Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@08:34:23 GMT

کهکشان‌های فسیل شده در راه شیری

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۷۸۱۷

کهکشان‌های فسیل شده در راه شیری

حدود 10 میلیارد سال پیش، کهکشان دیگری به راه شیری برخورد کرد. اما از آن زمان تا امروز محققان موفق به پیدا کردن بقایای این کهکشان نشده بودند؛تا اینکه اخیرا دانشمندان سرانجام توانستند کهکشان فسیل شده را در میانه کهکشان راه شیری بیابند.

به گزارش برنا؛ به نقل از نیویورک پست، محققان فعال در پروژه آزمایش تکاملی کهکشانی رصدخانه آپاچی، به تازگی خبر از کشف این کهکشان فسیل شده داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها لقب «هرکول» را به این کهکشان فسیلی داده اند و معتقدند که ستاره های این کهکشان فسیلی را هم در «هاله» اطراف کهکشان راه شیری کشف کرده اند. این هاله، ابر ستاره ای است که از مرکز روشن تر کهکشان ما فاصله دارد.

دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی فیزیک نجومی دانشگاه «جان مور» لیورپول معتقد است که یافته های به دست آمده از مطالعه بقایای هرکول نشان می دهد که در مفهوم کیهان شناسی، این کهکشان فسیلی ابعاد بسیار کوچکی دارد و تنها از 100 میلیون ستاره تشکیل شده است. اما با وجود این، حدود نیمی از تمام حجم هاله راه شیری را به خود اختصاص می دهد.

این محقق به همراه گروه تحقیقاتی خود، ستاره های کهکشان راه شیری و کهکشان هرکول را به طور جداگانه بررسی کرده اند تا بتوانند ترکیبات شیمیایی مختلف و سرعت آنها را مطالعه کنند.

 دورترین فاصله از زمین به دانشمندان اجازه می دهد تا در غبار هاله های اطراف کهکشان راه شیری نفوذ کرده و این کهکشان را عمیق تر از همیشه مورد کاوش و بررسی قرار دهند. محققان براساس داده های علمی به دست آمده این گونه نتیجه گیری کرده اند که برخورد دو کهکشان راه شیری و هرکول باید یکی رویداد مهم در تاریخ کهکشان ما باشد.  

همچنین در ادامه، محققان به این نکته اشاره کرده اند که این برخورد مهیب، کهکشان راه شیری را به کهکشانی غیرمعمول تبدیل کرد چرا که در دیگر کهکشان های مارپیچ زندگی بسیار آرام تری برقرار بود. درست است که راه شیری به عنوان خانه کیهانی بشر، جایگاه خاص و ویژه ای برای ما دارد، اما این کهکشان قدیمی بقایای بسیار ویژه ای را هم در دل خود نگه داشته که هنوز محققان موفق به کشف بسیاری از آنها نشده اند. کشف کهکشان هرکول یکی از آنهاست که بعد از سال ها موفق به پیدا کردن آن شدند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کهکشان کهکشان راه شیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۷۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است

عباس شیری درباره دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگران، اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب امسال نیز مانند سال‌های دیگر همزمان با هفته کارگری افتخار دیدارشان را به جامعه کارگران دادند و نکات کلیدی و ارزنده‌ای را بیان کردند که باید اجرایی شود.

وی افزود: همان‌گونه که رهبری بیان کردند کارگران ستون تولید هستند؛ از این رو باید با رفع موانع تولید زمینه جهش تولید با مشارکت مردم و بخصوص نیروی کار فراهم شود.

این نماینده جامعه کارگری با اشاره به موضوع امنیت شغلی کارگران، گفت: امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری است و باید زمینه‌های ایجاد امنیت شغلی در کشورمان بسترسازی شود؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران حضور اتباع خارجی بدون مجوز است که باید ساماندهی آنها به شدت مورد توجه قرار گیرد.

شیری بیمه کارگران را یکی دیگر از مطالبه‌های کارگری عنوان کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که سیاست‌های کلی تامین اجتماعی که شامل کارگر و غیر کارگر می‌شود، مدت‌ها پیش ابلاغ شده منتها کارهایی که باید انجام شود، درست و کامل انجام نشده است؛ از این رو این موضوع باید از سوی متولیان امر پیگیری شود.

وی عنوان کرد: حدود نیم میلیون کارگر ساختمانی در صف دریافت بیمه هستند که متاسفانه نه‌تنها کاری برای آنها انجام نشده، بلکه بیمه ۴۰۰ هزار نفر دیگر در سال‌های گذشته قطع شده بود.

رئیس کانون انجمن‏‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم با بیان اینکه کارگران با جان و دل پای کار هستند، گفت: امسال حقوق کارگران به ۱۱ میلیون تومان می‌رسد هر چند این رقم پاسخگوی هزینه‌های جاری و معیشتی خانواده‌های کارگری نیست، اما همیشه پای کار بوده‌اند و در مقابل تحریم‌ها و مشکلات ایستادگی کردند.

شیری خاطر نشان کرد: برای ایجاد انگیزه و امید در بین کارگران نیاز است تا کارفرمایان و دستگاه‌هایی اجرایی آستین همت بالا بزنند و با قراردادن مزایا و سایر رفاهیات از مشکلات آنان بکاهند.

 هزاران نفر از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین آزادراه شهید شوشتری
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • رفع آخرین معارضان طرح آزادراه شهید شوشتری