Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@03:14:20 GMT

میزان قاچاق کالا ۱۲ میلیارد دلار است

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۵۳۶۶

میزان قاچاق کالا ۱۲ میلیارد دلار است

حریری در رابطه با میزان قاچاق کالا در سطح کشور و راهکارهای رهیابی آن اظهار داشت: در حال حاضر طبق گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق کالا ۱۲ میلیارد دلار است، در سال‌های گذشته این رقم به ۲۰ میلیارد دلار هم رسیده بود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، مجید رضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین در برنامه پایش در رابطه کارکرد کارت‌های بازرگانی اظهار داشت: خیلی از رفتارهای مدنی و حقوقی افراد میتواند از طریق یک وکیل انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید برای این کار در محضر یک وکالتنامه داده شود تا وکیل به جای افراد کارها را انجام بدهد. کارت بازرگانی هم یکی از آن کارها است. تخلف در کارت‌های بازرگانی مانند جاهای دیگر نیز وجود دارد به طور مثال یک شخص به جای شخصی دیگر برود و امتحان بدهد؛ احتمال وجود همهی اینها هست اما نباید به روال تبدیل شود.

 

حریری در رابطه با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و استفاده مجرمانه از این کارت‌ها افزود: پشت یک پیرزن که پورشه وارد می‌کند یا یک کارتن خواب که صادرات کالا بدون بازگشت ارز دارد؛ مشخص است که چه چیزی صادر کرده است. کالایی که صادر شده معلوم است که مال کیست. مضاف بر اینکه وقتی سواستفاده از کارت بازرگانی صورت می‌گیرد برای محکم‌کاری حتما وکالت‌نامه‌ای به صادرکننده اصلی داده می‌شود، آن صادرکننده کارت را به دست هر کسی نمی‌دهد و وقتی وکالت گرفته می‌شود به راحتی قابل پییگیری و شناسایی است.

 

حریری در رابطه با میزان قاچاق کالا در سطح کشور و راهکارهای رهیابی آن اظهار داشت: در حال حاضر طبق گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق کالا 12 میلیارد دلار است، در سال‌های گذشته این رقم به 20 میلیارد دلار هم رسیده بود. این رقم عدد کوچکی برای اقتصاد ما نیست کما اینکه این محصول قاچاق چند دست هم می‌چرخد. برای مقابله و شناسایی این حلقه قاچاق کالا نیز باید تراکنش‌های ریالی افراد رصد شود. پول قاچاق در سیستم بانکی جا به جا می‌شود و با شفافیت تراکنش‌های بانکی به راحتی قابلیت ردیابی و شناسایی دارند.

 

حریری در رابطه با رانت ارز 4200 تومانی اظهار داشت: در رابطه با ارز 4200 اصلا چرا این رانت ارزی را میدهیم که بعد بخواهیم به تعداد دلارهای 4200 تومانیای که دادیم پلیس بگذاریم و نظارت بکنیم. بحث ارز 4200 تومانی راجع به رقمهای درشت است. وقتی 28 میلیارد دلار، ارز 4200 تومانی داده شده در طی دو سال 97 و 98، یعنی 28 میلیارد دلار 10 هزار تومان تفاوت ارز آزاد با ارز مرجع به واردکنندگان داده شده است. 280 هزار میلیارد تومان پول صرف کار اشتباه شده است. شما نمیتوانی یک چاله را بکنی، آب در آن بریزی، بگذاری این آب بگندد، بعد اینجا پر از پشه بشود، بعد یک مگس کش دستت بگیری بخواهی یکی یکی این پشهها را بکشی. سیاست ارز 4200 دقیقا مصداق همین عملکرد است. اگر سیاستگذاران با ارز 4200 تومانی آب گندیده ایجاد نمی‌کردند، حشره خود به خود در آن مکان جمع نمی‌شد.

 

رئیس اتاق ایران و چین در رابطه با اشتباه سیاست‌‌گذاران در اعطای ارز 4200 تومانی به یک عده واردکننده خاص، افزود: فساد را سیاستگذار با سیاستگذاریاش ایجاد میکند. ارز 4200 تومانی به هشتاد میلیون نفر مردم ایران نرسید. این رانت ارزی حداکثر به چند هزار نفر رسیده است و همین چند هزار نفر از این مابهالتفاوت ارز بهره بردهاند. شما هر چقدر سر راه این پلیس بگذاری، نمیتوانی او را کنترل کنی. چرا ما این را به جای اینکه در مبدأ به چند هزار واردکنندهی محدود بدهیم، در مقصد به مصرفکننده نمیدهیم؟ چرا ما این یارانه ارزی را به صورت نقدی به مردم نمی‌دهیم؟

 

رئیس اتاق ایران و چین در پایان با اشاره به راهکار مناسب اعطای یارانه ارزی کالاهای ضروری به مردم، گفت: برخی اقتصاددانان می‌گویند با اعطای یارانه به مردم، نقدینگی بالا میرود و تورم ایجاد میشود. حرفهای درستی است اما واقعاً راه این است که ارز 4200 به واردکننده بدهیم؟ با اعطای یارانه به صورت اعطای خدمات رایگان بهداشتی، حمل‌ونقلی و تامین حداقل کالای ضروری متناسب با هر دهک طرح سیاستی ایجاد شده بسیار به عدالت بسیار نزدیک‌تر بود. هر خانوار هم بهداشت رایگان برای مردم ایجاد می‌شد تا یک قرون پول بهداشتش را ندهد. هم تحصیل رایگان درجه یک برای هفت دهک جامعه است. برای یک سری حمل و نقل عمومی رایگان داد. تنها با اعطای ارز 4200 تومانی به واردکنندگان، به این افراد خاص، رانتی خاص و تکرارنشدنی اعطا کردیم.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قاچاق کالا وارز قاچاق کالا حریری قاچاق حریری در رابطه میزان قاچاق کالا ارز 4200 تومانی میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۵۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان

سلمان امیری گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان همدان در راستای مبارزه با قاچاق کالا، حین گشت‌زنی و کنترل محور‌های مواصلاتی استان به یک دستگاه کامیون مشکوک شدند.

اوگفت: ماموران بلافاصله کامیون را متوقف کردند که در بررسی‌ها مشخص شد حامل ۲۰ هزار لیتر فرآورده نفتی قاچاق از نوع گازوئیل به ارزش ۶ میلیارد ریال است.

فرمانده انتظامی استان همدان گفت: در این رابطه کامیون توقیف و یک نفر دستگیر شد و پرونده در مرجع قضایی در حال رسیدگی است.

فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق کالا اقدامی برای حفظ و استقرار امنیت اقتصادی کشور است، از مردم خواست برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی هرگونه اطلاعات و اخباری را در زمینه مسائل امنیتی و انتظامی و قاچاق به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و سامانه ۰۹۶۳۰۰ اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • کشف ۴ تن روغن قاچاق
  • ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد
  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • محکومیت قاچاقچیان کالا در اردبیل
  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • ۲۰ شرکت حمل و نقل کالا در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان