Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@13:35:47 GMT

از کوچه پس کوچه های نازی آباد تا آسیا

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۸۳۴۴

از کوچه پس کوچه های نازی آباد تا آسیا

امیر کریمی ( کارشناس و تحلیلگر فوتبال)

امیر قلعه نوعی جزو ماندگارترین چهره های فوتبالی بعد از انقلاب هست، کسی که از کوچه پس کوچه های نازی آباد و زمین های خاکی سری در سرها درآورد و بعدها بهترین روزهای فوتبالی خود را در شاهین، استقلال و دوره ای کوتاه در قطر سپری کرد و بلافاصله بعد از دوران بازیگری به جرگه مربیان پیوست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اوج جوانی کمک حجازی مرحوم در استقلال بود و بعد ها راه خود را جدا کرد و برای خود سلطنتی در مربیگری ایجاد کرد. شاید قدیمی تر ها فوتبال او را با آن یک پا دوپاهای سریع و بلند و کوتاه و همچنین بستن بازوبند کاپیتانی در بیست و دو سالگی در شاهین در حضور بزرگان فوتبال آن روز و یا خراب کردن پنالتی در مقابل رقیب همشهری و دیرینه درشهر آورد تهران به خاطر بیاورند. حتی پاسهای بین دفاع از سوی او که هر مهاجمی را می توانست در موقعیت صد در صد گلزنی قرار دهد، که شاید مهمترین پاس های دوران بازیگریش را بتوان آن دو توپی که زمینه ساز برد در دربی و ایضا زمینه ساز حضور در باشگاههای آسیای آن روزها شد. او یک لیدر و رهبری برای جستن جاه طلبی های درون خودش بود.

منحصر به فرد
منحصر به فردی قلعه نوعی شاید به این دلیل باشد که او هم در دوران افول استقلال در دسته های پایین تر فوتبال کشور با این تیم بود و حتی در زمانی که در آسیا افتخاراتی کسب کرد. موردی که خود قلعه نوعی همیشه مدعی آن بوده و هست و به آن افتخار می کند.منحصر به فرد در مربیگری برای اینکه در تمامی فصول فوتبالی تیم داشته و هیچ وقت بیکار نبوده و کنار ننشسته است.

قلعه نوعی در گذر زمان
اگر از دوره کوتاه کمک مربی بودن او در استقلال بگذریم شاید اولین قاب ماندگار از او در ورزشگاه تختی تهران به همراه استقلال اهواز آن روزها در مقابل استقلال تهران باشد، جاییکه یقه استقلال تهران را در همان بازی گرفت و بعد از بازی ادعا کرد که ما برای این بازی و هر پانزده دقیقه آن طرح و برنامه داشتیم. همان جا هوش و ذکاوت بالایی از او سراغ میشد گرفت، هرچند در برق تهران هم به عنوان سرمربی خودی نشان داده بود. آن روز ها هنوز در آستانه دهه چهارم زندگی خود بود و سودای بسیاری در ذهن حداقل در مربیگری داشت چرا که شاید به زعم خودش در دوران بازیگری  به خصوص در عرصه ملی به آنچه حقش بود نرسید. اگرچه جزو بازیکنان دور مقدماتی جام جهانی نود و هشت در مرحله ابتدایی با مربیگری مایلی کهن بود اما با پاره شدن رباط او برای بار دوم شاید برای او فوتبال تمام شده می نمود بخصوص در سن بالای سی سال، پس جایی دیگر و زمان و فضای دیگر همچون مربیگری را برای رسیدن با آرزوهای خود انتخاب کرد.
وقتی خیلی زود به راس کادر فنی استقلال اضافه شد قول سه ساله برای قهرمانی داد و اتفاقا بعد از سه سال قهرمان لیگ شد، همان جا بود که به او لقب ژنرال از طرف هواداران استقلال داده شد و اتفاقا در همان سالها بود که جمله دست های پشت پرده برای  نتیجه نگرفتن استقلال جزو دیالوگ های او شد و بینی بین الله را همه جا برای اثبات و رعایت انصاف به کار می برد. بیشترین گل زده و داشتن خط حمله آتشین آن روزهای استقلال که منجر به قهرمانی شد با برهانی و عنایتی از روزهای خوش مربیگری او بود اما حیف که خیلی زود گزینه تیم ملی شد و در جام‌ملتهای ۲۰۰۷ تیمش نتوانست خودی نشان دهد و در ضیافت پنالتی حذف شد و بلافاصله از تیم ملی کنار رفت، هرچند خودش مدعی بود که اگر خارجی بود و یا انتهای فامیلش وییچ داشت هیچوقت با او چنین برخوردی در تیم ملی نمی شد. استقلال  دوبار در لیگ برتر قهرمان شده و یک بار با فرمت جدید جام باشگاه ها به نیمه نهایی رسیده که باز هم با مربیگری او بوده، مس و حاشیه مشت های گره کرده در مقابل استقلال ، تراکتور ، سپاهان عرصه مربیگری باشگاهی را ادامه داد و اتفاقا با سپاهان دو بار قهرمان ایران شد و به آسیا رسید.


۵۷ سالگی قلعه نوعی و چالش جدید
او حالا در پنحاه هفت سالگی خود قرار دارد و چالش جدید به نام گل گهر سیرجان که نسبت به انتخابهای قبلی او کمی متفاوت نشان می دهد، چرا که او را متخصص مربیگری تیم های پر از ستاره و مدیریت چنین باشگاه هایی می دانند. در هر صورت در شب پنجاه و هفت سالگی او سه امتیاز شیرین برای گل گهر صید کرد. به نظر می رسد یکی از با ثبات ترین چهره فوتبالی بعد از انقلاب و هم دوره ای هایش چه در استقلال چه پرسپولیس چه تیم های دیگر خود او هست که با ذات فرماندهی خودش همچنان در سطح اول فوتبال قرار دارد و حضور او ادامه دار می باشد.

هومن جعفری کد خبر: 1081716 برچسب‌ها امیر قلعه نویی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: استقلال تهران استقلال تهران امیر قلعه نویی قلعه نوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۸۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس مشکل‌ساز می‌شود؟

۳ کارشناس حقوق ورزشی کشورمان در مورد افزوده شدن پسوند خلیج فارس به نام باشگاه استقلال اظهارنظر کرده و به ابهامات در این باره پاسخ دادند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در روز پنجم اردیبهشت 1403  مالکیت باشگاه استقلال و پرسپولیس رسماً به بخش خصوصی واگذار شد و 85 درصد سهم باشگاه استقلال در اختیار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفت. این شرکت تصمیم گرفته مانند خیلی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه‌اش  پسوند «خلیج فارس» را به نام استقلال اضافه کند. بعد از موضوع شایعه‌ها و شائبه‌هایی به وجود آمد که نام جدید استقلال ممکن است در رقابت‌های بین‌المللی نظیر لیگ نخبگان (فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا) برای نماینده ایران مشکل ایجاد کند. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم به سراغ سه حقوقدان ورزشی رفت و نظر آنها را جویا شد.

رسمی؛ تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس

رضا شاه منصوری در این باره به تسنیم گفت: طبق ماده 30 و 35 قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد. بنابراین وقتی هلدینگ خلیج فارس سهامدار عمده استقلال است می‌تواند نسبت به این دارایی خود، دخل و تصرفاتی داشته باشد. ضمن اینکه الحاق نام خلیج فارس، خدشه‌ای بر برند باشگاه ایجاد نمی‌کند.

کارشناس حقوقی در مورد اینکه آیا اضافه شدن این نام در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا می‌تواند مشکل‌ساز شود، عنوان کرد: در ایران و آسیا نام بسیاری از تیم‌ها طوری است که قید مکان یا شهر در آن وجود دارد. بنابراین من با این استدلال مخالفم که شعار سیاسی است چرا که این نام (خلیج فارس) پیشینه تاریخی دارد و ابداً تحریک آمیز نیست. ضمن اینکه ما در ایران لیگ برتر را با پسوند خلیج فارس برگزار می‌کنیم. این موارد غیرسیاسی است.

وی اظهار داشت: وقتی 2 یا 3 هزار سال، نام خلیج فارس وجود دارد، هیچ تخاصمی وجود نداشته و چرا باید تعبیر سیاسی شود؟ تخاصم زمانی است که تحریک کننده باشد اما نام خلیج فارس دارای این شرایط نیست.

رسول باختر دیگر کارشناس حقوق ورزشی نیزدر این باره به تسنیم گفت:  یکسری الزامات و قواعدی برای تعیین نام داریم که طبیعتاً بر اساس آنها انتخاب نام خلیج فارس مشکلی ندارد؛ بنابراین اگر اسم خلیج فارس به عنوان پسوند تیمی انتخاب شود، نباید مشکلی داشته باشد.

کارشناس حقوق ورزشی خاطرنشان کرد: جامی با نام جعلی بین تیم‌های عربی برگزار می‌شود که سر و صدای زیادی به پا کرده و ما هم به آن معترض شدیم؛ اما اسم آن تغییر نیافت و کنفدراسیون فوتبال آسیا ایرادی به آن مطرح نکرد. در حالی که خلیج فارس اسم تاریخی، درست و صحیح آن است و طبیعتاً نباید به کارگیری اسم اصیل و قدیمی مشکلی داشته باشد.

آرش شکرریز دیگر کارشناس حقوق ورزشی کشور راجع‌ به این موضوع به تسنیم، گفت: در نقشه سازمان ملل و اسناد قدیمی نام خلیج فارس ثبت شده و با توجه به این موضوع ایرادی بر استفاده از نام مذکور وجود ندارد. از طرف دیگر حامی مالی باشگاه که برای تیم هزینه می‌کند، حق دارد در مورد نام آن تیم تصمیم‌گیری کند. فقط در قانون گفته شده نام‌ها تبعیض‌آمیز یا تنفرآمیز نباشند. برای مثال موجب شعاری نباشد که نژادپرستانه محسوب شود.

وی افزود: باشگاه استقلال باید نام جدید خود را در داخل کشور به ثبت رسمی برساند و در بحث بین المللی به منظور شرکت در مسابقات لیگ نخبگان باید به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا برساند و آنها نام را تأیید کنند چرا که قرار است این نام در قرعه‌کشی باشد و تاکنون با نام استقلال ایران شناخته می‌شد.

کارشناس حقوقی ورزشی گفت: اسناد قدیمی ثبت شده در سازمان ملل و خلیج فارس که با عنوان Persian Gulf روی نقشه جهانی شناخته می‌شود، ناقض ادعای برخی است. تا زمانی که این موارد تغییر نکند آنها نمی‌توانند موفق باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  •  تغییر نام استقلال مشکل‌ساز می‌شود؟
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد
  • آیا تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس مشکل ساز می شود؟
  • آیا تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس مشکل‌ساز می‌شود؟
  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود