Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ علیرضا پیامیار - کنون حدود 9 ماه است که کشور ما همراه با جهان، به با بحرانی بغرنج و پیچیده، حاصل از فراگیری یک ویروس که هر روز تعداد بیشتری از انسانها را به کام مرگ می‌کشد مواجه است. مسؤولان کشور طیفی از واکنش ها را به این بحران نشان داده اند که از انکار کلی در روزهای اول و وعده اتمام یک ماهه و سه ماهه بحران، تا تعطیلی و جریمه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در ماه جاری بحران را شامل می‌شود. البته این سردرگمی به لحاظ شرایطی که بر نوع بحران و فراگیری ویروس و ناشناخته بودن و تغییر رفتار آن حاکم است تا حدودی طبیعی است. در این مدت، هم شاهد واکنش های درست مسؤولان به بحران از جمله تعطیلی نیمه اول فروردین و جلوگیری از تجمع مردم در روزهای پایانی تعطیلات نوروز که منجر به کاهش قابل توجه تعداد مبتلایان و جانباختگان ویروس شد بوده ایم و هم تصمیمات عجیب و غریب و خلق الساعه مانند تصمیم به کاهش ساعات کاری وسایل حمل و نقل عمومی که تنها پس از یک هفته آثار سوء خود را نشان داد و تاخیر در اتخاذ تصمیمات قاطع ‌ و اجرای نصفه نیمه و نیم بند آن را شاهد هستیم.


اما آنچه در چند روز گذشته افق های دیگری از بحران در مدیریت و تصمیم گیری در کشور را نمایان کرد، اتفاقاتی است که در وزارت بهداشت به عنوان متولی و مسؤول  اصلی  مواجهه با بحران کرونا روی داد. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی در جلسه ستاد دانشگاهی کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گلایه‌هایی به روند تحقیقات درزمینه ویروس کرونا مطرح کرد.

وزیر بهداشت در اصفهان اشاره کرد که ۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید و به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت انتقاد دارد و همچنین از اینکه یافته‌های تحقیقاتی در وزارت بهداشت که از آن به عنوان یافته‌های شکسته یاد کرد، کمکی به اداره  بخش سلامت کشور نمی‌کند گلایه کرد.

به دنبال این اظهارات دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سمت خود استعفا کرد و در نامه ای تند، از روند اداره اپیدمی، تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص و تناقض‌های مطرح شده در سخنان وزیر بهداشت از عملکرد معاون تحقیقات انتقاد کرد که در این سطح از یک وزارتخانه اگر نگوییم بی سابقه، بسیار کم سابقه بوده است که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

بسیاری بر این باور هستند که بحران کرونا و نحوه اداره آن، وجود برخی اختلافات و دو دستگی‌ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا -که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتی صراحتا به آن اشاره کرد- و همین طور اولویت دادن مسائل جانبی و حاشیه ای مانند موضع اصناف و بانکها و ... در اتخاذ تصمیم برای قرنطینه و تعطیلی کامل و نظایر آن، مسائلی هستند که سبب بروز اختلاف در وزارت بهداشت و نهایتا استعفای مدیر بلند پایه در آن شد. موضوعی که به نظر نمی‌رسد تمام شده باشد و احتمالا تبعات و تکانشه ای بعدی این رویدادها در آینده‌ای نه چندان دور مشخص ظهور خواهد کرد.

در عین حال به نظر می‌رسد این رویدادها، تنها نمود کوچکی از بحران بزرگ تری است که در کشور با آن مواجه هستیم و آن "بحران در مدیریت و تصمیم گیری در وجوه گوناگون اداره کشور" است. در واقع این گونه نیست که کرونا موجب این اختلافات شده باشد، بلکه کرونا تنها باعث آشکار شدن شرایط حاکم بر نظام اداری و تصمیم گیری در کشور شده است.

چالش کرونا بر خلاف سایر چالش هایی که کشور در چهار دهه گذشته با آن مواجه بوده، قابل ارجاع به مفاهیم انتزاعی مانند توطئه دشمنان ، دستهای پشت پرده، بدخواهان کشور و نظایر آن نیست. این عرصه‌ای است که توانایی مسؤولان در مواجهه با بحران را در بوته آزمونی واقعی قرار می‌دهد و از همین رهگذر است که ضعف های موجود در نظام اداری و تصمیم گیری را بهتر از هر موقعیت دیگری آشکار می‌سازد.

به راستی اگر اوضاع تحقیقات و پژوهش در وزارت بهداشت آنگونه که آقای وزیر در سخنانش در اصفهان گفته است آشفته و یافته‌های آنان ناکارآمد و غیر قابل اتکاست، چرا تا قبل از این مورد توجه قرار نگرفته و سعی در اصلاح آن نشده است؟ اوضاع در سایر بخش های وزارت بهداشت به چه شکل است و کدام بحران آن را آشکار خواهد ساخت؟ این ها سوالات جدی است که در این مورد بخصوص وزارت بهداشت با آن مواجه است .

از سوی دیگر بحران کرونا به عنوان یک بحران جهانی، تقریبا آسان ترین موقعیت آزمونی است که با آن مواجه شده‌ایم. چرا که اولا کم و بیش همه کشورهای دنیا با آن مواجه هستند، ثانیا صرفنظر از عملکرد اختصاصی دولتها در کشورهای گوناگون، به هر حال تلفاتی از همه جای دنیا گرفته و این نکته ای است که مسؤولان داخلی در توجیه عملکرد خود می‌توانند بر آن تکیه کنند و می‌کنند و ثالثا به دلیل جهانی بودن بحران، راه حل آن نیز جهانی است و احتمالا با حل شدن مشکل در کشورهای اروپایی و آمریکا و .... از رهگذر ساخت واکسن، به نوعی کشور ما نیز از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.

حالتی را تصور کنید که بحرانی حقیقی در ابعاد کرونا، به شکل اختصاصی دامنگیر کشور ما شود و نتوان از تجربیات و یافته‌های دیگران و حاصل تحقیقات و کارهای بین‌المللی در راستای عبور از آن بهره جست!

به راستی چه اتفاقی قرار است ضعف های عملکردی ،مدیریتی و ساختاری در بخشای اقتصاد، محیط زیست، آموزش و پرورش، رفاه اجتماعی و ... را آشکار سازد؟

هرچند به نظر می‌رسد همین الان هم کشور با بسیاری از این بحرانها دست به گریبان است، منتها از آنجایی که آثار آن به مرور مشخص می‌شود و از طرفی این بحران ها مانند بحران کرونا تمام جمعیت را به یکباره از خود متاثر نمی‌کنند، در کانون توجه مسؤولان، دولت و رسانه ها قرار ندارند، وگرنه کیست که نداند به عنوان مثال بحران در مدیریت صنعت خودرو، هر سال جان انسان های زیادی‌ را می ستاند و یا بحران در مدیریت اقتصادی، چه تبعات وخیمی برای کشور به بار آورده و در آینده به بار خواهد آورد؟

بر این اساس، آیا وقت آن نرسیده است که مسؤولان با نگاهی به تجربه کرونا، ضعف‌های موجود در ساختار نظام سیاسی و اداری را که می‌تواند منجر به بروز بحرانهای جدی شده و برای کشور تبعات غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد شناسایی کرده و برای رفع آن چاره‌ای بیندیشند؟

 

بیشتر بخوانید: تحقیقات دانشمندان برای بررسی اثر "محلول آب نمک" بر کرونا: عجالتاً غرغره کنید و بینی تان را بشویید بازنشر: محلول آب و نمک رقیق سلاح مهم ما در برابر کرونا: در حلق و بینی تان به ویروس حمله کنید، قبل از آن که به ریه های شما حمله کند «فرمول های ضد کرونا» از زبان متخصص بیماری های عفونی: پیشگیری و کاهش فوق العاده مرگ و میر لینک کوتاه: asriran.com/003B1J

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا مدیریت وزارت بهداشت بحران در مدیریت تصمیم گیری بحران کرونا آن مواجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۸۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از احتمال وقوع بارش های شدید در چهار استان جنوبی و غربی کشور خبر داد.

حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین هشدار هواشناسی در خصوص بارندگی در کشور گفت: در پی صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور، در استان‌های غربی و جنوبی کشور و به خصوص در جنوب شرق خوزستان و شهر ماهشهر، جنوب و شرق استان بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از فردا شاهد بارش های گسترده در این مناطق خواهیم بود.

وی افزود: تمام نهادهای مربوطه، اعم از هلال احمر، مدیریت بحران، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و تمام نیروهای امدادی و درمانی در حالت آماده‌باش خواهند بود تا با کمک خداوند ان‌شاءالله از این بارش ها نیز عبور کنیم. از آنجایی که احتمال رعد و برق نیز وجود دارد به عشایر و مسافران عزیر توصیه می‌کنم که از ارتفاعات فاصله بگیرند. همچنین با توجه به اینکه احتمال بارش تگرگ نیز وجود دارد بنابراین به کشاورران توصیه می‌کنم اقدامات مناسب را برای مراقبت از زمین های کشاورزی خود انجام دهند.

ظفری ادامه داد: در چنین شرایطی و در برخی مواقع پلیس مجبور است برای حفظ جان افراد، راه‌هایی را مسدود کرده یا هدایت های اجباری انجام دهند بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم با ماموران  پلیس همکاری لازم را داشته باشند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در واقع اگر نیاز باشد راهی مسدود شود تا جان افراد حفظ شود، این اتفاق حتما توسط پلیس و راهداری خواهد افتاد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی
  • بحران ادبیات داریم
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود