Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان از انگل "توکسوپلاسما گوندی" که مسئول بیماری انگلی عفونی "توکسوپلاسموز" است و باعث تغییر رفتار و شناخت در برخی از افراد آلوده می‌شود، برای توسعه روش‌های درمانی روان الهام گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، "توکسوپلاسموز" یک بیماری است که در اثر عفونت انگلی شایع ایجاد می‌شود. اگرچه احتمال می‌رود صدها میلیون نفر در سراسر جهان به این انگل آلوده شده باشند، اما تعداد کمی از آنها علائم آن را نشان می‌دهند و به بیماری مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مراحل حاد این عفونت، دیده شده است که برخی از بیماران، تغییرات شناختی یا رفتاری را نشان می‌دهند. میزان قابل توجهی تحقیقات در مورد بررسی رابطه اسکیزوفرنی و توکسوپلاسموز انجام شده است، اما هنوز بحث بر سر این است که آیا این انگل می‌تواند علت ابتلا به این نوع اختلالات عصبی و روانشناختی باشد؟

توکسوپلاسموز یا توکسوپلاسموزیس (Toxoplasmosis)  عبارت است از یک بیماری انگلی عفونی که توسط یک انگل یوکاریوت تک سلولی به نام توکسوپلاسما گوندی ایجاد می‌شود. این بیماری در انسان‌ها، برخی پستانداران و حتی پرندگان ایجاد می‌شود.

عفونت این انگل در افراد بالغ و سالم غالباً بدون علائم بالینی است. در برخی از افراد مبتلا به عفونت، علائمی خفیف مشابه آنفلوانزا همچون دردهای عضلانی و تورم در گره‌های لنفاوی برای هفته‌ها یا ماه‌ها دیده می‌شود. در تعداد کمی از بیماران مشکلات چشمی نیز مشاهده می‌شود. برخی از بیماران دارای دستگاه ایمنی ضعیف ممکن است دچار مشکلات عصبی چون عدم تعادل و هماهنگی عضلات و اعضای بدن شوند. شکل حاد بیماری ممکن است با تب و لنفوسیتوز همراه باشد. در شکل فوق حاد یا وخیم بیماری که به ندرت اتفاق می‌افتد علائم مغزی، پنومونی، درگیری عمومی عضلات و حتی مرگ بروز می‌کند. حدود نیمی از جمعیت جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند اما معمولاً علائمی بروز نمی‌یابد. همچنین سالانه حدود ۲۰۰ هزار مورد توکسوپلاسموز حین بارداری رخ می‌دهد.

انگل به دو صورت جنسی و غیرجنسی تکثیر می‌شود و تکثیر جنسی آن فقط در بدن گربه سانان رخ می‌دهد. گربه‌ها علاوه بر میزبان اصلی در صورت مصرف گوشت و غذای آلوده به انگل می‌توانند به عنوان میزبان واسط نیز در چرخه زندگی انگل نقش ایفا کنند.

مطالعه جدیدی به سرپرستی تیمی از دانشگاه "لیدز" و دانشگاه "تولوز"، یک فرضیه قوی ارائه داده است تا توضیح دهد که چگونه این نوع عفونت انگلی می‌تواند بر برخی اختلالات عصبی و تغییر رفتار تأثیر بگذارد.

این مطالعه در مجله Trends in Immunology منتشر شده و بینش جدیدی در مورد چگونگی تأثیر تغییرات نوروفیزیولوژیک بر رفتار ارائه می‌دهد و اهداف تحقیقاتی جدید را نشان می‌دهد.

"گلن مک کانکی" سرپرست این تحقیق جدید توضیح داد: بینش ما دو تئوری مخالف را در مورد چگونگی تغییر رفتار این انگل در میزبان متصل می‌کند و این ممکن است به سایر عفونت‌های سیستم عصبی نیز قابل تعمیم باشد. یک تئوری می‌گوید که تغییرات رفتاری با پاسخ ایمنی بدن به عفونت فراخوانی می‌شود و تئوری دیگر می‌گوید که تغییرات، ناشی از تغییر پیام رسان‌های عصبی است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آلودگی به انگل ایجاد کننده "توکسوپلاسموز"، سطح یک پیام رسان عصبی به نام "نورپی نفرین" را کاهش می‌دهد. این امر متعاقباً با سرکوب فرآیندهای سیگنالینگ نسبت به کنترل پاسخ‌های ایمنی، مکانیسم‌های پیش التهابی را در سلول‌های مغزی ایجاد می کند. تصور می شود که تغییرات رفتاری و شناختی ناشی از افزایش التهاب عصبی باشد.

پیام‌رسان‌های عصبی(Neurotransmitter) به ترکیب شیمیایی ویژه‌ای گفته می‌شود که در بدن تولید می‌شوند و پیام‌های عصبی را با گذشتن از فضای سیناپس از یک سلول عصبی یا نورون به سلول هدف می‌رسانند. این مواد را ناقل عصبی گویند که در وزیکول‌هایی جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند و هنگامی که نورون برانگیخته می‌شود از غشای سلول به درون فضای سیناپسی اگزوسیتوز(برون رانی) می‌شوند و به سلول هدف که در نزدیکی نورون پیش سیناپسی است می‌رسند. برخی از این ناقل‌ها تحریکی هستند و سلول هدف را برمی‌انگیزانند ولی برخی دیگر مهاری هستند و سلول هدف را مهار می‌کنند و فعالیت آن را کاهش می‌دهند. گلوتامات مهم‌ترین پیام‌رسان تحریکی و گابا مهم‌ترین پیام‌رسان مهاری مغز است.

برای حرکت به جلو، کار و تحقیقات بیشتری لازم است تا درک شود که آیا بازیابی سیگنالینگ "نوراپی نفرین" می‌تواند از ناهنجاری‌های رفتاری مرتبط با عفونت انگلی جلوگیری یا آن را معکوس کند؟ اهداف بالقوه دارویی می‌توانند برای تعدیل این مسیر و درمان تعدادی از شرایط عصبی که تحت تاثیر التهاب عصبی هستند، تولید شوند.

"مک کانکی" می‌گوید: این تحقیق به درک چگونگی ارتباط التهاب مغز با شناخت کمک خواهد کرد و برای پیشرفت در آینده برای توسعه درمان‌های ضد روان‌پریشی ضروری است.

این مطالعه در مجله Trends in Immunology منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انگل بیماری روانی تغییر رفتار پیام رسان سلول هدف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۲۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی