Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در کارگاه برخط "رویکردها و برنامه‌های ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی"، تغییر رویکرد کمیسیون نشریات علمی از صدور مجوز به نظارت و ارزیابی و استانداردسازی نشریات علمی را مورد توجه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و بسیار مثبت ارزیابی کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با بیان این که هدف کمیسیون نشریات علمی ارتقای کیفی و نیز توسعه هدفمند کمی آنها با رعایت آیین نامه‌ها و استانداردهای جاری است، بر سلامت اخلاقی و ایجاد فضای سالم علمی در نشریات تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی در ادامه سخنان خود از نشریات علمی درخواست کرد به داوری‌های مقالات و رعایت حق کپی‌رایت توجه کنند.

وی بیان داشت: باید بستری برای توسعه نگارش و انتشار مقالات ترویجی به منظور بهره‌برداری عموم مردم از این مقالات فراهم شود.

در این کارگاه مظفر شریفی مدیر کل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، برنامه‌های کمیسیون نشریات علمی را شامل هدفمندسازی کمی نشریات علمی، ارتقای کیفی نشریات علمی، نمایه‌سازی نشریات علمی در پایگاه‌های بین المللی و حمایت مالی از نشریات عنوان کرد.

وی درباره اقدامات زیرساختی صورت گرفته برای ارزیابی دقیق و رتبه‌بندی نشریات علمی گفت: در نظام جدید نشریات علمی، نقش اصلی وزارت علوم، سیاست‌گذاری، تدوین استانداردها و نظارت بر عملکرد نشریات علمی است و فرایند ایجاد و انتشار نشریه برعهده انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و انتشارات دولتی و غیردولتی فعال در حوزه پژوهش و فناوری است.

ارزیابی هزار و ۱۳۲ نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

در ادامه کارگاه رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز گزارشی تحلیلی از وضعیت ارزیابی و رتبه بندی نشریات در سال ۱۳۹۸ ارایه کرد.

محمد جواد دهقانی تصریح کرد: هزار و ۱۳۲ نشریه وارد ارزیابی شده‌اند که از این تعداد، ۷۲ نشریه در رده نشریات بین‌المللی قرار گرفته‌اند و ۱۰۲ نشریه رتبه (الف)، ۸۰۳ نشریه رتبه (ب)، ۱۳۴ نشریه رتبه (ج) و ۲۱ نشریه رتبه (د) کسب کرده اند.

 وی افزود: ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی بر اساس ۷ شاخص از جمله انتشار منظم، رعایت ضوابط نشریات، استاندارد بودن زیرساخت‌ها، اطلاعات شناسنامه‌ای نشریه، رعایت آیین‌نامه نگارش، ساختار و کیفیت مقالات بوده و این ۷ شاخص دربردارنده ۵۲ معیار است.

همچنین در این کارگاه، کارشناسان کمیسیون نشریات علمی و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به ارایه برخی جزییات برنامه‌های ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی پرداختند.

به گزارش ایرنا، کارگاه برخط رویکردها و برنامه‌های ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی به منظور اعلام سیاست‌ها و برنامه‌ها و رویکردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با نشریات علمی و نیز افزایش تعاملات بین مسوولان و دست‌اندرکاران نشریات علمی با کمیسیون نشریات علمی برگزار شد.

در این کارگاه بر اهمیت و جایگاه نشریات علمی و نیز آشنایی دقیق‌تر مسئولان نشریات علمی با چگونگی فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات با توجه به نزدیک شدن زمان ارزیابی و رتبه‌بندی جدید سال ۱۳۹۹ نشریات تأکید شد.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری غلامحسین رحیمی شعرباف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اخبار کنکور ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم نشریه رتبه برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۰۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور توسعه کمی و کیفی پژوهش‌های بین‌رشته‌ای بالینی، گسترش خدمات و فناوری‌های نوین و توانمندسازی نیروی انسانی در زمینه علوم شناختی و اعصاب، مراحل احداث مرکز ملی نوآوری مغز در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر تهران درحال اجرا است.

مرکز ملی مغز به عنوان یک مرکز پژوهشی، آموزشی، درمانی، توانبخشی، ترجمان دانش و تولید فناوری‌های نوین در زمینه اختلالات عصبی و سلامت مغز به صورت کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و کادر علمی و آموزشی مرتبط با مطالعات بالینی و پایه مغز و اعصاب و حوزه‌های مرتبط در دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ایجاد و فعالیت خواهد داشت.

ماهیت اصلی مرکز ملی مغز، عملی کردن دیدگاه همکاری‌های علمی و تحقیقات بین‌رشته‌ای و نزدیک کردن فضای علوم پایه و بالینی است. این مرکز به عنوان یک واحد مستقل با تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکاری‌های علمی و فناورانه خواهد داشت و برای قسمت درمان با بیمارستان چندتخصصی متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر در تعامل خواهد بود.

مراحل اجرایی ایجاد مرکز ملی مغز هم اکنون با ۳۰ درصد پیشرفت عمرانی طرح و تشکیل هسته‌های تخصصی با حضور متخصصان بین‌رشته ای، تفاهم همکاری با شرکت‌های فعال درحوزه نوروتکنولوژی و مراکز علمی از جمله آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز و همکاری با انجمن جهانی آلزایمر و شروع اجرای پروژه پیشگیری از افت عملکردهای شناختی سالمندان در ایران دردست اقدام است.

همزمان با اجرای این برنامه، دو فراخوان در حوزه توسعه نوروتکنولوژی برگزار و کتاب کار «ذهن فعال» در سالمندی نیز انتشار یافته است و تلاش‌هایی نیز برای همکاری در برگزاری مدرسه علوم اعصاب اجتماعی، تدوین پروپوزال بانک داده جامع عصبی ایرانیان در مرحله ثبت، تأسیس آزمایشگاه فوتوبایوماجولیشن و درد نیز انجام شده است.

در راستای اجرای این طرح ملی شماری از پزشکان پژوهشگر جذب و همکاری با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و فنی نیز انجام شده و ۲۰ پروژه تحقیقات کاربردی درحوزه های اولویت دار، فعالیت کمیته عصب روانپزشکی دستیاران روانپزشکی و تدوین برنامه کمیته دستیاری نورولوژی، راه‌اندازی پروژه نوراکس در قالب دوره‌های تربیت پژوهشگر و فناور و همچنین راه‌اندازی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی مرکز از دیگر اقدامات در راستای ایجاد مرکز ملی مغز نیز صورت گرفته است.

کد خبر 6098081

دیگر خبرها

  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • نشریات دانشجویی روایتگر صادق جنبش‌های دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور