Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بازرسی‌کل کشور جهت تبادل‌نظر، هم‌افزایی و شناسایی چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بازرسی‌کل کشور جهت تبادل‌نظر، هم‌افزایی و شناسایی چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد آقاجری معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی در این نشست مشترک که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و بازرسان و مدیران سازمان برگزار شد، با اشاره به اهداف این نشست، گفت: طی ۱۰ ماه گذشته جلسات منظمی با حضور مدیران و کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران و کارشناسان سازمان در بازرسی امور وزارت خارجه و نهاد‌های تابعه مجلس و ریاست جمهوری جهت رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق منویات مقام معظم رهبری در این راستا برگزارشده که این ۲۳ جلسه مشترک بیش از ۷۰ مصوبه در حوزه‌های مختلف داشته است.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در نشست‌های مشترک سازمان با معاونت عملی ریاست جمهوری، مدیران بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند. البته هم‌زمان بازرسی‌های کل استان‌ها در سراسر کشور جلساتی با مسئولان پارک علمی و فناوری استان‌ها برگزار کرده‌اند و با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌ها از نزدیک مشکلات آنان بررسی و به مرکز منعکس شد تا در جلسات مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث و بررسی شود.

آقاجری بابیان اینکه شرکت‌های دانش بیان ستون اساسی اقتصاد مقاومتی است، افزود: نگاه حوزه‌های تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان است و انشاءالله روزی این نگاه فراگیر و عام خواهد شد و هیچ مشکلی در حوزه‌های مختلف تخصصی نخواهیم داشت، مگر آنکه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان حل شود.

در ادامه این نشست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور طی سخنانی گفت: توسعه بیش از هر چیزی یک موضوع فرهنگی است. اگر فرهنگ درست شود، هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار درست می‌شود. ما در کشور یک مشکل جدی داریم که بحث فرهنگ توسعه است.

وی با انتقاد از اقتصاد نفتی کشور ادامه داد: کشور ۱۰۰ سال به‌صورت نفتی اداره شد و ما به ازای صادرات نفت، محصولات کشور خریدار به داخل کشور واردشده و به تولید داخلی ضربه زده است. متأسفانه این فرهنگ سال‌ها در کشور حاکم بوده و به فرهنگ عمومی جامعه نیز رسوخ کرده است که جنس خارجی خوب است. متأسفانه ساختار‌ها و قوانین هم کمک‌کننده به واردات هستند و نه تولید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی هرگز به تولید اختصاص نمی‌یابد، بلکه مختص واردات است. هر جا در این ساختار‌ها بروید، خواهید دید کشور واردات‌چی است. اگر به بخش خصوصی هم برویم، واردات آنجا هم حاکم است؛ بنابراین ما نیاز به فرهنگ‌سازی و زمان داریم تا نگاه ما از خارج کشور به داخل معطوف شود.

وی افزود: اخیراً حدود ۱۴ شرکت دانش‌بنیان به اتاق بازرگانی رفته و نفوذ پیداکرده‌اند که انتظار است به‌تدریج در سایر حوزه‌ها نیز وارد شوند. این‌ها با خود فرهنگ می‌آورند. الآن در زندگی روزمره مردم هم از شرکت‌های دانش‌بنیان سخن به میان می‌آید. این یک مبارزه مستمر است و همه باید کنار هم این موضوع را در قوانین و فرهنگ عمومی جامعه جا بیندازیم.

ستاری گفت: اولین گامی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برداشته‌ایم، اصلاح اکوسیستم است. چراکه معتقدیم ما نیاز به یک اکوسیستم جدید داریم و نباید همواره منتظر پول دولت باشیم.

وی با اشاره به موفقیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مبارزه با ویروس کرونا گفت: موفقیت‌های این حوزه بدون کمک مالی دولت صورت گرفته است. دو هفته گذشته وزارت بهداشت تصمیم به تولید کیت تشخیص سریع کرونا در داخل می‌گیرد و همین الآن ۳ پرونده شرکت تولیدی این کیت‌ها در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است. ما شرکت‌هایی داریم که بدون کمک مالی از ناحیه دولت می‌تواند یک‌میلیون کیت پی. سی. آر در روز تولید کند. آیا ۸ ماه پیش در داخل کشور توانایی تولید کیت تشخص کرونا داشتیم. ولی این ساختار، دارد خودش عمل می‌کند و یک زیست‌بومی در خود ایجادشده که دارد عمل می‌کند. مهم این است که ما توانسته‌ایم این زیست‌بوم را ایجاد کنیم و قطعاً سازمان بازرسی بخشی است که باید در این زیست‌بوم نقش فعال داشته باشد تا بتوانیم این فرهنگ را در کشور نهادینه کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با انتقاد از ساختار علمی و دانشگاهی کشور گفت: ما نیاز به دانشگاهی داریم که درآمدش از ناحیه فروش تکنولوژی قرارداد‌های ارتباط با صنعت کشور تأمین شود و نه پول نفت. آن موقع این دانشگاه می‌تواند با محیط بیرون و جامعه تعامل داشته باشد. دانشگاهی که وابسته به پول دولت باشد، سقف آرزوهایش مانند کارمند دولت است. این اصلاح ساختار در حال اتفاق است و الآن جو دانشگاه‌ها با ۷ سال قبل بسیار متفاوت است. پارک‌های علم و فناوری می‌بایست کنار دانشگاه‌ها ایجاد شوند. متأسفانه در برخی استان‌ها شاهدیم دانشگاه چند صد هکتار زمین بلااستفاده دارد، ولی پارک علم و فناوری خارج از شهر و در یک منطقه بدون امکانات احداث‌شده است که این اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: تغیر ساختار‌های کشور به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت است که سازمان بازرسی می‌تواند در این موضوع کمک‌کننده باشد. دغدغه امروز ما این است که گام برداشته‌شده در آینده از هم نپاشد. امروز حدود ۵۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۳۰۰ هزار شغل مستقیم در حوزه دانش‌بنیان شکل‌گرفته است و باید کمک کنیم این حرکت متوقف نشود.

در ادامه این نشست محمد صنایع بازرس‌کل امور وزارت امور خارجه و نهاد‌های تابعه مجلس و ریاست جمهوری سازمان بازرسی با اشاره به درخواست‌های سازمان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بازنگری قانون حمایت از مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات یکی از درخواست‌های ما است که با توجه به زمانی‌که از قانون، گذشته و اتفاقات خوبی که رخ‌داده است، یک سری ایراد‌ها و خلأ‌هایی دارد که درخواست می‌کنیم تا فرصت هست، اقداماتی در راستای اصلاح این قانون در مجلس شورای اسلامی انجام شود؛ سازمان بازرسی نیز آمادگی دارد در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی به‌خصوص طی دو سال گذشته حرکت‌های بسیار مثبت و ارزنده‌ای داشته است، ولی این صندوق و سرمایه اولیه آن شاید برای نیاز‌های ۳ سال پیش مناسب بوده و در حال حاضر بررسی‌های سازمان حاکی از این است که صندوق تکافوی نیاز‌های سطح بالای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را نمی‌تواند برآورده کند و بر همین اساس لازم است در دولت جهت افزایش سرمایه صندوق تدابیر خاصی اندیشیده شود.

صنایع همچنین گفت: انتظار داریم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسائل مهم کشوری را شناسایی کند و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای حل آن مسائل هدایت کند.

در این نشست بازرسان‌کل استان‌ها و همچنین مسئولان پارک‌های علم وفناوری استان‌ها به‌صورت ویدئوکنفرانسی شرکت داشتند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان بازرسی کل کشور سورنا ستاری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سازمان بازرسی کل کشور سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشکلات شرکت های دانش بنیان سازمان بازرسی کل کشور معاون علمی و فناوری دانش بنیان نشست مشترک استان ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۵۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین خاموشی در نخستین نشست هم اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش بنیان که امروز ششم اردیبهشت در نمایشگاه دستاورد‌های وقف برگزار شد با قدردانی از دانشمندانی که در نمایشگاه شرکت کرده اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای بودجه دولتی نیست؛ در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال دارای میلیون‌ها رقبه هستیم این رقبات به صورت عرصه و اعیان است ما باید شکل مدیریتمان علمی باشد. زمین زراعی را به صورت سنتی سالی یک تا دو بار می‌توانیم بکاریم، اما با استفاده از روش علمی، بهره وری آب و زمین بیشتر می‌شود.

وی افزود: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود. تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه دانش بنیان‌ها باید در خدمت ارزان سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می‌کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار باشیم ما باید در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ریل ورود کرده ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد در حوزه مسکن رقبات زیاد داریم به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در تمام رقبات زراعی بحث زنجیره زراعی مد نظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده، مساله دیگر آنچه اهمیت دارد حوزه صنایع تبدیلی است که توجه ویژه داریم. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مد نظر است. کار‌های خوبی در حال انجام است حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در ادامه این نشست، سجده، مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی (ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می‌کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم.

بیگدلی، معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه هم در سخنانی با اشاره به چشم انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شر‌کت‌های دانش بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می‌شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد زیست بومی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است. این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده اند.

در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است. این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کار‌هایی باشد که توسط دیگران انجام می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری سازی در کشور‌های پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم بسیاری از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد در حوزه عمران در منطقه محروم برج سازی انجام نمی‌شود. در زمینه فناوری بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»