Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: روند رو به رشد سیل در سال‌های اخیر حاکی از آن است که اکثر مناطق کشور در معرض تهاجم سیلاب‌های مخرب قرار داشته و ابعاد خسارات و تلفات جانی و مالی سیل افزایش یافته است.

شیرزاد نجفی امروز سوم آذرماه، با اشاره به اینکه به دلیل تنوع شرایط اکولوژیکی، دستیابی به یک الگوی مشخص و یا ارائه دستورالعمل معین که دارای کاربرد یکسان در تمامی حوزه‌های آبخیز باشد میسر نیست، اظهار کرد: به همین دلیل افزون بر شناخت حوزه‌ها و مسائل آن‌ها، اولویت عملیات آبخیزداری،  متناسب با پتانسیل‌های موجود اجتناب‌ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی استفاده غیراصولی از اراضی را دلیل محکمی بر موجبات برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک که در نهایت منجر به افزایش پتانسیل سیل‌خیزی حوزه‌های آبخیز می‌شود، دانست و تصریح کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان لرستان،  کمبود آب و خشکسالی نیز یک تهدید حتمی و اجتناب‌ناپذیر است؛  اما می‌توان با ارائه الگوهای بهینه مدیریتی اثرات و عوارض پیچیده آن را تعدیل کرده و مانع از بروز بحران آب شد.  

نجفی سیل و خشکسالی را دو روی سکه تغییرات آب‌وهوا قلمداد کرد که یکی از طریق مازاد آب (سیل)  و دیگری از طریق کمبود آب (خشکسالی)  عمل می‌کند و بیان کرد: گزارش ملی سیلاب‌ها که به دنبال سیل فروردین ۱۳۹۸ از سوی دفتر رئیس‌جمهوری تهیه شد، به‌کرات به نقش و اهمیت آبخیزداری اشاره‌کرده و طبق گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، پروژه‌های آبخیز و آبخوان‌داری فقط در ۱۰ درصد از حوضه‌های آبخیز کشور اجرایی شده؛ زیرا در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، منابع تخصیص‌یافته اندک بوده و در حال حاضر نیز فقط منابع مالی برای انجام آن‌ها از ردیف بودجه صندوق توسعه ملی ( با عنایت مقام معظم رهبری ) تخصیص می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان آبخیزداری را تنها راه برون‌رفت از بحران‌های سیل و خشکسالی در استان دانست و عنوان کرد: در همین راستا اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بر اساس اولویت‌های کارشناسی،  اقدام به بررسی و مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه‌های آبخیز استان کرده که با استفاده از نتایج حاصله، می‌توان پروژه‌های متعدد کنترل سیلاب و سازگاری با خشکسالی (مدیریت بحران آب) را در سال گذشته و امسال عملیاتی کرد.

وی با اشاره به بررسی بارش‌های مورخه ۹۹.۹.۱ و اثربخشی عملیات آبخیزداری در حوزه‌ آبخیز شمال خرم‌آباد، اضافه کرد: حوزه آبخیز شمال خرم‌آباد (به‌استثناء حوزه‌های کوچک حومه شهر)،  تنها حوضه ‌ایست که رواناب حاصل از بارش‌های آن به رودخانه خرم‌آباد می‌ریزد؛ بنابراین اجرای برنامه‌های جامع آبخیزداری در این حوضه و سایر حوضه‌های لرستان،  علاوه بر حفاظت از منابع خاک و آب بالادست، صدمات ناشی از سیل و خشکسالی را کاهش داده و سبب کنترل سیلاب‌های شهری و برطرف نمودن مشکلات و مسائل پایین‌دست نیز می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص موقعیت حوزه آبخیز شمال خرم‌آباد و تحلیل اثربخشی عملیات آبخیزداری در بارش‌های اخیر، ادامه داد: به گزارش اداره‌کل هواشناسی استان لرستان،  مقدار بارش شهرستان خرم‌آباد،  طی ۳۰ ساعت گذشته ۲۴ میلی‌متر بوده است که با توجه به مساحت ۴۳ هزار هکتاری حوزه شمال خرم‌آباد،  کل بارش دریافت شده بر سطح این حوضه ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار مترمکعب برآورد می‌شود.

نجفی افزود: بر اساس بیلان کلی ۳۰ ساله کشور چنانچه ۲۳ درصد از بارش یادشده به‌صورت رواناب جاری شود، حجمی حدود دو میلیون و چهارصد هزار مترمکعب رواناب وارد رودخانه خرم‌آباد خواهد شد؛ از طرفی طی سال ۱۳۹۸ تاکنون،  ۷۰ نقطه برای احداث سازه‌های تأخیری و کنترل فرسایش و رسوب با استفاده از سامانه‌های سنجش‌ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش پیمایشی مکان‌یابی شده است که در صورت اجرای سازه‌های مذکور حجم ایجادشده حدود چهار میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون قریب به دو میلیون مترمکعب از سازه‌ها احداث‌شده و در حال بهره‌برداری ست اظهار کرد: بنابراین سوای پیچیدگی‌های هیدرولوژیکی و مسائل بارش رواناب، سازه‌های احداث شده توانایی ذخیره‌سازی دو میلیون مترمکعب از حجم رواناب ایجاد شده را دارند که به عبارت دیگر در رخداد بارشی اخیر، ۲۰ درصد از حجم رواناب جاری شده در مخزن سازه‌ها ذخیره شده که به مرور از طریق لوله‌های تخلیه تحتانی و زهکشی تخلیه می‌شوند.

نجفی با اشاره به بیلان کلی کشور، عنوان کرد: چنانچه شش درصد از حجم ذخیره شده در زمین نفوذ کند بالغ بر ۱۲۰ هزار مترمکعب آب به لایه‌های زیرین یا سفره‌های زیرزمینی تزریق خواهد شد که باعث رونق فضای کسب‌وکار در بخش‌های مختلفی که به‌طور مستقیم با آب سروکار دارند،  بخصوص بخش‌های کشاورزی و صنعتی می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آبخيزداري منابع طبيعي سیلاب فرسایش خاک سیل و خشکسالی خرم آباد سازه ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۱۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

تین نیوز

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به وقوع زمین لرزه ای در دقایقی پیش در بخش مرزن آباد چالوس گفت: این بلای طبیعی طبق گزارش های دریافتی تاکنون خسارتی نداشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله سه ریشتری، ساعت ۱۷ و ۲۸ دقیقه عصر سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در عرض جغرافیایی ۳۶.۴۰۵ و طول ۵۱.۳۲۰ و در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در بخش مرزن آباد چالوس رخ داده است.

حسینعلی محمدی شیر کلایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران روز سه شنبه در مورد این زمین لرزه در گفت و گویی گفت: تاکنون گزارشی از خسارت احتمالی جانی و مالی ناشی از زلزله در این بخش از توابع شهرستان چالوس از سوی مسوولان محلی دریافت نشده است.

محمدی شیر کلایی اظهار کرد: با این وجود بررسی های کارشناسی از سوی نیروهای مدیریت بحران در منطقه ادامه دارد و چنانچه گزارشی از میزان خسارت های احتمالی برسد در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با وجود اینکه زمین لرزه بیش از سه ریشتری در زمان یاد شده پس لرزه هایی به همراه نداشت، اما نیروهای مدیریت بحران استان در آمادگی کامل به سر می برند تا در صورت وقوع خسارت بتوانند کمک رسانی به خسارت دیدگان احتمالی داشته باشند.

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی و جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر در مسیر جاده پرتردد کرج چالوس محدوده کندوان قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر