خبرهایی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۲۳۰۵
"اگر مبلغ بخواهد فعالیت تبلیغی او در میان مخاطبان تأثیر بگذارد، باید از شیوههای تبلیغی کلیشهای و سنتی کم فایده فاصله بگیرد و به سمت راههای خلاقانه و نوآورانه برود. "
ضرورت بهرهگیری مبلغان از شیوههای خلاقانه و نوآورانه در اثربخشی جریان تبلیغ
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین یحیی کمال در نشست مشترک اداره کل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق که به منظور تبیین ظرفیت های این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: خلاقیت، نوآوری و ابتکار در عرصه فعالیتهای تبلیغی، یکی از مهمترین عناصر تأثیرگذار در امر تبلیغ دین است و خلاقیت در بکارگیری قالبهای جدید تبلیغی و بهره گیری از ابزارهای نوین، فعالیتهای تبلیغی موفق تری را به دنبال خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به لزوم خلاقیت و نوآوری در برگزاری فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی اشاره کرد و گفت: اگر مبلغ بخواهد فعالیت تبلیغی او در میان مخاطبان تأثیر بگذارد، باید از شیوههای تبلیغی کلیشهای و سنتی کم فایده فاصله بگیرد و به سمت راههای خلاقانه و نوآورانه برود.
مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تشکیل گروههای تبلیغی، اولین گام در جهت به روز شدن فعالیتهای تبلیغی و تغییر روشهای قدیمی و کم اثر بود؛ گام دوم در تحول فعالیت تبلیغی و بالا بردن اثربخشی آن، آموزش گروههای تبلیغی در زمینههای مهارتی و علمی بوده که تا کنون به فضل الهی این کار با قوت صورت گرفته و در حال انجام نیز می باشد.
وی تأسیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را امری ارزشمند برشمرد و افزود: ایجاد این مرکز یک امر مورد نیاز و ارزشمندی است که میتواند کمکهای شایانی را در زمینه عملی شدن ایدههای ناب و خلاق مبلغان و طلاب سراسر کشور داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین کمال اظهار کرد: هم اکنون با توجه به شرایط بد اقتصادی و معیشتی مبلغان، شاهد کمرنگ شدن فعالیتهای تبلیغی هستیم و تعداد قابل توجهی از مبلغان توانمند برای امرار معاش و تأمین هزینههای زندگی، فعالیتهای تبلیغی خود را کاهش داده و جذب نهادها و ادارات شدهاند تا بتوانند مخارج زندگی خود را تأمین نمایند و این موضوع باعث کاهش مبلغان فعال، توانمند در جامعه خواهد شد.
وی گفت: برای تداوم حضور مبلغان توانمند در عرصه تبلیغ و رفع مشکل اقتصادی آنان و همچنین بیشتر شدن فعالیت های فرهنگی خلاقانه، باید مبلغان مورد حمایت قرار گیرند و نیز بتوانیم کسب و کار پایدار و متناسب با فعالیت های فرهنگی و تبلیغی آنان ایجاد نمائیم؛ این که چنین کسب و کاری به چه شکل باشد و چگونه صورت گیرد را می توانیم از ایده هایی که در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ثبت شده و می شود بهره بگیریم.
مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به اهمیت استمرار فعالیت های تبلیغی و بکارگیری شیوه های جدید در این زمینه اشاره و تصریح کرد: طرح و برنامه نویسی، همچنین داشتن ایده های جدید و خلاق در امر تبلیغ، یک امر ضروری می باشد که باید به آن توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق باید در دو جهت نسبت به مبلغان و تبلیغ، فعالیت های خود را سامان دهد: جهت اول، قضاوت و داوری نسبت به ایده های جدید و نو تبلیغی مبلغان و حمایت از آنان و جهت دوم، آنکه به منظور ایجاد رویکرد خلاق و نوآورانه در مبلغان و گروه های تبلیغی دوره های آموزشی خاصی را برگزار کند.
وبینار آموزشی «بایستگیهای تبلیغ قرآنی» برگزار میشود
حسینعلی قهرمانی درباره این وبینار آموزشی گفت: این وبینار آموزشی به مدت ۸ ساعت و در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه هفته دوم و سوم آذرماه ساعت ۲۰ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین هاشم زئی برگزار میشود.
وی، آشنایی اجمالی مبلغان با تولید محتوای تبلیغ قرآنی، معیارها، شاخص ها، روش ها، الگوها و سبک های تبلیغی قرآنی را از جمله اهداف برگزاری این برنامه آموزشی برشمرد.
رئیس اداره آموزشهای کاربردی مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: طلاب و مبلغان میتوانند جهت ثبت نام و شرکت در این برنامه آنلاین آموزشی از طریق ارسال کلمه «تبلیغ قرآنی» به سامانه پیامکی ۳۰۰۳۱۴۲ تا هفتم آذرماه امسال، ثبت نام کنند.
وی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری موفقیت آمیز آزمون پایانی، مبلغان میتوانند از مزایای علمی و تبلیغی این رویداد آموزشی مانند: دریافت گواهینامه آموزشی، تسهیل در تشکیل و ارتقای رتبه تبلیغی و شرکت در دورههای تخصصی و تکمیلی، بهره مند شوند.
نشست آنلاین «کودک و بازی» برگزار میشود
همچنین آنلاین «کودک و بازی» به همت مرکز آموزشهای کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین افشاری مقدم برگزار میشود.
این نشست سه شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذرماه ۹۹ ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.
علاقهمندان به شرکت در این نشست می توانند از طریق نشانی اینترنتی el.balagh.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
با تقویت بنیه علمی حوزههای علمیه میتوان با تهاجمات فکری مقابله کرد
حجتالاسلام والمسلمین میرخانی در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی «نحوه تعامل و مناظره با اهل سنت»، وحدت را رمز موفقیت مسلمین در جهان دانست و اظهار کرد: باید همه با هم یکپارچه باشیم تا بتوانیم اسلام ناب محمدی را در تمامی دنیا گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه منبع معنویت هستند، گفت: علما در راه جهاد برای خدا همواره ثابت قدم بودهاند و مردم نیز تا پای جان پشت سر آنان لبیک گفته اند.
سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق تصریح کرد: یادگیری و آموزش توأمان با تحقیق و پژوهش میتواند مهارت طلاب را در آموختن عمیق علم و دانش تحکیم بخشد و او را با روشهای ایده پردازی و نظریه پردازی همراه با قلم رسا تقویت کند.
وی افزود: ایجاد بسترهای لازم حمایتی، تشویق و ترغیب در زمینه ارائه تحقیق و پژوهش توسط طلاب، موجب تقویت بنیه های علمی و عملی شده و در نهایت، پرورش پژوهشگران نخبه و موفق را در حوزههای علمیه افزایش میدهد.
میرخانی در گزارش کلی عملکرد فعالیتهای آموزشی این شعبه در سطح منطقه جنوب شرق پرداخت و گزارشی از عملکرد آموزشی را تبیین کرد.
این کارگاه با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین توحیدی «از اساتید نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» ویژه طلاب و روحانیون شهر زاهدان برگزار شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم مبلغ دینی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق حجت الاسلام والمسلمین فعالیت های تبلیغی برگزار می شود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۲۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد میلیون دلاری شبکههای ماهوارهای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیقتر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانهای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، بهخصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلمهای روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یکمیلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچهزرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمدهاند، روی هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروختهاند، یعنی پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچهزرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلمهایی که البته در نگاهی دقیقتر، علاوه بر کمدیبودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکههای ماهوارهای!
این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلمهایی هستند که تبلیغاتشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق میتواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنهآمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان میدهد که سیاستهای نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه میتواند سیاستهای عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.
آمار و ارقام ترسناک
دادههایی که درباره تبلیغات فیلمهای سینمایی ایرانی در شبکههای ماهوارهای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانههای خارجی هفتهای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلمهای ایرانی میگیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلمهای روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکههای ماهوارهای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تماموقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلمهای رقیب باقی نگذارد.
دادههای ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکههای ماهوارهای تبلیغبگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیتتر و بهتر هم میتواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
یک حسابوکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامهها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکههای ماهوارهای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یکماهه فیلمها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز میشود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت میشود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقهای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یکبار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلمها چقدر هزینه کرده است!
آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکههای ماهوارهای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان میداد و به تریبونی برای بهتر دیدهشدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگهای مختلف پیشپای محصولات سینمایی که از این میان میتوان از سختگیریهای فراوان تا ممیزیهای مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.
این موارد که نارضایتیهای بسیاری را موجب شدند، کمکم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزیهایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکههای ماهوارهای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخشکننده سینما و تهیهکننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفهای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمیتوانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی میکنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین میشود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاستهای تلویزیون است، از تیزر بیبهره میماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تکتک صاحبان فیلمها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضعگیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلمهای تبلیغشده در ماهواره آگاهی یافتهاند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلمها چنین تصمیمی میگیرند و تبلیغ فیلمشان را به ماهوارهها میدهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام بردهاند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمیتوانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلمها اختصاص داده میشود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علمالهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولتهای گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهوارهای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق میکند و روی ۶۰درصد باقی فیلمها تاثیر چندانی ندارد»، میگوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح میدهند تبلیغ کارشان را با هزینهای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من میدهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید بهصرفه نباشد.»
حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرونبهصرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلمهای سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهوارههاست که همانطور که گفته شد باعث خروج یکونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاریها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنیهای سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهوارهها ریخته میشود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!
انتهای پیام