Web Analytics Made Easy - Statcounter

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 1397 و بازگشت تحریم‌های به ظاهر تعلیق شده و همینطور وضع و اجرای تحریم‌های گسترده جدید در حوزه‌های مختلف اعم از نفت و انرژی و تبادلات بانکی علیه جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا به عنوان یکی از طرف‌های اصلی توافق هسته‌ای برای ترغیب ایران به ادامه پایبندی به تعهدات برجامی، متعهد شد که در جهت رفع تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران، گام‌های عملیاتی مهمی را برداشته و خلاء خروج آمریکا از برجام را جبران نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، پارسا جعفری، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با این مقدمه می‌افزاید: علیرغم وعده وعیدهای تروئیکای اروپایی در جهت منتفع ساختن ایران از توافق هستهای برجام، با پشت سر گذاشته شدن یک سال صبر استراتژیک، اروپا نشان داد که اختیاری از خود نداشته و بدون اذن آمریکا از عهده ی هیچ تعهدی بر نمی آید.

با بدعهدی در اجرای تعهدات و وقتکشی‌های دنباله دار طرف‌های اروپایی و افزایش شعاع دایره‌ تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ایران ناگزیر شد تا به شکل تعهد در برابر تعهد با برجام برخورد کرده و بهتدریج بخشی از تعهدات خود را در چارچوب برجام متوقف کند. ایران در کنار نشان دادن جدیت خود در تلافی‌جویی به کمکاری طرف مقابل، همچنان فرصت دیپلماسی را زنده نگه داشته و بازگشت به تعهدات را مشروط به اجرایی شدن تعهدات سایر اعضای برجام نمود.

گرچه اروپاییان بر این باورند که تعلیق تعهدات ایران در برجام به منزله نقض برجام است، اما دنیا به خوبی نظارهگر است که  این ایران نیست که برجام را نقض کرده، بلکه طرف‌های دیگر برجام به‌خصوص آمریکا و اروپایی‌ها بودند که به تعهدات خودشان عمل نکردند و اقدام ایران واکنشی به بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به‌ویژه آمریکا در چارچوب برجام بوده است.
جمهوری اسلامی ایران هنوز متعهد به این است که اگر طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود عمل کنند، راه برای بازگشت به توافق فراهم است. ایران بدون اینکه میز مذاکره را ترک گوید، همچنان راه گفت‌وگو و مذاکره را با دیگر طرف‌های برجام باز نگه داشته و خودش را متعهد به تعهدات بین‌المللی و توافق‌های چندجانبه می‌داند. حتی اخیرا وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد، چنانچه دولت جدید آمریکا به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عمل کند، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت. البته در مورد بازگشت آمریکا به برجام نیز راه بسته نیست و طبق اعلام دکتر ظریف، می توان در مورد شرایط این بازگشت، گفت و گو کرد. 
تروئیکای اروپا برغم برخورد منطقی و قانونی ایران در چارچوب برجام، واکنش‌های تند و گستاخانه ای داشته اند و بجای آمریکا که برجام را بصورت غیرقانونی ترک گفته و تروریسم اقتصادی را علیه مردم کشورمان براه انداخت، ایران را مورد هجمه قرار داده اند. مضاف بر آنکه خود اروپایی‌ها نیز در انجام تعهدات برجامی خود تعلل داشته و در حقیقت گام‌های برداشته شده ایران حق طبیعی تهران و واکنشی است به بی‌توجهی اروپایی‌ها نسبت به اجرای تعهدات خود و عدم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام. برخلاف، بیانیه اروپا اقدام اخیر کشورمان نه تنها به منزله نقض برجام نیست، بلکه حق مسلم آن بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق یاد شده است، چرا که حفاظت از منافع ملی در چارچوب امنیت ملی نیز ایجاب مینماید که طرفین برجام همچنان که از موقعیت برابری برخوردارند، در عمل نیز مانع از ورود خسارات محض حاکمیتی، مالی و امنیتی برای خود گردند و ایران نیز در این خصوص به حق است.

از این رو جمهوری اسلامی ضروری می داند که با بر چشم داشتن عینک بی‌اعتمادی نسبت به اروپایی‌ها، برای تحقق منافع ملی در راستای ارتقای دستاوردهای هسته‌ای کشور مبادرت کرده و براساس مفاد برجام، در صورت ادامه‌ وقت‌کشی اروپایی‌ها و عدم وجود اراده‌ آن ها در رویارویی با تحریم ها و تأمین منافع اقتصادی ایران، به تدریج تعهدات خود را کاهش داده و بر افزایش توانمندی‌های هسته‌ای اقدام نماید.

تهدید و عمل در جهت کاهش نظارت بازرسان آژانس و همینطور توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت تعلل اروپایی‌ها و تداوم تحریم‌ها، از گزینه‌های در دسترس جمهوری اسلامی می باشد. این تهدیدها موجب می شود از حداکثر توان موجود در اروپا برای مقابله با آمریکا و رویارویی با دلار و همچنین ایجاد رویه برای مقابله با تحریمهای یکجانبه استفاده نمود و در آن واحد با کاهش تعهدات برجامی دستاوردهای علمی و هسته ای کشور را افزایش داد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برجام کاهش تعهدات برجامی ایران جمهوری اسلامی تعهدات خود اروپایی ها تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در مراسم سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با تبریک روز معلم و استاد و گرامیداشت یاد شهدا و شهید مطهری با تبریک به اساتید نمونه کشوری اظهار داشت: امکان ندارد کسی به توفیقاتی بدون همراهی خانواده خود دست یابد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه، فرهنگ آن جامعه است، افزود: برای همین جامعه دانشگاهی فرهنگ جدید خلق می‌کند. با پیشرفت علوم در عرصه‌های مختلف علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید خلق می‌کند. شما اساتید فرهنگ‌ساز و امیدآفرین هستید. از این باب باید برگزاری این گونه مراسم با جدیت پیگیری شود.

وزیر علوم افزود: اساتید نمونه سرمایه‌های نمادین کشور هستند که هر جا باشند آنجا قیمت می‌یابد. به همین دلیل با احداث دانشگاه زمین اطراف دانشگاه ارزش پیدا می‌کند.

زلفی‌گل با بیان اینکه اساتید نمونه به عنوان سرمایه‌های نمادین کشور باید قدر ببینند و بر صدر نشینند، افزود: بین اساتید نمونه کشوری خوشبختانه بانوان دانشمند نیز داریم که امیدواریم سال‌های آینده افزایش یابند. تمام اساتید نمونه در رشته‌های خود سرآمد هستند.

وی ادامه داد: انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است. در واقع می‌خواهیم شاخص افراد مرجع را به نمایش بگذاریم. اساتید نمونه مرجع علمی کشور هستند. خوشبختانه تعداد اساتید پر استناد یک و دو درصد کشور در حال افزایش است.

زلفی‌گل ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور که در رأس آن رهبر حکیم و فرزانه کشور است یعنی وعده صادق، در سطح بین‌المللی نشان مرجعیت کشور ما است. مرجعیت علمی اولین اولویت وزارت علوم از پنج اولویت است.

وزیر علوم خطاب به اساتید نمونه کشوری افزود: شما در عرصه شاگردپروری هم نمونه هستید. به همین دلیل مرجعیت علمی برای ما مهم است و در قوانین وزارت علوم سعی شده برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه داشته باشیم و از ظرفیت برنامه هفتم توسعه خوب استفاده کرده‌ایم. منتظریم ابلاغ شود و به تصویب هیئت وزیران برسانیم.

وزیر علوم گفت: در راستای اهداف برنامه هفتم توسعه، برنامه‌های خوبی در وزارت علوم تدارک دیده شده است که می‌توان به تدوین دستورالعمل اعطای پژوهانه جامع، دستورالعمل تعاملات علمی، ملی و بین‌المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش اشاره کرد که برای این برنامه‌ها اعتبارات لازم نیز پیش‌بینی شده است. در برنامه هفتم توسعه آمده است که ۱۵ درصد اعتبارات برای پژوهش و ۵ درصد به امور فرهنگی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی هم قدرت ایجاد تجهیزات سخت و هوشمند را دارد و هم قدرت نرم را ایجاد می‌کند. هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده است.

زلفی‌گل با تقاضا از اساتید گفت: تمام تلاش خود را بکنید تا نسل توانمند‌تر از خود به جامعه تحویل دهید.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • تاکید فرماندار ارومیه بر هم‌افزایی با دستگاههای اجرایی برای تحقق شعار سال
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد