Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضرورت حمایت مالی از صنوف تعطیل و نیمه تعطیل کشور در ماه های گذشته، جزییات و مزایای قانون جدید چک، کمبود نهاده‌های دامی؛ علت افزایش قیمت شیر خام، تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد‌های مالیات در هفت ماه امسال برخی اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه دوم آذر شبستان به شرح زیر است:

حمایت های سازمان امور مالیاتی از صنوف تعطیل کشور به دلیل کرونا

امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی شب گذشته (شنبه اول آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در مورد ضرورت حمایت های مالی از صنوف تعطیل کشور، همچنین مصوبات امروز ستاد مقابله با کرونا در این خصوص گفت: وظیفه سازمان امور مالیاتی، تأمین مالی دولت است و اگر ما به وظیفه خود عمل نکنیم و نتوانیم مالیاتی جمع کنیم دولت هم پولی برای حمایت مالی نخواهد داشت روی هم رفته بحث مالیات تعطیلی بردار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: آنچه از سمت سازمان امور مالیاتی امکان اجرا دارد تمدید 1 ماه تا 45 روز مهلت های قانونی برای مؤدیان مالیاتی است. در ضمن مهلت اعتراض مؤدیان مالیاتی هم یک و نیم ماه اضافه شده است جرایم مالیاتی پرداخت نشده هم در صورت پرداخت اصل مبلغ مالیات تا پایان سال، مورد بخشش قرار خواهد گرفت.


پارسا ادامه داد: عملیات اجرایی در قانون اجرای مالیات های مستقیم به آن عمل می شود برای اشخاص حقیقی تا تاریخ 99/11/10 موقوف الاجراء شده و همینطور مهلت ارائه صورت های مالی حسابرسی شده سازمان حسابرسی و یا سایر مؤسسات حسابرسی جامع حسابداران رسمی کشور برای اشخاص حقیقی تا 99/11/30 تمدید شده، همچنین کلیه هزینه های نقدی و غیر نقدی در قالب کمک به مراکز بهداشت و درمان به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می گردد.

 

ضرورت حمایت مالی از صنوف تعطیل و نیمه تعطیل کشور در ماه های گذشته

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران شب گذشته (شنبه اول آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بر اساس تصمیمات اخذ شده از امروز، اول آذرماه 70 درصد صنوف باید تعطیل باشند بر اساس این تصمیمات، صنوف به چهار دسته تقسیم شده و فقط دسته اول با در نظر گرفتن عدم تداخل صنفی با دسته های دو، سه و چهار اجازه فعالیت خواهند داشت مثلاً فقط سوپرمارکت های فروشگاه های زنجیره ای اجازه فعالیت دارند و در نانوایی های نان حجیم، تولید شیرینی ممنوع است.


او ساعت فعالیت صنوف مجاز دسته اول را 8 صبح تا 8 شب عنوان کرد و افزود: زمان بندی ها به این خاطر بوده که کسبه بتوانند از 8 شب یک ساعت زمان برگشت به منازل خود را داشته باشند.


نوده فراهانی با اشاره به ضرورت حمایت مالی از صنوف تعطیل و نیمه تعطیل کشور در ماه های گذشته گفت: با توجه به تعطیلی های ضروری صنوف در ایام کرونایی لازم است که حمایت های مالی لازم از صاحبان صنوف و دارندگان مجوز و پروانه های کسب به عمل آید اما متأسفانه تاکنون هیچگونه مصوبه ای در خصوص حمایت مالی از صنوف تصویب نشده است.

 

جزییات و مزایای قانون جدید چک

پیش از سال ۱۳۹۷ قانون‌ صدور چک نه تنها معاملات فعالان اقتصادی را سهولت نبخشید بلکه موجب شد تا این قشر با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کنند. چک اصلی‌ترین ابزار معامله‌ای است که در مبادلات تجاری امکان خرید نسیه و مدت‌دار را برای فعالان اقتصادی فراهم می‌کند، اما به دلیل اتخاذ نشدن رویکردی مناسب با کارکرد حقیقی و فعلی چک در اصلاحات قانون مذکور تا پیش از سال ۱۳۹۷، مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی به وجود آمده بود.

 

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص چک‌های برگشتی در تابستان ۹۳ و ۹۴ ازنظر بنگاه‌های اقتصادی چهاردهمین مانع و دغدغه تأثیرگذار بر محیط کسب‌وکار بوده است؛ اما در بهار سال ۹۵، این شاخصه با ۹ پله صعود به پنجمین مانع جدی کسب‌وکار تبدیل‌شده است که نشان از وخامت اوضاع چک برگشتی در آن سال‌ها بوده است و عدم ساماندهی و تقویت اعتبار و اطمینان به چک به‌عنوان مهم‌ترین ابزار خرید مدت‌دار منجر به ایجاد مشکلات روزافزون برای فعالین اقتصادی و وخیم‌تر شدن اوضاع کسب‌وکار شده است. به‌طوری که این مسئله با افزایش ریسک معاملات و ناامنی در فضای کسب‌وکار، مانع رونق تولید و اشتغال‌زایی شده است.

 

اطاله دادرسی در پرونده‌های چک و تحمیل هزینه بالا به فعالان اقتصادی از جمله مشکلات ایجاد شده برای فعالان اقتصادی در زمینه چک است؛ به‌طوری که رسیدگی به پرونده‌های مطالبه وجه چک به‌طور میانگین حدود یک تا دو سال زمان می‌برد و با احتساب هزینه‌های وکیل، بسته به شرایط حدود ۲۰ درصد مبلغ چک هزینه دارد؛ همچنین ضعف نظارت و کنترل بر فرآیند صدور چک و اتکا صرف به لاشه کاغذی چک موجب عدم نظارت بر لحظه صدور برگه چک می شود که خود منجر به سهولت صدور چک بدون پشتوانه شده و از سوی دیگر، صدور چک مبتنی بر کاغذ بوده و اطلاعات مندرج در لاشه کاغذی چک در هیچ جای دیگری به‌ طور متمرکز و نظام‌مند ثبت و پشتیبان‌گیری نمی شود به همین دلیل امکان سرقت، جعل، مفقود و مخدوش شدن برگه چک و از بین رفتن آن در حوادثی همچون زلزله و آتش‌سوزی وجود دارد که منجر به شکل‌گیری دعاوی حقوقی و کیفری متعددی می شود.

 

کمبود نهاده‌های دامی؛ علت افزایش قیمت شیر خام

مرتضی رضایی در ارتباط تصویری با بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: قیمت اعلامی سه روز پیش, رسمی نبود و با مصاحبه انجمن صنایع لبنی، در رسانه های عمومی منتشر شد.


وی ادامه داد: قیمت 4 هزار و 150 تومان اعلام شده قبلی، بر اساس تامین 100 درصدی نهاده ها برای دامداران, اعلام شده بود و افزایش قیمت فعلی به این علت است که این نهاده ها به اندازه کافی در اختیار دامداران قرار نگرفته است.


رضایی با بیان اینکه کنجاله سویا حدود 35 تا 36 درصد، جو حدود 60 درصد و ذرت حدود 50 درصد مورد نیاز دامداران, تامین شده است, اضافه کرد: دامداران مجبورند بقیه نیاز غذایی دام هایشان را از نهاده های جایگزین در بازار و با قیمت های بالاتر تامین کنند و بر این اساس, قیمت شیرخام در درب دامداری، 4500 تومان تعیین شده است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش 40 درصدی قیمت لبنیات، قطعی است، گفت: این قیمت, 4500 تومان است و در ستاد تنظیم بازار هم مصوب شده است.

 

تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد‌های مالیات در هفت ماه امسال/ جلب سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

فرهاد دژپسند با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اثرات سوء اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا افزود: جامعه پزشکی و پرستاری، حدود ۹ ماه مشغول مراقبت از سلامت مبتلایان این بیماری هستند، کارکنان گمرک، بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند و بسیاری از این عزیزان را از دست دادیم.


وی با اشاره به لزوم رعایت محدودیت‌های ویژه کرونایی، ادامه داد: باید هر چه در توان داریم تلاش کنیم تا زنجیره تکثیر این ویروس را قطع کنیم.

دژپسند همچنین به اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ که این سیاست‌ها ابلاغ شد هر قدر زمان می‌گذرد بیشتر به کارساز بودن این سیاست‌ها پی می‌بریم.


او افزود: این سیاست‌ها دامنه کاملی را پوشش می‌دهند و رویکرد‌هایی که در آن وجود دارد از جمله مردم بنیان شدن، عدالت بنیانی، دانش بنیانی، برون گرایی و درون زایی، منظومه کاملی را شکل می‌دهند.


دژپسند با اشاره به اینکه همه بند‌های سیاست‌های اقتصادی مقاومتی اجراء شده است، اضافه کرد: در شرایطی که در مصاف با جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم آن بنیان‌ها به گونه‌ای باید شکل پیدا کند که آسیب پذیری، کم شود و تاب آوری افزایش یابد.


وی با بیان اینکه در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی و کرونا هستیم، گفت: کرونا به شدت دنیا را از نظر اقتصادی، متاثر کرده است، اما خوشبختانه توانستیم مانع از تحقق اهداف دشمنان شویم.


دژپسند ادامه داد: دو سال پیش در ۱۳ آبان سال ۱۳۹۷، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد می‌خواهد در مدت سه ماه، نظام ایران را تغییر دهد، اما ۲۴ ماه از این اعلام گذشته و اتفاقی نیفتاده است.


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با این جنگ تحمیلی اقتصادی، مشکلاتی بر مردم تحمیل شد و تک تک آحاد جامعه ایران با این مشکلات، دست و پنجه نرم کردند، واردات دارو با مشکلاتی مواجه شد و سختی را بر مردم تحمیل کرد، اما به علت تلفیق مردم بنیانی و دانش بنیانی، دشمن نتوانست به اهداف خود برسد.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار سازمان امور مالیاتی فعالان اقتصادی کسب وکار نهاده ها سیاست ها بر اساس صدور چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۲۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهسازی پایان می یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش روز جمعه در بازدید از قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه با بیان اینکه بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در زمان حاضر در آذربایجان شرقی در دست اجراست.، گفت: این استان، استانی پهناور و مهمی بوده و جمعیت قابل توجه و دسترسی‌های ترانزیتی دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین محورهای این استان، آزادراه تبریز- ارومیه است که سال‌های سال در قطعات مختلف در حال کار بوده و گاه تغییر سرمایه گذار را شاهد بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ این آزادراه عملیاتی شده است، گفت: ۱۶ کیلومتر باقی مانده، برنامه ریزی شده تا با تزریق مالی از روش‌های مختلف شامل توزیع قیر، ردیف بودجه، ماده ۵۶ مصوب و کمک‌های بانکی در ۲ ماه آینده اجرایی شود.

وی همچنین گفت: استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه جمع بندی و مقرر شده است تا سازمان ملی مسکن به عنوان مشارکت و با عنوان آورده دولتی به این پروژه کمک کند.

بذرپاش امسال را سال اتمام بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام قرار داده‌ایم، افزود: پروژه مراغه- هشترود نیز که یک قطعه ۲۹ کیلومتری است در مراحل پایانی بوده و نیاز به تزریق مالی دارد که در چند ماه آینده تأمین مالی خوبی خواهد شد.

وی گفت: محور تبریز-صوفیان از جمله محورهای ترانزیتی بوده و مرز بازرگان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد ما با ترکیه است که سهم بالایی در ترانزیت دارد بنابراین نیازمند کار سریع‌تر با تزریق مالی است که در این راستا در ۲ یا سه ماه آینده محور رفت آن تکمیل شده و محور برگشت نیز تا هفته دولت آماده می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عزم جدی برای رفع گره‌های اصلی محورهای ارتباطی وجود دارد، گفت: حضور بنده در اینجا و همکاران استانی و ملی و مدیران استانی برای رفع گره‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مناطق حاشیه نشین با اشاره به بازدید دیروز رئیس جمهور از مناطق حاشیه نشین تهران گفت: یکی از راهکارها بسته پیشنهادی ۱۹ بندی است که به شهردارهای کشور ابلاغ شده و در مورد تسریع صدور پروانه برای بافت‌های فرسوده است.

کد خبر 6088927

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه‌های هلال احمر اردبیل
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه های هلال احمر اردبیل
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال
  • خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • امسال بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهسازی پایان می یابد
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال