Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های تامین نیاز آبی بخش‌های مختلف مصرف، سدها هستند. با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور و نامنظم بودن بارش‌ها و جریان‌های سطحی ناشی از آن در اغلب مناطق، احداث و بهره‌برداری از سدها برای مهار آب‌های سطحی و ایجاد شرایط پایدار برای تامین نیازهای آبی، با وجود برخی چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس گزارش موسسه تحقیقات منابع آب ایران، یکی از چالش‌های مهم در بهره‌برداری از سدها، رسوب‌گذاری در مخزن آنها است که به مرور زمان موجب کاهش ظرفیت قابل بهره‌برداری مخازن می‌شود.

علاوه بر آن، رسوب‌گذاری در حاشیه سازه‌ها و تجهیزات سدها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در عملکرد سدها شود.

لذا اطلاع از وضعیت تغییر حجم مخزن بر اثر رسوب‌گذاری و شرایط آن در نقاط مهم مخزن، یکی از اطلاعات پایه‌ای مورد نیاز در بهره‌برداری مناسب از مخازن سدهای کشور است.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در این باره می‌گوید: برآورد وضعیت حجم مخازن سدها بر اساس تحلیل نقشه‌های بسیمتری آنها صورت می‌گیرد. این نقشه‌ها حاصل ازعمق‌سنجی مخزن با استفاده از تجهیزات ساندینگ (نقشه برداری) و عملیات نقشه‌برداری زمینی است.

«محمدرضاکاویانپور» ادامه می‌دهد: براساس ضوابط موجود، تهیه نقشه‌های بسیمتری مخازن سدهای کشور و ارزیابی تغییرات دوره‌ای رسوب و حجم مخازن و به‌روزرسانی منحنی تراز-حجم-سطح آنها در دوره‌های زمانی حداکثر ۵ ساله ضروری است اما به دلیل هزینه‌های زیاد و پیچیدگی‌های فنی در تهیه نقشه‌های بسیمتری، این به‌روزرسانی‌ها برخی مواقع با تاخیر صورت می‌گیرد.

وی افزود: برای کاهش مشکلات موجود در فرآیند تهیه نقشه‌های بسیمتری مخازن سدهای کشور، موسسه تحقیقات آب اقدام به بررسی و سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌های روز جهان در این خصوص نمود که حاصل آن، توسعه شناور خودکار هیدروگرافی با قابلیت‌های منحصر به فرد است.

کاویانپور گفت: توسعه این شناور از اواسط سال ۱۳۹۷ با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان با تخصص در بخش نقشه‌برداری و هیدروگرافی در دستور کار قرار گرفته و پس از حدود یکسال و نیم تلاش، در نهایت در اواخر بهار سال ۱۳۹۹ به اتمام رسید و هم اکنون این فناوری بومی قادر است پاسخگوی نیازهای بخش آب وزارت نیرو در موضوع به‌روزرسانی سریع و کم‌هزینه وضعیت بسیمتری مخازن سدهای کشور باشد.

پیشتر مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب گفت: اکنون امکان ارزیابی سریع و کم هزینه تغییرات وضعیت رسوب‌گذاری در سدهای کشور با استفاده از شناور هیدروگرافی خودکار بدون سرنشین ساخت داخل فراهم شده است. وی افزود: در مراحل توسعه این شناور بیش از ۲۰ مرحله تست‌های عملی به منظور بهینه‌سازی سیستم‌ها و اطمینان از کارکرد مناسب کلیه قابلیت‌های مورد نظر در مخازن سدهای لتیان و کرج و همچنین دریاچه‌های چیتگر و پارک ارم انجام شد که حاصل این تلاش، تولید محصولی اعتمادپذیر برای کاربردهای عملیاتی می‌باشد.

«اشکان فرخ نیا» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این شناور خودکار که دارای سیستم ناوبری خودکار نیز هست در مسیری که برای آن در مخزن سدها طراحی می‌شود حرکت کرده و عمق آب را بطور منظم ثبت می‌کند. وی ادامه داد: سپس با تعیین توپوگرافی بستر سد، وضعیت رسوب‌گذاری و نیز تغییرات حجم مفید مخازن سدها قابل تعیین خواهد بود.

وی مزیت‌های اصلی استفاده از این دستگاه نسبت به روش‌های مرسوم در تهیه نقشه‌های عمق‌سنجی مخازن سدها را دقت پیمایش خطوط عمق‌سنجی مورد نظر و رعایت استانداردهای موجود در این زمینه، عدم بروز خطا به واسطه حرکات طولی و جانبی قایق به دلیل حرکت در آب و همچنین امکان کارکرد بدون وقفه در طول عملیات برداشت اطلاعات برشمرد. 

این تجهیز ساخت داخل دارای چه مشخصاتی است؟

• طراحی بدنه شناور از نوع کاتاماران با ابعاد ۱۳۵*۷۰*۴۰ (طول*عرض*ارتفاع) سانتیمتر و وزن ۳۵ کیلوگرم جهت امکان جابجایی آسان توسط خودرو و انسان

• مجهز به اکوساندر دو فرکانسه با قابلیت اندازه‌گیری عمق آب از ۱۵ سانتیمتر تا ۲۰۰ متر و مجهز به سنسورهای سنجش دمای آب و شیب

• مجهز به GPS سه فرکانسه با دقت بهتر از یک سانتیمتر

• مجهز به سیستم ناوبری و کنترل حرکت پیشرفته با قابلیت هدایت بصورت دستی و انجام ماموریت‌های خودکار برنامه‌ریزی شده مبتنی بر ناوبری دقیق ماهواره‌ای

• مجهز به موتورهای الکتریکی با قابلیت کنترل دقیق سرعت و جهت حرکت شناور توسط سیستم ناوبری

• داشتن باطری داخلی با امکان تامین برق مورد نیاز برای ۸ ساعت کار مداوم شناور

• مجهز به دوربین نظارتی PTZ با قابلیت کنترل ۳ محوره توسط کاربر از راه دور

• داشتن سنسورهای جلوگیری از برخورد با موانع احتمالی در جلوی شناور

• ایستگاه زمینی با قابلیت کنترل و برنامه‌ریزی شناور از راه دور و دریافت برخط اطلاعات ناوبری و عمق‌سنجی

برچسب‌ها دانش بنیان شرکت آب منطقه ای وزارت نیرو شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانش بنیان شرکت آب منطقه ای وزارت نیرو شرکت مدیریت منابع آب ایران دانش بنیان شرکت آب منطقه ای وزارت نیرو شرکت مدیریت منابع آب ایران اخبار کنکور مخازن سدهای کشور موسسه تحقیقات تهیه نقشه بهره برداری رسوب گذاری مخازن سدها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۱۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور برخی از سفیران در بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ همزمان با برگزاری بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی؛ ژئوماتیک ۱۴۰۳ برخی از سفیران و کارشناسان خارجی در محل این رویداد حضور یافتند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی؛ ژئوماتیک ۱۴۰۳ از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل سازمان نقشه برداری کشور در حال برگزاری است.
برخی از سفیران و کارشناسان خارجی علاوه بر حشور در همایش و نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی این رویداد، از غرفه‌های نمایشگاه زئوماتیک ۴۰۳ نیز بازدید کرده و در جریان پیشرفت‌های علمی کشورمان در این حوزه قرار گرفتند.
بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی درهشت محور اصلی برگزار می‌شود
۱- ژئودزی و ژئودینامیک (تعیین موقعیت، ناوبری و چارچوب‌های مختصاتی زمین مرجع وغیره) ۲- فتوگرامتری و سنجش‌ازدور (پهپاد، سامانه‌های پویای تولید و به روزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی) ۳- سامانه‌ها و زیرساخت‌های اطلاعات مکانی (GIS & SDI) و مدیریت منابع مکانی غیرمتمرکز ۴- آبنگاری (چارت دریایی، تغییرات تراز دریا، ایمنی دریانوردی، کاداستر دریایی) ۵- کارتوگرافی (اطلس‌های پویا، نقشه‌های تعاملی و تقاضامحور، نام‌های جغرافیایی و تقسیمات کشوری) ۶- فناوری‌های نوین در حوزه اطلاعات مکانی (شهر سه بعدی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، متاورس) ۷- کاربرد اطلاعات مکانی در (دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حدنگاری، آمایش سرزمین، توسعه دریامحور و سامانه‌های تصمیم یارمکانی) ۸- کاربرد اطلاعات مکانی در مدیریت بحران، مدیریت منابع طبیعی، اقلیم و محیط زیست، حمل و نقل، محور‌های برگزاری این رویداد است.
جاویدانه، رئیس سازمان نقشه برداری کشور در حاشیه این مراسم گفت:علوم نقشه برداری با توجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش‌های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سال‌های اخیر تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده‌های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.
بخش نمایشگاهی زئوماتیک ۱۴۰۳ ، تا ۱۲ اردیبهشت ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل سازمان نقشه برداری کشور آماده بازدید علاقمندان است.

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • مدیرکل نظارت، کنترل فنی و استاندارد سازمان نقشه‌برداری معرفی شد
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • پایان باشکوه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک ایران
  • حضور برخی از سفیران در بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک