Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده شاهین شهر در مجلس با اشاره به طرح سوال خود از وزیر کشاورزی در باره ارز تخصیص‌یافته به نهاده‌های دامی گفت: این سوال برای رسیدگی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال خود از وزیر کشاورزی در خصوص ارز تخصیص‌یافته به واردات نهاده‌های دامی گفت: متن طرح سوال از وزیر کشاورزی برای رسیدگی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن کامل طرح سوال نماینده شاهین شهر از وزیر کشاورزی در باره نهاده‌های دامی به شرح زیر است:

خلاصه سؤال: چرا برای تأمین و انتقال ارز تخصیصی، چگونگی خرید و انبار داری و توزیع نهاده‌های دامی بین تولید کنندگان و تأثیر آن در متعادل سازی بازار نظارت نکردید؟

شرح سؤال: جناب آقای وزیر فقدان نظارت صحیح بر واردات و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در سطح واحد‌های پروتئینی منجر به افزایش ۷۰ درصدی قیمت تمام شده محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ، شیر، تخم مرغ و ... شده است. اعمال نظر سلیقه‌ای و استفاده از رانت به نوعی باعث ایجاد انحراف در روند تخصیص و توزیع نهاده‌های دامی وارداتی شده و شکل گیری بازار سیاه موجب هدر رفت ارز دولتی تخصیص یافته در این حوزه گردیده است. دخالت‌ها و تغییر غیر شفاف تخصیص نهاده‌های دامی مانع دسترسی مناسب بهره برداران و باعث اختلال در بازار شده است. نظارت هوشمند و همه جانبه توسط وزارت جهاد امری ضروری است و هر گونه اهمال درانجام وظیفه در این فرایند باعث ایجاد انحراف در مسیر توزیع نهاده‌هاست.

حال سؤال اینجاست:

۱- چرا با توجه به اهمیت محصولات کشاورزی در امنیت غذایی و حفظ زنجیره تولید خصوصأ مواد پروتئینی نسبت به تأمین نهاده‌های دامی اقدام مناسبی صورت نگرفته است؟

٢- چرا علیرغم تذکر کتبی قبلی در خصوص استفاده از تشکل‌های صنفی ذیربط، انحصار واردات این نهاده‌ها در اختیار افراد و شرکت‌های خاص است.

۳- چرا با توجه به اینکه نهاده‌های دامی از مواد اولیه استراتژیک است نسبت به ذخیره سازی آن اقدامی صورت نگرفته است؟

۴- چرا دیوان سالاری و بروکراسی اداری طولانی مدت حذف نمی‌شود تا نهاده دامی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد؟

۵- چرا بر سامانه بازارگاه نظارت مناسبی نمی‌شود تا روند خرید اصلاح و روند تحویل سامان دهی شود؟

۶-چرا از شیوه‌های نوین از جمله سیلاژ برای حفظ بهتر خوراک دام و مقابله با فاسد شدن آن منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزیر جهاد کشاورزی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر وزیر کشاورزی نهاده های دامی تخصیص یافته ارز تخصیص طرح سوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل

علیرضا آقا شاهی رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه  بیش از ۷۰ درصد هزینه های دامداری ها را خوراک مصرفی شامل می شود، گفت: با بهره برداری از خوراک کامل دام، این هزینه ها را به نسبت های مختلف در دامداری های گوناگون، کاهش داد و خلاء عملکردی موجود را تا حدودی پر کرد.

به گفته او، هرچند که نهاده های مورد استفاده به عنوان مثال در مرغداری های کشور از کیفیت مطلوبی نسبت به کشورهای همسایه برخوردار است، اما بهره وری تولیدات، کمتر از حد انتظار است. بنابراین خلاء عملکردی خوراک، در این بخش  نیز کاملا مشهود است. 

او با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد جو و بالای ۸۰درصد ذرت و کنجاله مصرفی در خوراک دام از خارج از کشور وارد می شود، افزود: طبق آمارهای موجود، بیش از ۴۰ درصد تولیدات دامی اعم از گوشت و شیر، در واحدهای متوسط و خرده پا انجام می شود. این در حالی است که چنین واحدهایی یا بهره کمی از دانش تغذیه دارند و یا امکان بکارگیری آن در مزرعه به دلایل مختلف را ندارند.

آقاشاهی یکی از دلایل وجود خلاء عملکردی را عدم پشتیبانی و توجه به این واحدها را در مقایسه با واحدهای بزرگ دانست و گفت: یکی از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، انجام پژوهش های کاربردی در این زمینه است. به عبارتی محققان علوم دامی برای حل مشکل تامین خوراک، برای دامداران متوسط و کوچک، به پژوهش های گسترده ای در قالب خوراک کامل دست زده اند تا خلاء بهره وری را کاهش  دهند. در این راستا در قالب تفاهم نامه با شرکت خصوصی و بهره مندی از توان این بخش مهم، اقدام به گسترش این تکنولوژی کرده است.

به گفته رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، این موسسه علاوه بر خوراک خشک، در خصوص سیلاژ خوراک کامل مرطوب نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته و سعی در توسعه آن با مشارکت بخش خصوصی دارد.

این مقام مسئول گفت: اگر به طور مثال، یک گاو شیری، روزانه ۲۰کیلوگرم خوراک خشک مصرف کند و حدود ۱۰ درصد یعنی ۲ کیلوگرم از آن به دلایل مختلف، به مصرف دام نرسیده و پرت شود، با فرض شرایط عادی و مدیریت متوسط و نیز قیمت حدود ۱۵ هزارتومان برای هر کیلوگرم خوراک، این هدررفت در یک دامداری ۵۰ راسی ماهانه ۴۵ میلیون تومان خواهد شد. اما با بهره برداری از خوراک کامل دام، علاوه بر بهبود بهره وری، جبران خلاء عملکردی و عدم نیاز به انباشت سرمایه برای دامدار، این صرفه جویی برای واحد مورد نظر، حتمی خواهد بود.

آقاشاهی با اشاره به ضرورت توجه به تولید با مشارکت مردم، تاکید کرد: در کنار حل مشکلات دامداران، استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی نیز مد نظر محققان بوده است. در همین راستا، دو تفاهمنامه برای ایجاد زنجیره تولید و گسترش فرهنگ خوراک دام کامل، با دو شرکت خصوصی در آذربایجان غربی و شرقی در دو زمینه متفاوت از خوراک دام کامل منعقد شده که امید می رود گامی بلند در راستای افزایش بهره وری و کاهش فشار واردات نهاده های ضروری باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل
  • تخلیه غلات ۱۰۱ فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • تخلیه غلات ۱۰۱ فروند کشتی در بندر امیرآباد
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری
  • تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد
  • آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟