Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@21:46:14 GMT

برف در بهشت؛ حال و هوای برفی حرم مطهر رضوی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۶۵۰۷

برف در بهشت؛ حال و هوای برفی حرم مطهر رضوی

معمولا ادب زیارت اقتضا می‌کند که با طمأنینه در حرم قدم بزنیم اما وقتی هوا برفی و بارانی است این آرامش بیشتر می‌شود و سکوتی دل‌انگیز تمام حرم را پر می‌کند.

به گزارش قدس آنلاین، طبق عادت همیشه‌ چند قدم مانده به بازرسی شروع می‌کنم به زمزمه اذن دخول، الحق که شاعر راست گفت که «باب الجواد راه ورودی به قلب توست» چقدر از این زاویه همه چیز زیباست، دستی به ادب روی سینه می‌گذارم و سوز سرد هوای برفی می‌خورد به چشم‌هایم، السلام علیک یا ابالحسن، این کنیه را خیلی دوست دارم مرا می‌برد نجف انگاری، صدای آشنای این روزهای حرم در گوشم می‌پیچد «زائران گرامی لطفا از روی کف‌پوش‌های مشکی تردد کنید» اما همیشه راه رفتن روی برف‌های دست نخورده را بیشتر دوست دارم آن هم روی سنگ‌فرش‌هایی که همیشه معبر بازی بچه‌ها بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند قدم که جلو می‌روم چشمم به تمثال سردار سلیمانی می‌افتد که با لبخند همیشگی‌اش دارد نگاهم می‌کند و پرتم می‌کند به دی‌ماه سرد سال گذشته و داغی که هنوز داغ است و روی دلمان سنگینی می‌کند، دوباره باد سرد پاییزی می‌خورد به چشم و پیشانی‌ام، سرم را پایین‌تر می‌اندازم، مقصدم جنوب شرقی‌ترین گوشه صحن جامع است، چایخانه‌ای که کاش کرونا نبود و چای داشت، در این بهشت سرد، چای گرم حضرتی خیلی می‌چسبید، اما حیف که این ویروس لعنتی به همه دوست داشتنی‌هایمان برچسب محدودیت زده.

معمولا ادب زیارت اقتضا می‌کند که با طمأنینه در حرم قدم بزنیم اما وقتی هوا برفی و بارانی است این آرامش بیشتر می‌شود و سکوتی دل‌انگیز تمام حرم را پر می‌کند، از دیگر آداب زیارت که بزرگان همیشه عامل به آن بودند زیارت از پایین پای حضرت است، همانجا که برای مشهدی‌ها ایستگاه آخر است، البته در روزهای شادی هم پر رونق‌ترین صحن از نظر گل‌آرایی و زیبایی هم صحن آزادی است.

سلامی عرض می‌کنم و از مسیر کف‌پوش‌ها خودم را به روبروی ضریح می‌رسانم، دلم می‌خواهد ثانیه‌های بیشتری را با نگاه به ضریح بگذرانم و مثل قبل کنجی رو به ضریح به قدر یک امین الله خواندن بایستم، اما نمی‌شود، با این همه دلمان هنوز گرم است که در این تاریکی زمین، نور شمس‌الشموس روشنای شب‌های تیره‌مان است.

می‌روم کنج صحن و مثل کبوترهای چایی حرم طوری می‌ایستم که کمتر سرما برود به مغز استخوانم و مشغول خواندن زیارتنامه می‌شوم، سکوت و آرامش صحن انگار سرما را از یادم برده است، وقتی در وصف بهشت می‌گویند که نه سرد می‌شود و نه گرم و همیشه هوا معتدل و بهاری است به گمانم همین‌جا را می‌گفتند، وقتی در هر حالی که باشی حال دلت بهار می‌شود و انگار هیچ دردی در عالم نداشتی جز دوری از حرم امن رضا(علیه السلام) که وقتی در آن هستی همه غم‌ها بار می‌بندند و از دل می‌روند.

نزدیک اذان ظهر است و طبق معمول همیشه زیارت هفت حدیث از بلندگوهای حرم پخش می‌شود و چقدر این هفت حدیث به جان آدم می‌نشیند، مخصوصا آنجا که اقرار می‌کنیم به ولایت و دوستی اهل بیت و خودمان را منتظر دولت کریمه معرفی می‌کنیم، دقیقا همانجا انگار نسیم بهاری از جانب کعبه می‌وزد و دلمان را گرم می‌کند به آمدن حجت خدا تا بگوید این روزهای سرد و خزان زده هم تمام می‌شود و بهار می‌آید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: برف حرم مطهر رضوی باب الجواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبه ای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در میان آینه کاری‌های رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.

جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشه‌های آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز کار شده است تا جلوه‌ای شکوهمند به آن ببخشد.

در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا(ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کارهای برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.

حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینه‌های مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.

از مسئولیت های شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) می‌توان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوان‌ها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.

ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتاب‌های متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا(ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیت‌های شیخ بهایی بوده است.

شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.

محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود ایشان در آن محل تدریس داشته‌اند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229174 برچسب‌ها لبنان اصفهان ایران

دیگر خبرها

  • اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)
  • ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در چهارشنبه زیارتی
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی