Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-04@08:20:52 GMT

همه با هم برای ایمنی

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۳۶۵۵

همه با هم برای ایمنی

تین نیوز

رضا نفیسی* آمار شش ماهه امسال نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل کاهش تصادفات داشتیم. میزان تردد هم کاهش پیدا کرده است و این اتفاق به خاطر کرونا هم بوده است.

اما متأسفانه در یکی دو سال قبل ما شاهد افزایش تصادفات بودیم. واقعیت این است که برای کاهش تصادفات نیازمند اقدام جدی هستیم. کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز امسال توانست برنامه عملیاتی امنی را تدوین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش و اقدامات هر سازمان مشخص و ابلاغ شده است. امیدوارم بتوانیم با اجرای این برنامه شاهد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در کشور باشیم. اما از سویی تصادفات به عوامل مختلفی وابسته است و بخش دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند کار را پیش ببرد. نیازمند فرهنگ و آموزش هستیم.

گرچه ممکن است جاده یا وسیله نقلیه ناامن باشد اما خود رانندگان نیز سهم بالایی دارند و می‌توانند با رعایت مواردی مانند سرعت مطمئنه وسیله نقلیه را کنترل کنند. درواقع افزایش ایمنی نیازمند همکاری بخش‌های مختلفی از جمله نیروی انسانی، ناوگان، جاده، نظارت و کنترل عواملی است که در تصادفات تأثیرگذارند.

همه با هم برای ایمنی

سیاست ما در کمیسیون ایمنی راه‌ها این است که نقش تمام این عوامل را بررسی کنیم، کارگروه‌های بسیاری تشکیل شده و تلاش می‌کنیم، نقص‌هایی را که در این سیستم وجود دارد برطرف کنیم. ما برای آن روزی تلاش می‌کنیم که هیچ تصادفی در جاده‌ها نداشته باشیم، نه‌فقط کاهش چنددرصدی تلفات و تصادفات. بااین‌حال در حوزه ایمنی و تصادفات متأسفانه جایگاه خوبی نداریم و نیازمند تلاش بسیار بیشتری هستیم. ۱۷ هزار کشته و حدود ۶۰۰ هزار مجروح عدد بسیار بزرگی است. حل این معضل نیازمند یک بسیج عمومی است.

ما نیازمند همراهی مردم هستیم. بدون آنها نمی‌توان کاری کرد. همان‌طور که درحال‌حاضر با سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری می‌کنیم.

موضوع اینجاست که ما همه می‌دانیم که باید قوانین را رعایت کنیم، سبقت غیرمجاز نگیریم، با سرعت مطمئنه حرکت کنیم و بسیاری موارد دیگر. اما انگار هنوز به این باور نرسیده‌ایم که اینها واقعا مهم هستند. آموزش، فرهنگ‌سازی و باور به اهمیت رعایت قوانین حلقه گمشده‌ای است که باید یافتن آن را جدی بگیریم. ما بدون همکاری همه‌جانبه هرگز نخواهیم توانست این مشکل را حل کنیم. باید این موضوع را از کودکی شروع کنیم. به‌اندازه یادگرفتن راه‌رفتن ضروری است.

موضوع مهم دیگر توجه ویژه به نقش زنان در این موضوع است. زنان نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و در مراحل مختلف می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. چه هنگامی‌که به‌عنوان یک مادر کودک را خود را آموزش‌وپرورش می‌دهند، چه وقتی‌که خودشان به‌عنوان راننده در جاده هستند و چه وقتی‌که کنار راننده نشسته‌اند و می‌توانند تذکرات لازم را به راننده بدهند.

متأسفانه نقش زنان نیز در حل این معضل آن‌چنان‌که شایسته است دیده نشده و امیدواریم بتوانیم با توجه به سهم و نقش زنان از ظرفیت آنها نیز بهره ببریم. ضمن اینکه آمارها سهم ۲۵ درصدی زنان در تلفات جاده‌ای را نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که زنان ما رانندگان منضبط‌تری هستند . البته شاید مردان بیشتر رانندگی می‌کنند. اما در هر حال مشارکت زنان می‌تواند در بهبود شرایط ایمنی ما نقشی اساسی داشته باشد.

در پایان باید بر این موضوع دوباره تأکید کرد که همه عوامل مهم هستند. نظارت و کنترل دقیق‌تر، ناوگان بهتر، وسیله نقلیه ایمن‌تر، جاده‌های بخشنده‌تر، همه و همه تأثیرگذارند. همه اینها در کنار هم می‌توانند این مسئله را حل کنند. اما درنهایت ما به‌عنوان عوامل انسانی هستیم که سهم اساسی را ایفا می‌کنیم. بااین‌حال وظیفه و تلاش ما این است که اگر نیروی انسانی به هر دلیل نتوانست وسیله نقلیه را کنترل کند بقیه عوامل باعث مرگ یا خطر بیشتر نباشند.

*رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: وسیله نقلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومیت ۱۷۴ نفر در تصادفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از مصدومیت ۱۷۴ نفر در تصادفات رانندگی در دو روز گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدامین نیکویی‌نژاد، شامگاه _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی دو روز گذشته با اعلام شرایط بحرانی، وضعیت قرمز سازمان هواشناسی و بارندگی شدید تمامی پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در آماده‌باش کامل قرار داشتند که در مجموع از ۹۰۸ تماس دریافتی ۱۶۶ تماس منجر به اعزام آمبولانس شد و در مأموریت‌های فوق به ۱۷۴ مصدوم حوادث ترافیکی خدمت اورژانسی درمانی ارائه شده‌است.

وی افزود: آخرین خبر از تصادفات امروز انحراف ۴۰۵ در محور یاسوج اصفهان دوراهی «گندی خوری» به سمت پاتاوه با شش مصدوم بود.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حادثه‌ای دیگر امروز عصر ساعت ۱۶:۳۶ برخورد پژو ۴۰۵ و تیبا در روستای «عزیزی» لوداب با پنج مصدوم اتفاق افتاد که پس از اطلاع از حادثه، کارشناسان اورژانس ۱۱۵ بلافاصله به محل حادثه اعزام شده و پس از انجام اقدامات اولیه، مصدومان را به بیمارستان شهید جلیل یاسوج منتقل کردند.

وی تصریح کرد: واژگونی دیگری برای یک دستگاه نیسان در «بردپهن زیلایی» رخ داد که پنج نفر مصدوم شدند.

نیکویی‌نژاد با اعلام آمادگی شبانه روزی کارشناسان فوریت‌های پزشکی گفت: تمامی کارکنان اورژانس ۱۱۵ با تمام توان خود در پایگاه‌های شهری و جاده‌ای سطح استان حضور دارند تا اگر اتفاق تلخی رخ دهد بتوانند در اولین دقایق بر بالین مصدومان حاضر شوند تا جان آنان را نجات دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۱ درصد مأموریت‌ها مربوط به حوزه بویراحمد و دنا بوده است، گفت: خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به فاصله طولی، عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و همچنین بی توجهی به هشدارها در جاده‌های مختلف به ویژه گردنه‌ها عامل اصلی این تصادفات به شمار می‌رود.

کد خبر 750220

دیگر خبرها

  • تصادفات تهران در هفته گذشته
  • مصدومیت ۲۳ نفر در تصادفات زنجیره‌ای در زنجان
  • ۶۵ درصد تلفات جاده ای گیلان راکب موتورسیکلت و عابران پیاده هستند
  • مصدومیت ۱۷۴ نفر در تصادفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد
  • پیشرفت ۷۸ درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی
  • جان‌باختن ۷۸۸ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی
  • رفع و آشکارسازی ۹ نقطه حادثه خیز در محور‌های مواصلاتی شهرستان ارومیه
  • اجرای همزمان ۱۱ طرح بزرگ ایمنی در راه‌های استان مرکزی
  • روکش آسفالت ورفع ۷ نقطه حادثه خیز درمحور‌های مواصلاتی سیستان وبلوچستان
  • مسیر ویژه خیابان جمهوری ساماندهی شد