Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:07:30 GMT

کلزا در ۱۸ هکتار از اراضی دامغان کشت شد

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۰۳۶۹

کلزا در ۱۸ هکتار از اراضی دامغان کشت شد

سید محسن طباطبائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: گارو و روهان از ارقام کشت شده کلزا در مناطق حومه، دامنکوه و رودبار است. 

وی ادامه داد: کشت کلزا با هدف پایداری در تولید محصولات استراتژیک از قبیل گندم است که پایداری تولید گندم و خودکفایی در تولید این محصول، منجر به تامین امنیت غذایی کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طباطبائیان افزود: کشت دانه های روغنی از قبیل کلزا به عنوان گیاه تناوبی با گندم باعث تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت باعث افزایش تولید در محصول گندم می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به نیاز کم کلزا به آب و صرفه اقتصادی بالای این محصول، انتظار می رود که در راستای اجرای الگوی کشت توجه ویژه ای به تولید آن شود و توسعه این محصول نیز از اهداف این مجموعه است.

طباطبائیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اجرای سیستم آبیاری تیپ در سطح هفت هکتار از منطقه حومه دامغان اجرا شده است. 

وی اضافه کرد: به منظور بهره برداری بهینه از خاک در تناوب زراعی جهت کنترل علف های هرز و برخی از بیماری ها و از همه مهمتر پرهیز از تجمع املاح در لایه های زیرین خاک، کشت کلزا در گندمزارها توصیه می شود.

طباطبائیان گفت: روغن از محصولات استراتژیک است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و در زمینه کشت دانه روغنی کلزا، رعایت تاریخ کشت و استفاده از نهاده های مختلف در زمان مناسب ضروری است. 

وی به خدمات جهاد کشاورزی در زمینه کشت این محصول اشاره کرد و گفت: ارائه دستورالعمل های فنی در زمان کاشت و توزیع کودهای شیمیایی از جمله خدمات مدیریت جهاد کشاورزی در منطقه است. 

مدیر جهاد کشاورزی دامغان به ترکیبات موجود در گیاه کلزا اشاره کرد و گفت: این محصول حاوی ترکیبات مناسبی از اسید های چرب غیر اشباع، درصد پائینی از اسیدهای چرب اشباع شده و از جمله با کیفیت ترین روغن های خوراکی محسوب می‌شود. 

به گزارش ایرنا، کلزا یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود که به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کلزا دامغان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کلزا دامغان وزارت جهاد کشاورزی کلزا دامغان اخبار کنکور جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۰۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول  گفت: در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافت. 

بهروز قمر زاده افزود:  ۲۹ دستگاه ماشین ‏آلات برداشت چغندرقند در شهرستان دزفول فعال است و پیش بینی می‌شود حدود  ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود. 

وی ادامه داد: محصول چغندر شهرستان دزفول پس از برداشت به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله بصورت پائیزه کشت می‏شود.

 

 

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا در بهبهان
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه