Web Analytics Made Easy - Statcounter

آژانس آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده که شیوع کرونا و همچنین خشونت و ناامنی در افغانستان موجب کند شدن بازگشت آوارگان افغان از ایران و پاکستان شده است.

خبرگزاری میزان - پس از سرنگونی حکومت طالبان در سال 2002 ، آوارگان افغان در ایران و پاکستان شروع به بازگشت به کشور خود کردند. بابر بلوچ یکی از سخنگویان آژانس آوارگان سازمان ملل گفته که شمار زیادی از آوارگان پس از حدود دو دهه زندگی در تبعید به کشور خود بازگشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: من در گذرگاه مرزی بین پاکستان و افغانستان شاهد بازگشت هزاران مهاجر افغان بودم و در سال 2002 و سالهای پس از آن حداقل بیش از یک میلیون آواره به افغانستان بازگشتند. از آن زمان تا کنون هم ما از طریق کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل UNHCR به بازگشت داوطلبانه آوارگان افغان کمک کردیم و حداقل 5 میلیون تن عمدتا از ایران و پاکستان به کشور خود بازگشتند.

این درحالی است که هم اکنون بازگشت آوارگان افغان به شدت کاهش یافته است. بنا به گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در سال جاری تنها حدود 2 هزار مهاجر افغان به کشور خود بازگشته اند و درماه مارس – اسفند سال گذشته – به علت کرونا بازگشت آوارگان کاملا متوقف شد.

با این حال ، بلوچ گفت که افزایش حملات مرگبار علیه غیرنظامیان و زیرساختهای شهری از جمله بیمارستانها و حمله اخیر به دانشگاه کابل هم موجب کاهش انگیزه آوارگان برای بازگشت به افغانستان شده است.

بیشتر بخوانید: تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان صلاحیت تصمیم‌گیری نهایی را ندارد صلح طالبان و آمریکا و شکست در تامین امنیت افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه نمایشی است کابل و طالبان درباره دستورالعمل نشست بین‌الافغانی توافق کردند

این سخنگوی سازمان ملل گفت که همبستگی بین المللی و فرایند صلح در افغانستان به هم پیوند دارند. فیلیپو گراندی کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل که بتازگی از افغانستان دیدن کرده ، نسبت به بروز یک فاجعه بزرگ انسانی در افغانستان در صورت شکست تلاشهای صلح هشدار داده است. وی از جامعه جهانی خواست که همچنان به افغانستان متعهد باشد و از آوارگان افغانستانی حمایت کند.

/انتهای پیام/

ایرنا



برچسب ها: کرونا آوارگان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا آوارگان آوارگان سازمان ملل بازگشت آوارگان آوارگان افغان کشور خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۷۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان

پیمان اسکندری اظهار کرد: مرز‌های رسمی سیرانبند بانه و باشماق مریوان در سال‌های اخیر در حوزه تجارت خارجی فعالیت خوبی داشته‌اند و سالانه ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از طریق این مرز‌ها به خارج از کشور صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بندر لاذقیه سوریه و بندر بصره در کشور عراق به این ۲ مرز استان نزدیک است و موجب کاهش قیمت تمام شده این محصولات در کشور می‌شود.

وی بیان کرد: به همین جهت درخواست‌های تجار و بازرگانان را طی یکی دو سال اخیر با حضور استاندار و همکاری سازمان حفظ نباتات کشور پیگیری کردیم و در نهایت موفق به کسب مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق شدیم.

اسکندری اضافه کرد: مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان از ۱۲ اردیبهشت ماه جاری صادر شده است که این مهم موجب گسترش مبادلات مرزی خارجی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند