Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@06:15:10 GMT

ریزش قیمت و رکود در بازار کالاهای صنعتی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۴۵۱۷

ریزش قیمت و رکود در بازار کالاهای صنعتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، به گفته فعالان صنفی، کاهش شدید تقاضای ناشی از افت قدرت خرید مشتریان و انتظار آنها برای تثبیت قیمت‌ها به همراه تعطیلی 2هفته‌ای ناشی از اعمال شرایط قرنطینه خانگی و تعطیلی 70درصد مشاغل و کسب‌وکارها موجب شده تا اندک متقاضیان نیز تقاضای خرید خودرو، لوازم خانگی، گوشی موبایل و تبلت را به تعویق اندازند؛ رویکردی که ‌موجب تشدید رکود حاکم بر بازار بی‌مشتری اینگونه محصولات صنعتی و دیجیتال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   گرچه کاهش نسبی قیمت این اقلام با سیر نزولی نرخ ارز و طلا زمینه تحریک تقاضا در بازار اینگونه اقلام کالایی را فراهم کرده و برخی مشتریان واقعی خرید اینگونه محصولات اما با وسواس بیشتر را در دستور کار قرار دادند، اما از دیروز (شنبه) با تعطیلی اغلب مراکز فروش، پاساژها و نمایشگاه‌های فروش خودرو، این تقاضای نسبی نیز به تعویق افتاده و این روزها رکود حرف نخست حاکم بر بازار محصولاتی است که تجربه نشان داده در شرایط کاهش قیمت به‌دلیل انتظار مشتریان برای ارزان‌تر‌شدن و جلوگیری از ضرر و زیان با خرید این اقلام به قیمت بالاتر، تقاضای خرید خود را تا مشخص‌شدن وضعیت قیمت‌ها به تعویق می‌اندازند.

موج تازه ریزش قیمت در بازار راکد خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در زمینه تأثیر تعطیلات بر احتمال کاهش بیشتر قیمت خودرو‌ها در بازار، گفت: زمانی که بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت، بنابراین با توجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تأثیر می‌پذیرد، به‌نظر می‌رسد که در آینده نزدیک نه‌تنها شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها نخواهیم بود، بلکه روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد یافت.

سعید موتمنی افزود: این روز‌ها قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و به تبع آن کاهش نرخ ارز روند نزولی دارد، به‌نحوی که طی هفته‌های اخیر در قیمت خودرو‌ها اعم از داخلی، خارجی و مونتاژی‌ها بین ۲۰ تا ۲۷درصد کاهش قیمت داشته‌ایم و پیش‌بینی ما این است که در هفته‌های آتی این کاهش قیمت بیشتر نیز شود. او افزود: از سوی دیگر افرادی که در ماه‌های گذشته، سرمایه خود را به سمت بازار خودرو هدایت کرده بودند، هم‌اکنون اکثرا فروشنده هستند، اما در بازار مشتری و خریداری نیست و فروشنده زیاد و خریدار کمتر شده است. او افزود: قیمت‌ها در تمامی بازار‌های سرمایه اعم از سکه، مسکن و خودرو متاثر از کاهش نرخ ارز، سیر نزولی دارد و در چنین شرایطی که طبق معمول فروشنده در بازار زیاد است، به‌دلیل امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها، مشتری چندانی برای خرید مراجعه نمی‌کند. موتمنی در زمینه تأثیر آغاز محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی واحد‌های غیرضرور و بازار‌ها از دیروز بر بازار خودرو، گفت: از دیروز (شنبه) همه صنوف غیرضروری تعطیل شدند و فروشندگان خودرو نیز که در دسته دوم مشاغل قرار می‌گیرند، از این قاعده مستثنی نیستند. طبق اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعمال محدودیت‌ها برای مقابله با شیوع این ویروس، نمایشگاه‌داران خودرو نیز تعطیل شدند. با این روند، زمانی که بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت، بنابراین با توجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تأثیر می‌پذیرد، باز هم ریزش قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.

نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز مقاومت فروشندگان خودرو در برابر کاهش قیمت‌ها را بی‌فایده دانست و گفت: با وضع محدودیت‌های 2هفته‌ای کرونایی، بازار راکد خودرو در رکودی شدیدتر فرو رفت و قیمت‌ها همچنان در سراشیبی نزول است. نعمت‌الله کاشانی‌نسب‌ افزود: محدودیت‌های ایجاد‌شده، موجب تعطیلی همه نمایشگاه‌های خودرو شده‌ و رکود مطلق و شدیدتر از هفته‌های قبل را بر این بازار حاکم کرده و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. به گفته او، انجام‌نشدن معاملات نیز منجر به کاهش قیمت خودرو می‌شود. در واقع اکنون فروشندگان در بازار خودرو به صف شده اما مصرف‌کنندگان و متقاضیان خودرو به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، از خرید دست کشیده‌اند. ‌در بازار فعلی، مشتری واقعی، تعیین‌کننده قیمت بوده و با چانه‌زنی می‌تواند خودرو را به قیمت مورد نظرش خریداری کند.

افت 10درصدی قیمت گوشی موبایل و تبلت

دبیر انجمن وارد‌کنندگان موبایل با بیان اینکه به‌دلیل اجرا‌نشدن طرح رجیستری برای انواع تبلت اکنون ۷۰درصد تبلت‌های موجود در بازار به‌صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود، گفت: از ابتدای سال۹۹ تاکنون حدود ۸میلیون‌و۴۰۰هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است. امیر اسحاقی از کاهش ۱۰درصدی قیمت‌ها در کالاهای دیجیتال حوزه فناوری و کاهش قیمت‌ها در بازار سایر کالاهای سرمایه‌ای خبر داد و افزود: برای فروش کالا‌های وارداتی دستورالعمل و ضابطه در کشور وجود دارد، درضمن تمامی کالا‌ها در سامانه‌۱۲۴ ثبت قیمتی می‌شود که متأسفانه هم‌اکنون برای تبلت چنین شرایطی وجود ندارد. به گفته او، اختلاف هزینه واردات رسمی و قاچاق موجب شده تا واردات و عرضه تبلت و لپ‌تاپ‌های قاچاق به‌صرفه باشد. با این شرایط واردات حتی برای ۳۰۰ تا ۴۰۰شرکتی که به‌صورت قانونی گوشی تلفن همراه را وارد می‌کنند صرفه اقتصادی ندارد تا این وارد‌کنندگان بخواهند در صف تخصیص چند‌ماهه ارز برای واردات تبلت مانده و پس از واردات هم نتوانند محصولات وارداتی خود را در رقابت با اقلام موجود در بازار بفروشند. به گفته او، شفافیت و اعلام قوانین مشخص درخصوص واردات تبلت مانند واردات موبایل می‌تواند باعث متعادل‌شدن تقاضا برای خرید تبلت شود و سقف قیمتی نیز برای مصرف‌کننده مشخص خواهد شد اما در شرایط کنونی با تعطیلی حداقل 2هفته‌ای اغلب مشاغل و کسب‌وکارها و تشدید شرایط قرنطینه خانگی، خریدار یا فروشنده‌ای برای اینگونه محصولات وجود نداشته و رکود حاکم بر بازار کالاهای دیجیتال بیش از پیش تشدید خواهد شد.

پربیننده ترین گل‌فروشی‌ها پرپر شدند فعالیت کدام شغل‌ها از فردا ممنوع است؟ کاهش ۲۵هزار تومانی قیمت گوشت قرمز ماسک‌های چینی ۶۰۰تومانی گوشت هم ارزان شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو لوازم خانگی فروش خودرو کالای صنعتی قیمت لوازم خانگی سهام عدالت فروشندگان خودرو بازار خودرو محدودیت ها قیمت خودرو قیمت ها کاهش قیمت بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار در یک هفته اخیر ریزشی بوده و حال در روز پایانی هفته، نوسان قیمت‌ها اندک شده است. فعالان بازار اعتقاد دارند که در حال حاضر بازار خرید و فروش خودرو با وجود روند کاهشی، خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است.

به اعتقاد آن‌ها، بازار خودرو به سمت رکود رفته است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است.

کارشناسان بازار خودرو تاکید دارند عرضه بیشتر و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متاسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

آخرین قیمت‌ها در بازار

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با قیمت ۳۴۶ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با کاهش یک میلیون تومانی به قیمت ۳۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم ۸۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار ۷۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۸۴۵ میلیون تومان و پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۸۶۵ میلیون تومان به فروش رفت.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۹۹۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۸۲۵ میلیون تومان قیمت خورد.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ اما یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۶۴۵ میلیون تومان و راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۶۱۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم بدون تغییر، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899612

دیگر خبرها

  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو
  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
  • ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟