Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم زیبایی نژاد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های حوزه عفاف و حجاب در مراکز علمی و آموزشی اظهارکرد: عادی سازی بدحجابی در جامعه سبب شده تا به دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز تسری پیدا کند؛ شخصی که بعد از ۱۲ سال تحصیل در آموزش و پرورش وارد فضای دانشگاه می‌شود، از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی شکل گرفته است و لذا دانشگاه نمی‌تواند اثر چندانی را برروی او بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر به دنبال ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور هستیم، تمامی بخش‌ها و ارگان‌های کشور باید دست به دست یک دیگر دهند؛ درواقع دانشگاه یا آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌توانند اثر قابل توجهی را در این زمینه داشته باشند. بلکه بخش‌های دیگری مانند رسانه ملی، فضای مجازی و... نیز باید در این زمینه وارد عمل شوند.

زیبایی نژاد ادامه داد: اگر ما دانشجویی را در فضای دانشگاه، براساس آیین‌نامه‌ها ملزم به رعایت حجاب و شئونات اسلامی کنیم اما در فضای خارج از دانشگاه رفتارهای ضد و نقیض را ببیند، شاهد هیچ نتیجه مثبتی نخواهیم بود و فرآیند ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را با کندی مواجه خواهد کرد. ما باید دانشجویان را نسبت به آیین‌نامه‌های انضباطی دانشگاه آگاه کنیم و تمامی ارکان دانشگاه ملزم به رعایت آن شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد شیراز با بیان این که آیین‌نامه‌های حوزه عفاف و حجاب در واحد شیراز بدون هیچ مشکلی اجرایی می‌شود، تصریح کرد:دانشجویان واحد شیراز تا حدودی آیین نامه عفاف و حجاب را رعایت می کنند و ما همچنان به دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم این معضل را برطرف کنیم و امیدواریم که با آگاه کردن دانشجویان و خانواده آن‌ها و برگزاری جلسات مشاوره، به این مهم دست یابیم. همچنین برای برخی از دانشجویانی که ضوابط را رعایت نمی‌کردند، کلاس‌های مشاوره برگزار کردیم تا مشکلات آن‌ها نیز برطرف شود.

تبلیغ برخی روابط نامناسب در صدا و سیما

وی گفت: مهم‌ترین اصل ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خانواده است؛ درواقع ابتدا باید در زمینه آگاه‌سازی خانواده‌ها تلاش کنیم که رسانه ملی وظیفه مهمی را در این زمینه بردوش دارد. وقتی رادیو و تلویزیون کشور در برخی موارد، بانوانی را به تصویر می‌کشند دارای پوشش مناسب نیستند و یا برخی روابط نامناسب و غیرشرعی تبلیغ می‌شود، نباید از دانشجویان انتظار داشته باشیم که ضوابط و آیین‌نامه‌های دانشگاه را رعایت کنند.

زیبایی نژاد با اشاره به بکارگیری برخی برخوردهای سلبی در حوزه رعایت حجاب بیان کرد: در برخی موارد برخوردهای سلبی با دانشجویان کم حجاب، موجب تاثیر منفی برروی آن‌ها خواهد شد؛ اما باید تمامی دانشجویان به ویژه نودانشجویان را از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با پوشش آشنا کنیم تا آن‌ها نیز ملزم به رعایت مندرجات آن شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد شیراز طراحی یونی فرم برای دانشجویان را یکی از راهکارهای مهم در زمینه کاهش آسیب‌‎های حوزه عفاف و حجاب در دانشگاه دانست و تاکید کرد: اگر دانشجویان با یونی فرمی خاص در فضای دانشگاه حضور پیدا کنند، به طور ناخودآگاه ملزم به رعایت قوانین خواهند شد. البته این موضوع نیازمند کارِ کارشناسی است و باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای طراحی یونی فرم‌های دانشجویان می‌توانیم از رنگ‌های متنوع و مدل‌های جدید و متناسب با فضای دانشگاه استفاده کنیم تا علاوه بر پوشیدگی، با قیمت مناسب در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. همچنین می‌توانیم فروشگاه‌هایی را ویژه لباس دانشجویان طراحی کنیم تا اجناس خود را با تخفیف به دانشجویان بفروشند.

انتهای پیام/

شایان دنیادیده کد خبر: 1081683 برچسب‌ها رسانه ملی حجاب عفاف حجاب مظهر عفاف مریم زیبایی نژاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی رسانه ملی حجاب عفاف دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ترویج فرهنگ عفاف و حجاب عفاف و حجاب ملزم به رعایت فضای دانشگاه آیین نامه ها زیبایی نژاد واحد شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اظهار کرد: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم.

نصراللهی گفت: معتقدم، معماری، رسانه است؛ چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد.

این استاد دانشگاه افزود: آنچیزی که رسانه، معماری را از سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشته‌های دیگر، گفت: استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی در معمــاری تــا جایی پیش رفته است کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده اســت به گونه‌ای که در برج‌ها و ساختمان‌ها اخبــار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته می‌شود.

وی در اهمیت معماری ابراز کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی و... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامه‌ریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستان‌ها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید می‌کند.

نصراللهی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازان ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریم‌ها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بنا‌ها و غلبه بی‌نظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان راموجب است.

وی اضافه کرد: ساختمان‌های نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، الگو‌های طراحی، رنگ‌ها، مصالح و فرم‌های متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقش‌های دوگانه رسانه در معماری اظهار کرد: سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گرو‌های دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست‌بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.

نصراللهی ادامه داد: رسانه‌ها می‌تواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برون‌رفت از این وضعیت باشند. آن‌ها می‌توانند مردم را برای انتخاب و خرید بنا‌های متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بنا‌هایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه از استادان خواست از رسانه‌های کلاسیک، شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویر‌سازی صحیح از رشته‌های معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبرد‌های بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.

وی گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانش‌بنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود. 

همایش دوروزه کارگروه کشوری معماری بعد از دو روز بحث کارگروه‌های مختلف در دامغان، امروز در شاهرود با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر این دانشگاه به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • یادداشت مهرداد خدیر / این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت‌هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • «بی‌حجاب، مزاحم ماست، نباید تحمل شود»- طراح لایحۀ حجاب و عفاف/ ابوالفضل اقبالی کیست؟
  • برپایی نمایشگاه متفاوت با موضوع عفاف و حجاب در یزد
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است