، برونداد فعالیت‌های مرکز "بهار نکو" را یادآور و متذکر شد: این موسسه با ارائه مشاوره و آموزش‌ به زوج‌های جوانی که دچار مشکل شده‌اند و تصمیم به جدایی دارند، در کاهش آمار طلاق تاثیری قابل توجه داشته است.

او تاکید دارد که گسترش آموزش‌ها و اقدامات مشاوره‌ای در حوزه ازدواج و روابط بین زوجین، قبل از شکل گیری ازدواج و برای جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند، می‌تواند تاثیری شگرف در پیشگیری از بروز طلاق برجای بگذارد.

دوستدار خاطرنشان کرد که طلاق منفورترین حلال در جامعه اسلامی محسوب می‌شود و آمارهایی که از این آسیب اجتماعی وجود دارد، به هیچ عنوان شایسته یک نظام اسلامی و جامعه شیعه نیست.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس گفت: سال‌های پایانی دبیرستان برای دختران و سال‌های دانشجویی و خدمت مقدس سربازی برای پسران، بهترین زمان در خصوص ارائه آموزش‌های مرتبط با ازدواج و افزایش مهارت‌های فردی در این زمینه محسوب می‌شود اما تاکنون به خوبی از این زمان، استفاده نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های اخیر، نشانه‌های خوبی از عقلانی‌تر شدن مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در شیراز به چشم می‌آید؛ حرکتی که برای ایجاد تمرکز محله‌ای بر آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای مختلف، توجه جدی به مباحث اعتباری و بودجه‌ای، بهره‌گیری از توان انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و ... امیدواری را برای کاهش تدریجی نمودهای آسیب‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آسیب اجتماعی استان فارس شهرستان شیراز رفع آسیب های اجتماعی معاونت اجتماعی سپاه آسیب های اجتماعی معتادان متجاهر گزارش ایسنا محسوب می شود دانست و گفت حوزه آسیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۰۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند

ایسنا/گیلان رئیس کل دادگستری گیلان از افزایش برخی از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و غیره در استان خبر داد و گفت: علما و فضلا می‌توانند با کمک به کاهش این آسیب‌ها دین خدا را یاری کنند و این از مصادیق عمل صالح است.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در بازدید از شهرستان تالش و در جمع علما و معلمان حوزه علمیه اهل سنت با اشاره به اینکه ضرورت حرفه آموزی و علم توسط معلم صورت می‌گیرد، اظهار کرد: معلمی شغل انبیاست و معلم، وظیفه هدایت جامعه را بر عهده دارد.

وی با گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر، افزود: نگاه دنیا به کارگر به عنوان ابزار کار است اما اسلام عمل کارگر را عمل صالح معرفی می‌کند و او را مانند مجاهد فی‌ سبیل الله می‌داند لذا در دین اسلام با نگاه متفاوتی از کارگر تکریم می‌شود.

رئیس شورای قضایی گیلان با بیان ضرورت حفظ وحدت در جامعه، گفت: هرچه وحدت پایدارتر شود به همان اندازه از تفرقه افکنی و تهدید دشمنان در امان خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: شیعه و اهل سنت در شهرستان تالش با مسالمت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از این جهت این شهرستان از مصادیق حفظ وحدت در کشور است.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه دعوت به صلح و سازش عمل به سنت پیامبر اکرم(ص) است، گفت: گاهی حتی با صدور رای قضایی هم خصومت‌ها پایان نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان به همراه معاونین قضایی از دادگستری شهرستان تالش بازدید کرد و در نشستی با حضور مسئولان قضایی آن شهرستان حضور یافت.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با تقدیر از زحمات قضات و کارکنان دادگستری تالش، اظهار کرد:قوه قضائیه در اعتماد سازی و امید آفرینی در جامعه نقش بسزایی دارد لذا کارکنان دستگاه قضایی باید با ارائه خدمات ارزنده در افزایش اعتماد و امید مردم تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با تاکید بر نظارت و پیگیری مسئولان قضایی افزود: آمار ورودی پرونده به دادگستری شهرستان تالش افزایش چشمگیری داشته و باید با راهکارهای سریع، قاطع، دقیق و مدبرانه و به دور از افراط و تفریط در راستای کاهش ورودی اقدام شود.

وی به همراه معاونین قضایی از دادگستری شهرستان تالش بازدید کرد و در نشستی با حضور مسئولان قضایی این شهرستان حضور یافت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بسیج و سپاه با تمام قدرت در کنار مردم امامزاده ابراهیم(ع) است
  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • معلمان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های جامعه دارند
  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • رسالت معلمی دفاع از حق است